Glykol.

Jo, men hur ofta då?Har mekat mycket Volvo i mina dar och kan inte påminna mej att jag sett särskilt många sönderfrätta B21/23 toppar.Dom är väll nästan 30år gamla vid dethär laget, så lite anfrätta brukar dom ju vara vid vattenkanalerna...Har hört att en stor anledning till att Triumph motorn i gamla Saab 99 fick så dåligt rykte var att folk slog i fel glykol så topparna frätte sönder, men om den blå/gröna glykolen som säljs idag är den sorten som är aggresiv mot lättmetall så borde det ju inte finnas en enda hel b23 topp i det här laget...Fins ju inte allt för många personbilar med gjutjärnstoppar i dag heller så jag har svårt att tänka mej att det säljs nån glykol som inte funkar med aluminium...

Jag håller med dig - men måste kolla upp det där pbas sa... ;)

Tänk på att vissa rekomenderar destvatten och andra kranvatten.

Jag vill inte märka ord, men destvatten är ett förlegat, och helt felaktigt uttryck.
Varken batterier (bly/syra) eller kylsystem fylls med destillerat vatten.
Däremot avjoniserat.

Därav namnet numera: Batterivatten.
(det är alltså inte destillerat)
Och det behöver det inte heller vara.

Och jo, jag vet att mackar som bjussar (jorrå, det finns såna mackar kvar...) på batterivatten ofta (felaktigt) skriver "Dest.vatten" på dunken... ;)

Vissa pumpar skär med bara destvatten och vissa kylsystem är känsliga för dåligt kranvatten.

Låter som en urban myt.

Men jag är idel öra på förklaringen!
(alltså den vetenskapligt korrekta, inte gissningen tidigare)

Last edited:
Det är korrekt att det är i regel avjoniserat numera men inte alla/alltid.
Vi säljer både avjoniserat och destat/dubbeldestat-bidestat.

Om det har någon betydelse i detta fallet vet jag ej.

Får se om jag orkar gräva i det men annars kan du ju googla eller ringa Neslab och fråga vad förklaringen är. De säljer olika kylsystem till labindustrin...

Jag håller med dig - men måste kolla upp det där pbas sa... ;)

Jag vill inte märka ord, men destvatten är ett förlegat, och helt felaktigt uttryck.
Varken batterier (bly/syra) eller kylsystem fylls med destillerat vatten.
Däremot avjoniserat.

Därav namnet numera: Batterivatten.
(det är alltså inte destillerat)
Och det behöver det inte heller vara.

Och jo, jag vet att mackar som bjussar (jorrå, det finns såna mackar kvar...) på batterivatten ofta (felaktigt) skriver "Dest.vatten" på dunken... ;)

Låter som en urban myt.

Men jag är idel öra på förklaringen!
(alltså den vetenskapligt korrekta, inte gissningen tidigare)

True that. Kör man bara på "sommaren" så är viskositeten inte ett problem för oss hojåkare. När jag pratar med Castrol så pratar jag om fordon i allmänhet och bilar finns det ju mer gott om när det är kyla ute.

Det är förvisso sant. Men dom temperaturerna är väl inte aktuella för det stora flertalet motorcyklister. Det är få av oss som är ute och hojar när det är så kallt att propylenglykolen inte längre flyter som den ska.

Det är nog snarare propylenglykolens mindre motståndskraft mot att bilda korrosiva nedbrytningsprodukter eller oxider man bör fundera över där.
Etylenglykol är lite snällare om man har alu i motorn då det inte lika lätt blir korrosivt.

Destvatten är korrosivt som attan då det har en väldigt låg jonprodukt. Det som händer är att pga att det innehåller så lite joner så försöker vattnet ta joner ifrån omgivande material vilket medför korrosion.

Last edited:
Det är korrekt att det är i regel avjoniserat numera men inte alla/alltid.
Vi säljer både avjoniserat och destat/dubbeldestat-bidestat.

Om det har någon betydelse i detta fallet vet jag ej.

Får se om jag orkar gräva i det men annars kan du ju googla eller ringa Neslab och fråga vad förklaringen är. De säljer olika kylsystem till labindustrin...

Jodå - absolut inget "fel" att ha destvatten i systemet.
Bara onödigt dyrt.

Dem vill inte ha renare än 3Megaohm för då kan jonvandringen uppstå och laka ur material i kylsestem eller/och pump. Räcker med en en dutt kranvatten i så är problemet löst. Kanske till och med räcker med glykolet men det beror på vad det är för tillsatser osv.

