Glykol i kylaren ?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
"OAT is recommended in engines with aluminum components (heads or radiators) such as Subarus and VWs because Borates can be bad for them. OAT coolants also have extended lives, up to 150,000 mi. "

Verkar som om man borde undvika "Borates" i en MC, där är ju allt i aluminium, och istället hitta en

"Hybrid OAT (HOAT) coolants, such as "Zerex G-05¨." Use organic acids, but not 2-EHA (2-ethylhexanoic acid) (different organic acids are used). Hybrid OAT coolants add some silicate to provide quick-acting protection for aluminum surfaces.

Properties of Organic Acid Technology (OAT) Coolant:
* Lower alkalinity
* Contains NO silicates, resulting in longer lasting water pump and engine seals;
* Longer shelf life.
* It is Nitrite-, borate-, phosphate-, nitrate- and amine-free.
* 100% biodegradable in its pure unused condition.
* Longer lasting "

http://www.statoil.se/file_archive/07produktdatablad/Anti_Freeze_Long_Life.pdf

Verkar vara en OAT


Jag är generellt skeptisk till Biltemas grejer och vill inte att motorn ska gå sönder bara för att något är billigt för stunden. Pajar motorn pga Biltemas kassa kvalitet blir det iaf mycket dyrare att reparera motorn än att köpa riktiga grejer från början. Fungerar verkligen Biltemas glykol?


Jag har grön vätska i nu.


..........
Du verkar ha koll....

Vilken glykol är dyrast? (och därmed bäst)
Vilken ska jag köpa?..........

HiHi, Biltema 36-1783 49,90:-
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=78121
verkar vara en HOAT, perfekt för hojar :tummenupp
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

Ironi

Om du kollar resultatet av min efterforskning så är det bara Biltemas billiga som man direCkt kan se att det verkar vara en HOAT och alltså skulle vara kanon för motorer och kylare i aluminium, alltså tex MC.

Statoil kommer 2a med vad som verkar vara en OAT.

Ingen av dom andra leverantörerna har någon mer detalferad spec än Etylen eller propylen glykol.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kul.

Billigast och bäst, om nu Biltemas is tha shit, varför använder inte alla den då?

Jag kan tänka mig att t ex Volvo och Scania skulle kunna spara en krona på att byta till biltemas grejer, undrar varör de inte gör det?? It's tha shit.

Volvo och Scania köper antagligen redan från samma leverantör (eller likvärdig) som Biltema och har därmed antagligen Biltemas inköpspris (eller lägre). Biltema tillverkar ingenting själva och det finns nog inte så många tillverkare av kylarvätska.

Du kanske använder samma som Biltema redan utan att veta om det men betalar dyrt för den.

PS: Jag har inte sagt att Biltemas är bäst jag konstaterade bara att dom var dom enda där jag kunde hitta en spec där man kunde uttyda vad det var för typ och att den typen enligt flera artiklar är mycket lämplig för MC (Al)
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Volvo och Scania köper antagligen redan från samma leverantör (eller likvärdig) som Biltema och har därmed antagligen Biltemas inköpspris (eller lägre). Biltema tillverkar ingenting själva och det finns nog inte så många tillverkare av kylarvätska.

Du kanske använder samma som Biltema redan utan att veta om det men betalar dyrt för den.

Det borde gälla oljorna också då?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jupp, men det finns det en oljetråd om.

Jag undrar verkligen om det är så. Skulle Biltemas olja vara lika bra som t ex Motul 5100?
Och bromsvätskan... Och glykolen.. jaja, då finns det ju ingen anledning att köpa något annat. Varför betala mer för samma produkt.

HiHi, Biltema 36-1783 49,90:-
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=78121
verkar vara en HOAT, perfekt för hojar :tummenupp

Länken ovan:
Glykol, longlife G30
Nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel, baserat på etylenglykol. Späds med vatten före användning. Blandbar och kompatibel med andra silikatbaserade glykoler (motsvarande VW Standard TL774B eller C, Glykol G 48, Glykol Protect plus eller VW Coolant G 11). Får ej blandas med konventionella glykoler. 1 kg.-3°C: 10 %
-8°C: 20 %
-15°C: 30 %
-24°C: 40%
-35°C: 50 %
-51°C: 60 %

- baserat på etylenglykol
Har vi inte kommit fram till att vi inte ska använda detta?

- Får ej blandas med konventionella glykoler. 1 kg.
Då gäller det att veta vad som är i, oavsett färg.

Det känns lite som:
1. Vet man vad som är i och det är bra skit: fortsätt med den.
2. Vet man inte vad som är i och behöver fylla på: Häll ut skiten och spola rent. Köp sedan nytt som är anpassat för den motor enl. instruktionsboken. Köp gärna från Biltema och byt vart annat år.
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
det finns nog inte så många tillverkare av kylarvätska.
(Al)

Appråpå få tillverkare så fick man ett gäng år sen ge över´150:- för en liter glykol, man sa som förklaring till priset att det fanns bara 2 tillverkare i världen av ett tillsatsmedel i glykolen och den ena fabriken hade brunnit ner.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag undrar verkligen om det är så. Skulle Biltemas olja vara lika bra som t ex Motul 5100?
Och bromsvätskan... Och glykolen.. jaja, då finns det ju ingen anledning att köpa något annat. Varför betala mer för samma produkt.



Länken ovan:
Glykol, longlife G30
Nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel, baserat på etylenglykol. Späds med vatten före användning. Blandbar och kompatibel med andra silikatbaserade glykoler (motsvarande VW Standard TL774B eller C, Glykol G 48, Glykol Protect plus eller VW Coolant G 11). Får ej blandas med konventionella glykoler. 1 kg.-3°C: 10 %
-8°C: 20 %
-15°C: 30 %
-24°C: 40%
-35°C: 50 %
-51°C: 60 %

- baserat på etylenglykol
Har vi inte kommit fram till att vi inte ska använda detta?

- Får ej blandas med konventionella glykoler. 1 kg.
Då gäller det att veta vad som är i, oavsett färg.

Det känns lite som:
1. Vet man vad som är i och det är bra skit: fortsätt med den.
2. Vet man inte vad som är i och behöver fylla på: Häll ut skiten och spola rent. Köp sedan nytt som är anpassat för den motor enl. instruktionsboken. Köp gärna från Biltema och byt vart annat år.

Det är tillsatspaketet vi talar om (tror jag, om man försöker få klarhet i detta så är det inte glasklart).

Jag har ingen aning om ifall Motul 5100 går att jämföra med Biltemas helsyntet men jag skulle gissa att båda är esterbaserade och uppfyller de standarder som krävs för en MC. Detta står det säkert om i oljetråden. Läs den/de !

Jag har då använt Bitemas oljor, glykol, Aceton, ..... länge och jag har inte märkt några problem.

Tänker prova deras bromsbelägg nästa gång det är dags. Märker jag att dom inte funkar lika bra som dom jag har nu har jag bara slösat bort 2x149:- men jag tvivlar på att dom skulle våga sälja skitdåliga bromdetaljer.
 
Last edited:

dirrenett

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Malmslätt
Hoj
1984, Kawasaki, GPZ 750
Jag gjorde misstaget att blanda gul glykol i min cheva med vanlig grön glykol köpt på macken, det blev en reaktion som åt upp packningarna så jag fick småläckage överallt.
Sen är det så att jag jobbar med bergvärmepumpar och där har vi märkt att om man blandar den gamla sortens glykol som man hade på 70 och 80 talet,(vid ev service eller byte av värmepumpen där gamla jord eller bergslingan skall användas) dvs den giftigare varianten med den nya typen så får man klumpar som sätter igen filter och liknande, varför detta sker vet jag inte.men numera så testar man först att späda den gala glykolen med vatten , får den då för dålig % halt så byter vi all vätska men då gör man först en genomspolning med vatten för att få bort allt gammalt...

En annan mysko grej är tex sommarstuge ägare som vill ha glykol i sina system då de är rädda för sönderfrysning på vintern då de ej är där...i sådana system så blir det ofta smygläckage då glykolen liksom kryper där det tidigare var tätt för rent vatten. vatten föresten , det dör efter ca 3 veckor då går allt syre ur och då kan ingen oxidation ske förutsatt att man släpper ur syret så klart, det är därför man alltid skall överfylla ett system så att man inte behöver fylla på mer vatten när man luftar för då kommer det in nytt syre och sen kan man hålla på i evighet med detta...

Nå detta rörde ju inte MC direkt , men det rör glykol och mina erfarenheter av detta ber om ursäkt ifall det blev för mycket OT
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nu har jag kollat i min instruktionsbok och den säger "Mobil Antifreeze"

Tyvärr har Mobil ingen teknisk information (mer än att de är typ skitbra med optimerade tillsatser) så det går inte avgöra vad deras kylarvätskor innehåller.

När det gäller olja så säger handboken

"Triumphs högpresterande bränsleinsprutade motorer är konstruerade för att använda del- eller helsyntetisk motorolja för motorcyklar(10W/30 eller 15W/50) som uppfyller kraven för API SH (eller högre) OCH JASO MA.

Blanda inte i några kemiskalier eller tillsatser i oljan. Eftersom motoroljan även smörjer kopplingen kan tillsatser få den att slira."


Jo jag vågar köra på Biltemas billiga MC oljor eftersom dom uppfyller kraven. Står det på Motuls flaskor att dom gör det ?

Jag vet, borde varit i oljetråden men-men.

Jag gjorde misstaget att blanda gul glykol i min cheva med vanlig grön glykol köpt på macken, det blev en reaktion som åt upp packningarna så jag fick småläckage överallt.
Sen är det så att jag jobbar med bergvärmepumpar och där har vi märkt att om man blandar den gamla sortens glykol som man hade på 70 och 80 talet,(vid ev service eller byte av värmepumpen där gamla jord eller bergslingan skall användas) dvs den giftigare varianten med den nya typen så får man klumpar som sätter igen filter och liknande, varför detta sker vet jag inte.men numera så testar man först att späda den gala glykolen med vatten , får den då för dålig % halt så byter vi all vätska men då gör man först en genomspolning med vatten för att få bort allt gammalt...

En annan mysko grej är tex sommarstuge ägare som vill ha glykol i sina system då de är rädda för sönderfrysning på vintern då de ej är där...i sådana system så blir det ofta smygläckage då glykolen liksom kryper där det tidigare var tätt för rent vatten. vatten föresten , det dör efter ca 3 veckor då går allt syre ur och då kan ingen oxidation ske förutsatt att man släpper ur syret så klart, det är därför man alltid skall överfylla ett system så att man inte behöver fylla på mer vatten när man luftar för då kommer det in nytt syre och sen kan man hålla på i evighet med detta...

Nå detta rörde ju inte MC direkt , men det rör glykol och mina erfarenheter av detta ber om ursäkt ifall det blev för mycket OT

Närå, bra att höra erfarenheter. Dina verkar ju även stämma med vad artiklarna säger om blanding av gamla typen och nya OAT/HOAT. synd bara att leverantörerna verkar ha djävligt svårt att tala om vilken typ av vätska dom säljer.

Detta har jag pytsat i min hoj sist jag fyllde på lite.

http://www.okq8.se/servlet/ContentViewerServlet?contentUrl=cycube://internal/document/101275&nodeId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100910

Verkar ha blivit rätt av en slump. OKQ8 är den mack som ligger närmast mitt jobb.:tummenupp

OKQ8 hamnar på delad förstaplats med Biltema när det gäller teknisk information. :tummenupp

Nu är jag ganska säker på att det är tillsatspaketet vi talar om.
 
Last edited:

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Mycket har skrivits
Men kolla vad instruktionsboken säger, förmodligen föreskriver den etylenglykol och om Du har en nyare hoj så ska Du säkerligen ha en som är silikat, nitrit, amin, borat, fosfat fri dvs "long life" typ och att Du inte ska ha lägre inblandning än 30%, går Du under det så "tappar" Du korrosionskyddet

Att ersätta etylenglykol med propylenglykol är ingen bra idé, kan fungera i en motor men man ska då vara medveten om att propylenen blir "som sirap" när det är kall och kräver betydligt mer pumpenergi för att "snurra" runt kylvätskan, har ingen större betydelse i en motor när den blir varm, men som det nämnts har en del som tydligen inte känner till propylenglykolens egenskaper försökt att ha det till värmepumpar som frysskydd i köldbäraren/Brine, med påföljd att flödet minskar (om pumpen över huvud taget orkar trycka runt vätskan) och pumpen tappar effekt.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
:hojsmilie

Det var väl ungefär det jag skrev häromdagen och är i paritet enligt min egen research jag gjorde för några år sedan.

Och jag upprepar mig. Troligtvis därför flera bilproducenter gick över till etylenglykol då den har jämnare viskositet under större köldspann.
Den är dock mkt gifitigare.

Mycket har skrivits
Men kolla vad instruktionsboken säger, förmodligen föreskriver den etylenglykol och om Du har en nyare hoj så ska Du säkerligen ha en som är silikat, nitrit, amin, borat, fosfat fri dvs "long life" typ och att Du inte ska ha lägre inblandning än 30%, går Du under det så "tappar" Du korrosionskyddet

Att ersätta etylenglykol med propylenglykol är ingen bra idé, kan fungera i en motor men man ska då vara medveten om att propylenen blir "som sirap" när det är kall och kräver betydligt mer pumpenergi för att "snurra" runt kylvätskan, har ingen större betydelse i en motor när den blir varm, men som det nämnts har en del som tydligen inte känner till propylenglykolens egenskaper försökt att ha det till värmepumpar som frysskydd i köldbäraren/Brine, med påföljd att flödet minskar (om pumpen över huvud taget orkar trycka runt vätskan) och pumpen tappar effekt.
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Men Waterwetter ger väl inget frostkydd?


Nja, är du säker på det? När jag var inne på en VW-verkstad en gång så hörde jag de ge rekommendationen till en kund att om det var för lite kylarvätska i systemet hellre fylla på med vatten än grön/blå glykol (G12 är röd).

Njaee..Du tänker nog på den gamla G12, Den nya heter G12 ++ och är blandbar med alla. :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top