Gjuta i plast/glasfiber/kolfiber

Kalle Strandman, finns i Västerås. Han kan gjuta i glasfiber/kolfiber.

Annars gör man själv. På biltema säljs både polyester, epoxi, glasfibermatta och kolfibermatta av vettig kvalite. Jag köper mina kolfibermattor mm av en lokal båt tillverkare som gör tävlingsbåtar/kanoter.
Sedan får man först göra egna gjutformar. Finishen på dessa avgör hur slutresultatet blir. Mycket jobb mao.
Själv gör jag bara till husbehov till egna Rejs Duken. Jag känner inte att man kan ta betalt för allt nedlagt jobb... Gör du själv måste du använda andningsskydd, bra ventilation handskar mm. Epoxi är inte att leka med! Sedan behöver man utrustning så att man kan vacumsuga formarna i alla fall om man jobbar med kolfiber/ epoxi. Lycka till! Se bifogad bild på formar under arbete till kylarskydd Kåtis Duke 690..:tummenuppIMG_5694.JPG

youtube har massor med folk som lagt upp tips och råd, allt mellan mc grejor till modellflygplan. positiv och negativ gjutning, bagging och formtillverkning- sök på english efter grp moulding, glasfibre moulding etc etc.

//jj

Fråga på bara, ska försöka svara på det jag kan då jag jobbar med det sedan ett par år tillbaka.

vänta nu, ska du bygga ny kåpa inkl plugg och formar?
låter som du borde börja med lättare, tex gjuta av en bakdel och lära dig mycket då.
Att gå från, som det verkar, låg kunskapsnivå direkt till att ta fram eget är ett mycket stort steg.

Skrivet i all välmening.

Last edited:
det finns ingen bakände att gjuta av. Det är lite av grejen, jag bygger en bagger som är 100% unik. Men det löser sig, jag får försöka och lära av misslyckande.

Framkåpan kommer ju bli den svåraste :) men men, jag har aldrig varit rädd för att misslyckas

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti