Glappande bromsok bak

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Det här är kanske inte en sporthoj relaterad fråga utan en mer Honda goldwing relaterad fråga men skitsamma ?

har hjälpt min far att byta bromsklossar på hans goldwing när vi skruvade tillbaka oket så märkte jag att det glappar i sidled är det någon som har något svar på varför det gör det. Har själv inte lossat oket innan så vet inte om det var så innan bytet av klossarna det känns inte rätt att det ska vara så

Är det inte så att det är ett enkelkolvsok som ska glida i sidled?

I så fall så känns det nog som om det glappar när man pressat tillbaka kolven för att byta bromsklossarna.

Prova att pumpa med fotbromsen tills det blir stumt i pedalen och känns efter hur oket känns då.

Lycka till!

/Ingvar

Den sortens ok har bromskolven/kolvarna på ena sidan av oket och oket sitter monterat på glidstänger som gör att oket kan glida i sidled och på det sättet orsakar tryck på båda beläggen/båda sidorna av bromsskivan.

Efter litet googling så tycks de sitta på t ex 1200an och 1800an, jag hittade inga bilder på de andra modellerna.

Mvh,
Ingvar

All cyklar har antingen flytande ok eller flytande skivor. Annars skulle vi ha gott om otrevliga överraskningar.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon