Glykol i kylaren ?

Bra kommentarer men inte ett svar på någon av mina frågor.

Jag har då blandat alla möjliga fabrikat och färger under mitt liv utan att ha råkat ut för några problem.

När jag skall ha blandningen i hojen blandar jag alltid glykol och destvatten. Läste någonstans att detta skulle minska mängden avlagringar och korrosion och att det var viktigt för en MC som har ett ganska optimerat kylsystem.

Om du byter kylvätska vartannat år så funkar biltemas vätska utmärkt. Liksom alla andra. Töm i ditt system och spola rent. Kom sedan ihåg vad du häller i. Dom glykoler som tillverkas här i grannfabriken är samma med olika färger beroende på kunder. Så det viktigaste är att hålla sig till rätt glykol för alu/järn. Sedan så står det ju inte så väl specat vad dom olika innehåller så håll dig till samma tillverkare när du byter.

Alla motorer idag består väl idag av en blandning av aluminium och gjutjärn. Jag skulle bli förvånad om inte glykoltillverkarna tänkt på det och tillverkar en produkt som funkar till det.

1) Vilken sort har vilken färg?
2) Finns det olika Glykoler för olika motortyper?
3) Spelar det någon roll om man blandar olika märken med varandra (Biltema med OK eller Motul)?
4) Vilken styrka använder ni, 50/50?
5) Går det bra med kranvatten?
6) Hur ofta byter man kylarvattnet?

Mvh

Tidigare i denna tråd:

Intressant att det blev +1 för det andra av samma inlägg. Fler som inte läser så bra...

Satte ett plus då jag tycker att citatet (i sin helhet) gav en bra grund till ett ämne som många har till synes olika åsikter om. Satte ett plus som plåster på såren på ditt tidigare inlägg nu oxo :tungan.

Som tidigare konstaterades sägs det ju av vissa att det spelar ingen roll om man blandar färgerna, andra säger att risk för klumpning uppstår. Dvs håll dig till en tillverkare / produkt, kanske säkrast så.

Så för att bena ut dina frågor och för att underlätta för andra att besvara dina frågor har jag numrerat dem och lagt till svaren som finns till hands i det material som hittills presenterats i tråden.

1) Det verkar skilja mellan tillverkarna.

2) Glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria brukar fungera ihop med aluminium . Så kolla noga i instruktionsboken.

3) Vissa blandar o har inte haft några problem. I materialet hittils kan man utläsa att glykoltyperna kan man egentligen blanda, men tillsatserna från de olika tillverkarna kanske inte går ihop, mao kanske inte värt att chansa?

4) Rekommendationen är oftast 50/50, står annars på glykolen du köper samt i instruktionsboken vad som krävs.

5) Flera har sagt det, ja det verkar gå bra, men för att säkerställa att du inte får avlagringar etc rekommenderas dest.vatten. Även detta står i instruktionsbok / flaskan på produkten.

6) De flesta tänker nog inte på att byta hela kylarvätskan, men vet att vissa byter ca vartannat år. När jag lämnar in min Triple på Triumph för den stora servicen byter de alltid hela vätskan, vilket blir ungefär vartannat år (max).

Två tips, kolla instruktionsboken vilka spec. på kylarvätskan du skall ha.
Läs på flaskan vad som rekommenderas för de förhållanden som kommer gälla.

Last edited:
Köp VW:s glykol G12++, passar alla. går att blanda alla.

Själv kör jag utan glykol. Istället kör jag med Waterwetter då många banor inte tillåter glykol i kylaren (svårsanerat). Det är bra skit :tummenupp
Men Waterwetter ger väl inget frostkydd?

Köp VW:s glykol G12++, passar alla. går att blanda alla.
Nja, är du säker på det? När jag var inne på en VW-verkstad en gång så hörde jag de ge rekommendationen till en kund att om det var för lite kylarvätska i systemet hellre fylla på med vatten än grön/blå glykol (G12 är röd).

Alla glykoler som säljs till bil/mc idag är nog anpassade för att funka med lättmetall.Vilka motorer tillverkade de senaste 30 åren innehåller inte lättmetall?Till och med en gammal B18 har ju alu.vattenpump.

Angående hurvida det går att blanda olika förger med varandra så går det nog för det mesta.Jag jobbar på en scaniaverkstad och scania använde tidigare en grön glykol, men numer en röd.I dom bilar som har grön glykol slår vi i den röda när vi fyller på.Resultatet är att glykolen blir äckelbrun-färgad, men funkar gör det.
Dock förstår jag inte varför man äns behhöver fundera på det till mc.En mc rymmer ju inte särskilt många liter glykol (jämfört med en lastbil), så har man grön glykol i och av någon anledning vill hälla i röd så hade åtminstånde jag tappat ur all gammal glykol och sköljt ur systemet lite innan jag slog i ny glykol och vatten, om inte annat för att slippa den äckelbruna färgen:)Däremot hade jag nog inte varit så djävla noga att det vart 50% glykol/vatten, allt mellan 20-60% är nog "lagom" på en mc som man inte kör på vintern...

Men Waterwetter ger väl inget frostkydd?

QUOTE]

Dom flästa kör inte bana på vintern:)Glykol är otillåten innom dom flästa tävlingsområderna, och då brukar man använda nån typ av water wetter eller korisionsskydd.Har hört att endel använder kylvetska till tex. kallsågar, vad fördelen med det är vet jag inte, men antar att det är billigt...

Last edited:
Dom flästa kör inte bana på vintern:)Glykol är otillåten innom dom flästa tävlingsområderna, och då brukar man använda nån typ av water wetter eller korisionsskydd.Har hört att endel använder kylvetska till tex. kallsågar, vad fördelen med det är vet jag inte, men antar att det är billigt...
Tänkte mest på alla gatåkare. Som kör från tidig vår till sen höst och förvarar hojen utomhus. :)

Bara så att ingen som bara kör gata ser en rekommendation om Waterwetter här och häller det i hojen. Och sedan blir förvånad i höst när något fryser sönder på hojen.

Känner man till att det saknar frostskydd och använder och förvarar hojen därefter så är det lugnt.

Tänkte mest på alla gatåkare. Som kör från tidig vår till sen höst och förvarar hojen utomhus. :)

Bara så att ingen som bara kör gata ser en rekommendation om Waterwetter här och häller det i hojen. Och sedan blir förvånad i höst när något fryser sönder på hojen.

Känner man till att det saknar frostskydd och använder och förvarar hojen därefter så är det lugnt.

Det där är vanligare än man tror.

JAg har haft hojar inne som toppen frysit sönder på, just för att glykol saknades.

Varför tror folk att man ska köra utan glykol?
Vansinnigheter!
(jo jag vet varför folk tror att man ska det...) Allt är rajjsingkillarnas "fel" som inte FÅR ha glykol i. Å då tror alla "svensson´s" att: "ahaa det måste vara rejsigare och på nåt sätt bättre utan glykol"

Men glykol är bara av godo:

- höjer kokpunkten
- smörjer vattenpumpen
- skyddar mot korrosion

Water wetter är inte glykol.
Det är en HELT annan produkt (som i bästa fall kan sänka problemmotorers temp genom ökad vätning/mindre ytspänning) och WW ersätter således inte glykol på något sätt.

Likaså vattenpumpsmörjning.
Den är inte heller glykol (på förekommen anledning!)
Den smörjer vattenpumpen. Inget mer.

Så har du inte ett SVEMO-klassat tävlingsfordon: Behåll glykolen!

Last edited:
Förstår egentligen inte varför man kan glykol i kylaren dom flesta kör ju inte när det är minusgrader! :P

De hindrar korrosion, smörjer pumpen och hindrar rost.

Glykol höjer även vattnets kokpungt med ett par grader.

och som sagt fryser det inte om du blandat rätt..

jag rekomenderar 50/50

EDIT: dr.bike han före.. sorry

Själv kör jag utan glykol. Istället kör jag med Waterwetter då många banor inte tillåter glykol i kylaren (svårsanerat). Det är bra skit :tummenupp

Svenska
Engelska

Hoppas du förvarar hojen frostfritt då.

Och huruvida banor tillåter glykol eller inte är (som jag tidigare sa) avhängigt om man tävlar eller ej.
På bandagar har det mig veterligen ALDRIG krävts att någon tappar ur befintlig glykol.

(även om det är helt sant det du säger att det är svårsanerat) Men att tappa i och ur för gatåkare låter sig ju inte göras, och om DU och andra kör utan glykol så är det ju iofs bra, och snällt mot banägaren osv.
Men inte är det ett krav inte på gathojar.

Jag är generellt skeptisk till Biltemas grejer och vill inte att motorn ska gå sönder bara för att något är billigt för stunden. Pajar motorn pga Biltemas kassa kvalitet blir det iaf mycket dyrare att reparera motorn än att köpa riktiga grejer från början. Fungerar verkligen Biltemas glykol?

Jag har grön vätska i nu.

Du verkar ha koll....

Vilken glykol är dyrast? (och därmed bäst)
Vilken ska jag köpa?

Alla motorer idag består väl idag av en blandning av aluminium och gjutjärn. Jag skulle bli förvånad om inte glykoltillverkarna tänkt på det och tillverkar en produkt som funkar till det.

Helt korrekt.

Dock skiljer sig olika glykoler åt litegranna, och det är därför de fått olika färger.
Men det är en kvasidebatt vi inte behöver tänka på här.

FÖRR däremot, när man hade etylenglykol och propylenglykol att välja emellan gällde det att hålla tungan rätt i mun! :)
(blev en gröt i kylaren om man blandade fel sorter)

Last edited:
Jag har haft hojar inne som toppen frysit sönder på, just för att glykol saknades.
Frysa sönder?
Om ni är så allergiska mot glykol (av nån okänd anledning?) använd bara 5% inblandning isf.
Det räcker för att ta bort vattnets sprängverkan vid ev minusgrader.
Varför har man då 50/50 eller nåt i närheten på bilar?
Jo med 5% blir det blir en sörja i kylet som inte är pumpbar och kylningen kommer inte att fungera och då har man liksom missat en del av det väsentliga med glykol, fordonet blir inte körbart - men motorn fryser iaf inte sönder - vilket kanske för många är det viktigaste..

Vill man ha läckande vattenpump så funkar det väl utan :p. glykol smörjer ju axeltätningen på vattenpumpen också, + allt annat som nämnts

ska man va riktigt petig är det destilerat vatten som gäller, dock har jag och 95% av alla andra alltid kört kranvatten utan prob :tummenupp

Skall man vara riktigt petig skall man inte i alla kylsystem köra på 100% destvatten + glykol. Det ämnet är diskuterat i tidigare tråd. Räcker dock att slänga i ett par deciliter av kranvatten med hyggligt kvalite för att problem inte skall uppstå.

För rent vatten kan i vissa system innebära problem. Vad som är huvudorsaken är jag lite osäker på. Att vattnet är surare eller om det drar ut joner eller något ur systemet. reultat är i alla fall havererad vattenpump.
Alltså följ instruktionsboken. Har du bra vatten i kranen som bland annat inte har för mkt kalk i sig så brukar de i de flesta fall duga gott.

Sedan är det idag fritt fram att blanda ethylen (blå/lila) och propylenglykol (grön / blå) enligt castrol vart fall. Det som händer dock är att det blir jäkligt svårt att räkna ut kok/fryspunkt eftersom de har lite olika egenskaper.

Propylen, de man vanligtvis hade förr blir lättare lite geggig när den närmar sig fryspunkt.

Ethylen, håller samma viskositet i ett större intervall. Troligtvis därför allt fler biltillverkare vill ha denna. En stor varning. Ethylen är fan mkt giftigare än propylen. Tänk på var du gör av med resterna alltså...

Den röda så kallade longlife/alu är vad jag hört inte bra att blanda med de ovanstående. Varför vet jag ej. framförallt vag wv audi som kör på den och en eller två volvos?

Last edited:
Kör man på Biltemas glykol finns stor risk att man kör sönder både hoj och sig själv.

Jepp!

Två hojar, där topparna frusit sönder internt så ila till att det inte går att komma åt att svetsa ens. :(
Fina portningar var det i bägge oxå... :gnissla

Jag skulle dock vilja uppmanna att ge fan i att köra på glykol oavsett märke.

Jag är generellt skeptisk till Biltemas grejer och vill inte att motorn ska gå sönder bara för att något är billigt för stunden. Pajar motorn pga Biltemas kassa kvalitet blir det iaf mycket dyrare att reparera motorn än att köpa riktiga grejer från början. Fungerar verkligen Biltemas glykol?

Jag har grön vätska i nu.

Biltema är lika dåligt som större märken, dvs ganska bra ändå.

Jag kör 50/50 ethylen(blått som tidigare)/kranvatten som det står i instruktionsboken.

..........
Dock skiljer sig olika glykoler åt litegranna, och det är därför de fått olika färger.
........

Jag var på en Volvo lastbilsverkstad i Norge nyligen och servade en vätskepåfyllningsanläggning vår återförsäljare levererat för ett antal år sedan. Där hade dom Grön och Gul kylarvätska. Eftersom jag inte läst denna tråd då så frågade jag inte varför. Nu blir jag nyfiken så jag skall ta reda på det.

En första hint kanske

"Green glycol
Last month, the Dow Chemical Co. introduced Propylene Glycol Renewable (PGR), a monopropylene glycol that is made from glycerin generated during the... "

och

"The new ‘Green’ Glycol is a proprietary blend of refined vegetable extracts
that are biodegradable and have a very low order of toxicity. Suitable for use in the food and beverage industry or for systems where low oral toxicity is
preferred, ICS Green contains nontoxic (GRAS) multimetal inhibitors to protect
chillers and associated cooling systems against corrosion and scale, thus prolonging equipment life and thermal efficiency. ICS also offer two other
glycol products for general applications together with a wide range of standard chiller parts and accessories."

Och om man vill grotta ner sig riktigt

http://www.geocities.com/dtmcbride/home_garden/auto/antifreeze.html

Verkar ju som om färgen i sig inte säger ett smack. Man måste veta tillverkare och färg.

http://www.hemmings.com/hmn/stories/2006/12/01/hmn_feature20.html

Dessutom verkar det som man använde etylenglykol förr men numer Propylenglykol.

Man kanske skulle kolla om glykolen man köper nästa gång är "HOAT based", ....eller inte.

Last edited:
Dessutom verkar det som man använde etylenglykol förr men numer Propylenglykol.
Anledningen till att man gått över till propylenglykol är att minska risken för förgiftning (främst hundar och andra husdjur som lapar i sig från läckande bilar).

Verkar ju som om färgen i sig inte säger ett smack. Man måste veta tillverkare och färg.
.

Å fan.
JAg som alltid haft en gammal .pdf i ämnet som "bibel" avseende glykoler.
Men å andra sidan har jag inte brytt mig mer än att kolla om det är etylen eller propylen, sen blandar jag friskt inom samma kategori.
Det är ju främst longlife-egenskaperna som skiljer.
Å så ofta som jag byter har det ingen praktisk betydelse.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna