Glad Nationaldag!

RecursiveExistence

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Glad Nationaldag! Eller hur man nu säger...eller nåt...

normal__MG_2298.jpg

Grattis på nationaldagen då :)

Jag måste dock säga att jämfört med det firande man är van med (i Finland) så skulle det lika gärna kunna vara pingst eller nåt. Eller så beror det på att man sitter i Umeå, staden var det är fult att ha nånslags stolthet över nåt i kroppen.

Grattis på nationaldagen då :)

Jag måste dock säga att jämfört med det firande man är van med (i Finland) så skulle det lika gärna kunna vara pingst eller nåt. Eller så beror det på att man sitter i Umeå, staden var det är fult att ha nånslags stolthet över nåt i kroppen.

God Nationaldag låter kanske lite bättre än Glad och Grattis :)

Ja det händer inte kanske så mycket :va Såg nåt på nyheterna förra året från Sthlm där dom hade gjort lite grejer. I Ronneby, där jag bodde förut, så hade dom nånting där och delade ut lite flaggor och grejer, så lite grejer händer det i alla fall :)

Med risk att verka dum...men varför firar vi nationaldagen just idag?

Du är inte dum, för anledningen är inte glasklar...

Om nationaldagen:
Den 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till svensk konung, vilket innebar att ett uppbrott från den danska unionen och starten för kungariket Sverige.
Den 6 juni 1809 antogs Svenska regeringsformen, vilket innebar religions-, tryck- och yttrandefrihet för svenska folket.
Den 6 juni 1974 antogs den nya regeringsformen.
Mellan 1916 och 1983 kallades Nationaldagen för "Svenska flaggans dag".
Först 2005 blev Nationaldagen en helgdag.

Från Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1087164,00.html

Gustav Vasa valdes till kung den 6 juni 1523. Vi har också haft ett par stycken författningar och annat smått och gott som klubbats den 6 juni. Fram till 1985 (?) hette det Svenska flaggans dag. Man brukar ofta ange anledningarna ovan som bakgrunden till den svenska nationaldagen.

Ungefär så. :tummenupp

Du är inte dum, för anledningen är inte glasklar...

regeringsformen[/I]

Just det, regeringsform heter det -inte författningar. :D

Last edited:
Gustav Vasa valdes till kung den 6 juni 1523. Vi har också haft ett par stycken författningar och annat smått och gott som klubbats den 6 juni. Fram till 1985 (?) hette det Svenska flaggans dag. Man brukar ofta ange anledningarna ovan som bakgrunden till den svenska nationaldagen.

Ungefär så. :tummenupp

Just det, regeringsform heter det -inte författningar. :D

God Nationaldag :tummenupp

Ska man fira nationaldagen på något särskilt sätt eller? Jag ska köra hoj idag, räknas det? :D

Jag gissar förresten på att ca 75 % av befolkningen inte vet varför vi har vår nationaldag just idag ändå, så att fira den på något sätt känns ju rätt patetiskt.

Edit:

Lite sent inlägg visst, nu har ju redan någon förklarat här i allafall varför vi har vår nationaldag idag.

Last edited:
Ska man fira nationaldagen på något särskilt sätt eller? Jag ska köra hoj idag, räknas det? :D

Jag gissar förresten på att ca 75 % av befolkningen inte vet varför vi har vår nationaldag just idag ändå, så att fira den på något sätt känns ju rätt patetiskt.

Edit:

Lite sent inlägg visst, nu har ju redan någon förklarat här i allafall varför vi har vår nationaldag idag.

Ska också ut och köra! ;) Ska bara få i mig lite lunch.

Edit:

Jo, men om vi inte börjar fira den så lär sig inte folk heller.

Det finns inte en enda unge i norge som inte vet varför man firar 17 maj.

I USA vet man på ett ungefär varför man firar 4th of July, det var nåt med en båt som hette Mayflower som la till i Boston och kastade thepåsar i vattnet eller nåt, men firar gör man IAF...

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!