Glykol i kylaren ?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag vet att det finns andra trådar om detta men jag har inte hittat den hjälp jag söker så jag skapar en ny.

Glykol behöver man i kylaren för att inte vattnet ska frysa, det förstår jag.
Glykol behöver man i kylaren för att det inte ska bildas rost, det förstår jag.
Det finns en glykol som kallas för Long life och den behöver man inte byta så ofta, det förstår jag.

MEN!
Vad det gäller färgerna på de olika glykolerna har jag ingen aning om.
Jag var tidigare i veckan på OK och frågade just om detta. Killen sa att man kunde blanda grön med blå. Han sa även att man kunde blanda Röd, orange och gul med varandra.

Det blir ju trotts allt en kostnad om motorn går sönder pga. dåligt vatten så för säkerhets skull ringde jag AVA MC och blev kopplad till verkstaden.
På färgfrågan svarande han, ”jag vet inte”.
På blandarfrågan svarade han, ”man kan blanda alla, tror jag”.
På frågan vad de fyller på med svarade han, ”jag vet inte”.
Då frågade jag honom om han jobbade i verkstaden och servade hojar och han svarade, ”ja, det gör jag”.
Det kändes tryggt så dit kommer jag inte att lämna hojen om jag behöver hjälp med den.

Så!
Vilken sort har vilken färg?
Finns det olika Glykoler för olika motortyper?
Spelar det någon roll om man blandar olika märken med varandra (Biltema med OK eller Motul)?
Vilken styrka använder ni, 50/50?
Går det bra med kranvatten?
Hur ofta byter man kylarvattnet?

I sommar är det varmt.
Mvh

Intressant läsning, speciellt detta (talar emot alla som jag pratat med):
Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det. I värsta fall kan glykolen klumpa sig och sätta igen kylaren och kylkanaler. Töm och skölj ur systemet om du inte vet vilken typ av glykol du har i din bil när det är dags för byte.
Detta eftersom både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå.

Alltså, vet man inte vad som är i så är det bara att tömma hela systemet och byta istället för att fylla på.

Förstår egentligen inte varför man kan glykol i kylaren dom flesta kör ju inte när det är minusgrader! :P

Motorn kan bli övervarm om man inte har glykol i, glykolen kyler och smörjer samt motverkar rost.

Det där med färger vet jag faktiskt inte. Står det inte på dom? Förr var den alltid grön, försvarets var röd. Nu är det en hel del färger att hålla reda på…?
Jag svor en gång, skulle köpa spolarvätska och fylla på men jag tyckte det verkade skumt för det löddrade lite smått på rutan. Det visade sig vara glykol som var blå (!) och stod bredvid spolarvätskan på Statoil!! :mad:

Jag tycker glykol ska vara grön. Då kan man inte ta och hälla i fel vätska.

…sorry, lite OT.

Motorn kan bli övervarm om man inte har glykol i, glykolen kyler och smörjer samt motverkar rost.

Det där med färger vet jag faktiskt inte. Står det inte på dom?

Nope, det står nästan ingenting på flaskorna. Inte ens om de är lämpade för MC eller aluminium.
Det är lite därför jag undrar.

Det där med färger vet jag faktiskt inte. Står det inte på dom? Förr var den alltid grön, försvarets var röd. Nu är det en hel del färger att hålla reda på…?
Jag svor en gång, skulle köpa spolarvätska och fylla på men jag tyckte det verkade skumt för det löddrade lite smått på rutan. Det visade sig vara glykol som var blå (!) och stod bredvid spolarvätskan på Statoil!! :mad:

Jag tycker glykol ska vara grön. Då kan man inte ta och hälla i fel vätska.

…sorry, lite OT.

Smörjegenskaper?

korrigering

Bra kommentarer men inte ett svar på någon av mina frågor.

Jag googlade lite nu då ingen bättre vetande vad gäller färger har kunnat uttala sig.

Sammanfattningsvis, många säger både ja och nej, men tolkar det som att det skall inte vara några problem att blanda, men det är ändå bäst att hålla sig till en kvalitet. Anledning till de olika färgerna är att man vill skilja åt på de olika kvaliteterna av glykol, dvs etylenglykol och propylenglykol.

Bosse bildoktorns svar på liknande fråga på aftonbladet finner du här.

Hoppas det rätar ut något frågetecken.

Last edited:
Som jag har lärt mig:

RÖD/ROSA: Aluminium block
BLÅ/GRÖN: Gjutjärnsblock
GUL: För både alu och gjutjärn

Jag kör blå i min nu, men skulle lika gärna kunna byta till röd. Och när jag byter glykol så brukar jag ta vattenslangen och spola rent systemet samtidigt. Bara ta loss en slang från kylaren och stoppa in slangen där.
Jag byter varannat år och kör mellan 50/50 och 70/30 kranvatten/glykol.

//Tapper

Bosse bildoktorns svar på liknande fråga på aftonbladet finner du här.
Inlägget sa mig ingenting förutom att det finns två olika glykoltyper och att man ska hålla sig till samma färg. I en annan artikel står det att man inte ska blanda två olika fabrikat oavsett om de har samma färg.

Som jag har lärt mig:

RÖD/ROSA: Aluminium block
BLÅ/GRÖN: Gjutjärnsblock
GUL: För både alu och gjutjärn

Jag kör blå i min nu, men skulle lika gärna kunna byta till röd.

Hur menar du nu?

Last edited:
Hur menar du nu?

Ja jag har juh aluminiumblock i min nu så helst ska jag köra på röd. Inte för att det kommer hända nått med bågen om jag skulle byta men iaf.

Jag kör på castrols blåa förtillfället.

Häll i de du vill tycker jag spelar ingen roll så länge man inte blandar 140 olika sorter.

//Tapper

Känns som ingen riktigt vet. :gnissla
Hur gör ni, fyller ni bara på med lite kranvatten?

Snott lite från http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=47902

-----------------SNIP

Glykol
Det finns två huvudtyper av glykol, etylen (monoetylen) och propylen. Viktigt att om man har aluminium i motorn att man använder sig av en glykol som är gjord för det, glykolen kan annars angriper aluminiumet i motorn. Glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria brukar fungera ihop med aluminium . Så kolla noga i instruktionsboken vad just din bil ska för en typ av glykol.
Det finns även etylen baserad glykol som är "longlife" glykol, den glykolen har en mycket längre livslängd (bilens livslängd enligt vissa, men kolla bilens instruktionsbok försäkerhets skull), mot den vanliga etylenglykolen som rekommenderas att man ska byta vartannat år.
Etylenglykolen är giftig men ger lite bättre frys och korrosionskydd än propylenglykolen som inte är lika giftig och dessutom mer miljövänlig. Vid byta av glykol bör den gamla glykolen därför lämnas in till en miljöstation.
En 50/50 blandning av etylenglykol och vatten ger ett frysskydd på ca -38ᵒC medans propylenglykolen vid samma blandning ger ett skydd ner till ca -33ᵒC.

Glykolen har tre uppgifter att sköta i ett kylssytem, frostskydd, korrosionsskydd och att se till att kylvätskan får en högre kokpunkt.

Det bästa frysskyddet får man av en 60/40 blandning av glykol och vatten, en högre del glykol gör att frysskyddet minskar (ren glykol fryser vid -10ᵒC).

Korrosionsskyddet i glykolen är anledningen till att man bytet kylarvätska, det är nämligen det tillsatsmedlet som förbrukas och behöver fyllas på för att kylsystemet inte ska börja rosta/ärja och skappa en massa avlagringar i motorn.

Vid en 50/50 blandning av glykol och vatten så kokar vätskan först vid 108ᵒC, detta är utan övertryck som gör att vätskan får en ännu högre kokpunkt. Det är därför viktigt att inte skruva bort locket till expansionskärlet om motorn har gått varm och kokat, om temperaturen fortfarande är över 108ᵒC så kommer det att börja koka igen med risk får skållning.

Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det. I värsta fall kan glykolen klumpa sig och sätta igen kylaren och kylkanaler. Töm och skölj ur systemet om du inte vet vilken typ av glykol du har i din bil när det är dags för byte.
Detta eftersom både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen men inte heller där kan man vara säker eftersom glykol är färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg dem vill ha.

Viktigt att tänka på är att man förvarar glykolen på ett säkert ställe, den söta smaken kan locka till sig djur och barn, en halv dl koncentrerad etylenglykol kan vara en dödlig dos för ett barn.

-----------------SNAP

Förstår egentligen inte varför man kan glykol i kylaren dom flesta kör ju inte när det är minusgrader! :P

Vill man ha läckande vattenpump så funkar det väl utan :p. glykol smörjer ju axeltätningen på vattenpumpen också, + allt annat som nämnts

ska man va riktigt petig är det destilerat vatten som gäller, dock har jag och 95% av alla andra alltid kört kranvatten utan prob :tummenupp

ska man va riktigt petig är det destilerat vatten som gäller, dock har jag och 95% av alla andra alltid kört kranvatten utan prob :tummenupp

Jo, visst det är säkert det bästa men blandar du olika märken hej vilt lr håller du dig endast till en färg? Vilken färg till vilken motor?

Snott lite från http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=47902

-----------------SNIP

Glykol
Det finns två huvudtyper av glykol, etylen (monoetylen) och propylen. Viktigt att om man har aluminium i motorn att man använder sig av en glykol som är gjord för det, glykolen kan annars angriper aluminiumet i motorn. Glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria brukar fungera ihop med aluminium . Så kolla noga i instruktionsboken vad just din bil ska för en typ av glykol.
Det finns även etylen baserad glykol som är "longlife" glykol, den glykolen har en mycket längre livslängd (bilens livslängd enligt vissa, men kolla bilens instruktionsbok försäkerhets skull), mot den vanliga etylenglykolen som rekommenderas att man ska byta vartannat år.
Etylenglykolen är giftig men ger lite bättre frys och korrosionskydd än propylenglykolen som inte är lika giftig och dessutom mer miljövänlig. Vid byta av glykol bör den gamla glykolen därför lämnas in till en miljöstation.
En 50/50 blandning av etylenglykol och vatten ger ett frysskydd på ca -38ᵒC medans propylenglykolen vid samma blandning ger ett skydd ner till ca -33ᵒC.

Glykolen har tre uppgifter att sköta i ett kylssytem, frostskydd, korrosionsskydd och att se till att kylvätskan får en högre kokpunkt.

Det bästa frysskyddet får man av en 60/40 blandning av glykol och vatten, en högre del glykol gör att frysskyddet minskar (ren glykol fryser vid -10ᵒC).

Korrosionsskyddet i glykolen är anledningen till att man bytet kylarvätska, det är nämligen det tillsatsmedlet som förbrukas och behöver fyllas på för att kylsystemet inte ska börja rosta/ärja och skappa en massa avlagringar i motorn.

Vid en 50/50 blandning av glykol och vatten så kokar vätskan först vid 108ᵒC, detta är utan övertryck som gör att vätskan får en ännu högre kokpunkt. Det är därför viktigt att inte skruva bort locket till expansionskärlet om motorn har gått varm och kokat, om temperaturen fortfarande är över 108ᵒC så kommer det att börja koka igen med risk får skållning.

Detta eftersom både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen men inte heller där kan man vara säker eftersom glykol är färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg dem vill ha.

Viktigt att tänka på är att man förvarar glykolen på ett säkert ställe, den söta smaken kan locka till sig djur och barn, en halv dl koncentrerad etylenglykol kan vara en dödlig dos för ett barn.

-----------------SNAP

Om du inte läst hela inlägget så råder jag dig att göra det. Tack för försöket iaf.

Tidigare i denna tråd:
http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?p=373574
Om du förvarar hojen nånstans på vintern där det inte är varmt då ?
Sen blir inte kylkanalerna så vackra av att stå med bara vanligt vatten i..
Intressant att det blev +1 för det andra av samma inlägg. Fler som inte läser så bra...

Last edited:
Jo, visst det är säkert det bästa men blandar du olika märken hej vilt lr håller du dig endast till en färg? Vilken färg till vilken motor?

Kör med biltemas vanliga blåa glykol :), skulle inte blanda färger dock, är det nåt annat än blått (blir blågrön efter ett tag) i är det lika bra att byta, kostar inte många kronor.

Kör med biltemas vanliga blåa glykol :).
Jag är generellt skeptisk till Biltemas grejer och vill inte att motorn ska gå sönder bara för att något är billigt för stunden. Pajar motorn pga Biltemas kassa kvalitet blir det iaf mycket dyrare att reparera motorn än att köpa riktiga grejer från början. Fungerar verkligen Biltemas glykol?

Jag har grön vätska i nu.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back