Abrakadabra
Sporthojsnörd
- Gick med
- 1 Apr 2005
- Hoj
- WR, TLR
Jag vet att det finns andra trådar om detta men jag har inte hittat den hjälp jag söker så jag skapar en ny.
Glykol behöver man i kylaren för att inte vattnet ska frysa, det förstår jag.
Glykol behöver man i kylaren för att det inte ska bildas rost, det förstår jag.
Det finns en glykol som kallas för Long life och den behöver man inte byta så ofta, det förstår jag.
MEN!
Vad det gäller färgerna på de olika glykolerna har jag ingen aning om.
Jag var tidigare i veckan på OK och frågade just om detta. Killen sa att man kunde blanda grön med blå. Han sa även att man kunde blanda Röd, orange och gul med varandra.
Det blir ju trotts allt en kostnad om motorn går sönder pga. dåligt vatten så för säkerhets skull ringde jag AVA MC och blev kopplad till verkstaden.
På färgfrågan svarande han, ”jag vet inte”.
På blandarfrågan svarade han, ”man kan blanda alla, tror jag”.
På frågan vad de fyller på med svarade han, ”jag vet inte”.
Då frågade jag honom om han jobbade i verkstaden och servade hojar och han svarade, ”ja, det gör jag”.
Det kändes tryggt så dit kommer jag inte att lämna hojen om jag behöver hjälp med den.
Så!
Vilken sort har vilken färg?
Finns det olika Glykoler för olika motortyper?
Spelar det någon roll om man blandar olika märken med varandra (Biltema med OK eller Motul)?
Vilken styrka använder ni, 50/50?
Går det bra med kranvatten?
Hur ofta byter man kylarvattnet?
I sommar är det varmt.
Mvh
Glykol behöver man i kylaren för att inte vattnet ska frysa, det förstår jag.
Glykol behöver man i kylaren för att det inte ska bildas rost, det förstår jag.
Det finns en glykol som kallas för Long life och den behöver man inte byta så ofta, det förstår jag.
MEN!
Vad det gäller färgerna på de olika glykolerna har jag ingen aning om.
Jag var tidigare i veckan på OK och frågade just om detta. Killen sa att man kunde blanda grön med blå. Han sa även att man kunde blanda Röd, orange och gul med varandra.
Det blir ju trotts allt en kostnad om motorn går sönder pga. dåligt vatten så för säkerhets skull ringde jag AVA MC och blev kopplad till verkstaden.
På färgfrågan svarande han, ”jag vet inte”.
På blandarfrågan svarade han, ”man kan blanda alla, tror jag”.
På frågan vad de fyller på med svarade han, ”jag vet inte”.
Då frågade jag honom om han jobbade i verkstaden och servade hojar och han svarade, ”ja, det gör jag”.
Det kändes tryggt så dit kommer jag inte att lämna hojen om jag behöver hjälp med den.
Så!
Vilken sort har vilken färg?
Finns det olika Glykoler för olika motortyper?
Spelar det någon roll om man blandar olika märken med varandra (Biltema med OK eller Motul)?
Vilken styrka använder ni, 50/50?
Går det bra med kranvatten?
Hur ofta byter man kylarvattnet?
I sommar är det varmt.
Mvh