Så återigen. ni som tror ni är extra snälla genom att ha i dest/avjonat eller har hört att det är bättre. Släng i ett par dl hederligt kranvatten också.

Att en del system inte vill ha dåligt kranvatten/smutsigt och/eller hårt vatten eller andra biprodukter finns det gott om info om. Tror vår käre Jörgen sitter inne på lite info där om ni misstänker gissningslek (det var väl någon diesel som var extremt känslig har jag för mig). Eller använd google för i det ämnet finns det mer att ta på.

Jodå - absolut inget "fel" att ha destvatten i systemet.
Bara onödigt dyrt.

Last edited:
Ursäkta dröjsmålet! Har försökt pressa mina leverantörer (ja, jag säljer bl.a. glykol) att lämna ut de kemiska formlerna på additivpaketen i de olika glykolerna men de var inte så intresserade av att göra det. Organiska syror var väl den enda detaljen som avslöjades.

För att försöka sammanfatta vad vi kom fram till efter många och långa diskussioner:

Propylenglykol rekommederas inte p.g.a. korrisionsproblematiken, viskositeten, det behövs större mängd för att uppnå samma frysskydd, samt i viss mån prisbilden.

Standardglykoler innehåller mindre och sämre kvalité av additiver än longlife för att hålla ner priset. Longlife och standard ger samma frysskydd, det som skiljer är alltså skyddet mot korrision och kavitation.

Trodde att jag skulle kunna lämna svart på vitt vad glykolerna innehåller men gick som sagt bet på detta.

Edit: Som nån skrev så tror jag inte det säljs någon fordonsglykol idag som är aggressiv mot lättmetall, åtminstone så är då den BS6580 från mina leverantörer fullt användbar tillsammans med lättmetall. Man ska också komma ihåg att det finns bara 4-5 glykolfabriker i hela världen vilket gör att det mesta är samma soppa men med olika färg. Tex Volvo = gul, Scania och VW = röd osv osv.

Hälsningar Hans Olof

Kavitation uppstår väl på sugsidan av pumphjulet när trycket blir så lågt att kokpunkten uppnås? Vad finns för skydd mot detta mer än tillräckligt högt statiskt tryck i förhållande till pumpens utformning?

Vad skiljer i kylsystemet på en diesel- och en Ottomotor? Bör inte vanlig 6850:92 också bytas vart annat år för att säkerställa korrosionsskyddet?

Last edited:
Konstigt att det ska vara så farligt med destillerat vatten i kylsystem, när min manual säger att man ska ha etylenbaserad glykol med destillerat vatten. :va

Säkert så att de flesta glykoler har tillräckligt med joner, smuts osv för att kompensera. Mitt tips är fortfarande att slänga i lite mjukt och rent kranvatten för att vara säker. However man skall ju kunna göra som det står i manualen...

3megaohm säger mig inte så mkt men vårt renaste destvatten är renare än 1microsiemens.

3.3 microsiemens är gränsen om jag fattat formeln som jag fann på nätet rätt.
DÅ behövs fan inte mkt för att göra vattnet orent nog.
250 har du ca i kranen så 1dl räcker långt i ett kylsystem.

However 2-3uS är rätt vanligt ur vanliga destar och då är det ju safe redan där ;)

Välj själv jag kommer i alla fall slänga i ett par dl. Har du någon anledning till att inte göra det?

Konstigt att det ska vara så farligt med destillerat vatten i kylsystem, när min manual säger att man ska ha etylenbaserad glykol med destillerat vatten. :va

Säkert så att de flesta glykoler har tillräckligt med joner, smuts osv för att kompensera. Mitt tips är fortfarande att slänga i lite mjukt och rent kranvatten för att vara säker. However man skall ju kunna göra som det står i manualen...

3megaohm säger mig inte så mkt men vårt renaste destvatten är renare än 1microsiemens.

3.3 microsiemens är gränsen om jag fattat formeln som jag fann på nätet rätt.
DÅ behövs fan inte mkt för att göra vattnet orent nog.
250 har du ca i kranen så 1dl räcker långt i ett kylsystem.

However 2-3uS är rätt vanligt ur vanliga destar och då är det ju safe redan där ;)

Välj själv jag kommer i alla fall slänga i ett par dl. Har du någon anledning till att inte göra det?

Jag kör alltid med destillerat vatten och kranvatten. Men jag fastnade lite för att det stod just så i manualen :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman