Glappande bromsok bak

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Det här är kanske inte en sporthoj relaterad fråga utan en mer Honda goldwing relaterad fråga men skitsamma ?

har hjälpt min far att byta bromsklossar på hans goldwing när vi skruvade tillbaka oket så märkte jag att det glappar i sidled är det någon som har något svar på varför det gör det. Har själv inte lossat oket innan så vet inte om det var så innan bytet av klossarna det känns inte rätt att det ska vara så

Är det inte så att det är ett enkelkolvsok som ska glida i sidled?

I så fall så känns det nog som om det glappar när man pressat tillbaka kolven för att byta bromsklossarna.

Prova att pumpa med fotbromsen tills det blir stumt i pedalen och känns efter hur oket känns då.

Lycka till!

/Ingvar

Den sortens ok har bromskolven/kolvarna på ena sidan av oket och oket sitter monterat på glidstänger som gör att oket kan glida i sidled och på det sättet orsakar tryck på båda beläggen/båda sidorna av bromsskivan.

Efter litet googling så tycks de sitta på t ex 1200an och 1800an, jag hittade inga bilder på de andra modellerna.

Mvh,
Ingvar

All cyklar har antingen flytande ok eller flytande skivor. Annars skulle vi ha gott om otrevliga överraskningar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman