1) Vilken sort har vilken färg?
2) Finns det olika Glykoler för olika motortyper?
3) Spelar det någon roll om man blandar olika märken med varandra (Biltema med OK eller Motul)?
4) Vilken styrka använder ni, 50/50?
5) Går det bra med kranvatten?
6) Hur ofta byter man kylarvattnet?
Mvh
Tidigare i denna tråd:
Intressant att det blev +1 för det andra av samma inlägg. Fler som inte läser så bra...
Satte ett plus då jag tycker att citatet (i sin helhet) gav en bra grund till ett ämne som många har till synes olika åsikter om. Satte ett plus som plåster på såren på ditt tidigare inlägg nu oxo

.
Som tidigare konstaterades sägs det ju av vissa att det spelar ingen roll om man blandar färgerna, andra säger att risk för klumpning uppstår. Dvs håll dig till en tillverkare / produkt, kanske säkrast så.
Så för att bena ut dina frågor och för att underlätta för andra att besvara dina frågor har jag numrerat dem och lagt till svaren som finns till hands i det material som hittills presenterats i tråden.
1) Det verkar skilja mellan tillverkarna.
2) Glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria brukar fungera ihop med aluminium . Så kolla noga i instruktionsboken.
3) Vissa blandar o har inte haft några problem. I materialet hittils kan man utläsa att glykoltyperna kan man egentligen blanda, men tillsatserna från de olika tillverkarna kanske inte går ihop, mao kanske inte värt att chansa?
4) Rekommendationen är oftast 50/50, står annars på glykolen du köper samt i instruktionsboken vad som krävs.
5) Flera har sagt det, ja det verkar gå bra, men för att säkerställa att du inte får avlagringar etc rekommenderas dest.vatten. Även detta står i instruktionsbok / flaskan på produkten.
6) De flesta tänker nog inte på att byta hela kylarvätskan, men vet att vissa byter ca vartannat år. När jag lämnar in min Triple på Triumph för den stora servicen byter de alltid hela vätskan, vilket blir ungefär vartannat år (max).
Två tips, kolla instruktionsboken vilka spec. på kylarvätskan du skall ha.
Läs på flaskan vad som rekommenderas för de förhållanden som kommer gälla.