Dr.Bike
Guest
Jo, men hur ofta då?Har mekat mycket Volvo i mina dar och kan inte påminna mej att jag sett särskilt många sönderfrätta B21/23 toppar.Dom är väll nästan 30år gamla vid dethär laget, så lite anfrätta brukar dom ju vara vid vattenkanalerna...Har hört att en stor anledning till att Triumph motorn i gamla Saab 99 fick så dåligt rykte var att folk slog i fel glykol så topparna frätte sönder, men om den blå/gröna glykolen som säljs idag är den sorten som är aggresiv mot lättmetall så borde det ju inte finnas en enda hel b23 topp i det här laget...Fins ju inte allt för många personbilar med gjutjärnstoppar i dag heller så jag har svårt att tänka mej att det säljs nån glykol som inte funkar med aluminium...
Jag håller med dig - men måste kolla upp det där pbas sa...

Tänk på att vissa rekomenderar destvatten och andra kranvatten.
Jag vill inte märka ord, men destvatten är ett förlegat, och helt felaktigt uttryck.
Varken batterier (bly/syra) eller kylsystem fylls med destillerat vatten.
Däremot avjoniserat.
Därav namnet numera: Batterivatten.
(det är alltså inte destillerat)
Och det behöver det inte heller vara.
Och jo, jag vet att mackar som bjussar (jorrå, det finns såna mackar kvar...) på batterivatten ofta (felaktigt) skriver "Dest.vatten" på dunken...

Vissa pumpar skär med bara destvatten och vissa kylsystem är känsliga för dåligt kranvatten.
Låter som en urban myt.
Men jag är idel öra på förklaringen!
(alltså den vetenskapligt korrekta, inte gissningen tidigare)
Last edited: