Gjorde uppkörning idag

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Jo, jag gjorde uppkörning idag....tyvärr blev jag inte godkänd....jag körde idag med min Kawasaki 600GPX, som är en ganska liten sporthoj så man tror ju att den ska klara de hela bra. Men krypkörningen idag runt konorna ville sig inte alls som här hemma. När jag skulle runda sista konan ville hojen lägga sig ner så jag satte i foten....den ville bara inte runt konorna....fan va svårt de var, blir så förbannad....o de värsta av allt är att jag inte vet hur jag ska klara de nästa gång....har ju klarat de här hemma jämt...nån annan som testat lågfatsprovet som har serpentin varianten?

beklagar verkligen... det börjar närma sig för mig med nu... jag ska köra med en zx7r... man börjar ju undra hur fan det ska gå. fattar inte varför man ska va så himla bra på att krypköra jag menar kan man ha foten i, varför får man inte det då?
bättre lycka nästa gång.

Ja...hur du ska ta dig runt med en såpass stor hoj där fattar inte jag heller hur fan de tänker på vägverket! När du kör i "korridoren" innan så måste du kunne svänga runt hojen typ stillaståendes för att komma rakt ur korridoren och inte köra över korridorslinjerna. Jag menar, jag hade ju fan lätt klarat de med en fot i när jag vill....jag menar, jag sätter väl ner foten i trafiken när min hoj står still om jag vill...!

Du klarar det när du är redo. Nu är du inte redo för att ta körkort och bemästra hojen.

Man ska kunna bemästra den i alla lägen - panik som uppkörning.

Han gjorde rätt som kuggade dig :)

Surt! Det enda som jag kan tänka mig skiljer den banan du satt upp hemma ifrån banan på vägverket är lutningen i underlaget. Det kanske var svag uppförsbacke under uppkörningen? Det kan göra rätt stor skillnad när man krypkör.

fax skrev:
Jag körde körskolans gsx 750 å tyckte allt utom garagevändningen var skitlätt , speciellt konbanan :rolleyes:

Det är lite annorlunda nu, det är väl inte längre garagevändning och serpentin under 20 sek som gäller eller?

jag vet vad du menar... jag ställde upp konbanerna o tränade igår och med min zx9r så var det omöjligt, gick inte ens att leda runt den med styret mot styrstoppet. för trångt runt sista konen.

gamla garagevändningen som va baserad på hojens vändradie är ju en baggis, jag har inga större problem med krypkörning o balans.

men det är ju fan lite väl trångt om man inte ens kan leda hojen runt.!

är väl inte meningen att man ska kunna köra upp med en sporthoj, har mejlat vägverket utan att få svar

Nae ingen garagvändning...men de finns liksom inte nått utrymme att vända på kändes de som vid den sista konen....typ 2 meter o vända runt och få den rakt igen för att komma in rätt till nästa....blaj
får se vad jag gör med de hela...antingen kör jag väl mer o testar senare i sommar...eller så säljer jag av hojen... :(

tur att jag kan låna pappas aprilia etv 1000 till uppkörnignen, mycket lättare med den... och fysiskt möjligt!

Rolle85 skrev:
Nae ingen garagvändning...får se vad jag gör med de hela...antingen kör jag väl mer o testar senare i sommar...eller så säljer jag av hojen... :(

fixa en offroad hoj o köra upp på! då är det mycket lättare!

Rolle85 skrev:
Nae ingen garagvändning...men de finns liksom inte nått utrymme att vända på kändes de som vid den sista konen....typ 2 meter o vända runt och få den rakt igen för att komma in rätt till nästa....blaj
får se vad jag gör med de hela...antingen kör jag väl mer o testar senare i sommar...eller så säljer jag av hojen... :(

Va? Ge upp redan? :va

Skärp dig, du måste ju ta lappen! Det är värt allt slit i slutändan. :yoparty

Men de känns som de inte spelar nån roll till övning....en fysisk omöjlighet att vända i slutet...

Rolle85 skrev:
Sälja av hojen är ju helt klart den sämsta lösningen!! :7peta
ÖVA, det är den rätta medicinen! :tummenupp

Edit: Fan va seg jag var då.. :)

men va fan! det är ju bara o låna/hyra en hoj till uppköringen! du behöver ju bara klara uppkörnignen en gång!

Rolle85 skrev:
Men de känns som de inte spelar nån roll till övning....en fysisk omöjlighet att vända i slutet...

Nino skrev:
Va? Ge upp redan? :va

Skärp dig, du måste ju ta lappen! Det är värt allt slit i slutändan. :yoparty
Jag gkorde uppkörningen med min gsxr 750 -96. allt var skitlätt på banan speciellt garagevändningen.
däremot blev jag kuggad i trafik, sjukt hade ju haft b körkort i 8 år hehe.
Men jag hade lite otur.

är inte samma uppköring längre... ingen garagevändning, utan en konbana som iofs inte är några problem förutom just när man ska vända och köra tillbaka.. tajt som fan då! omöjligt med vissa hojar!

hellbit skrev:
Jag gkorde uppkörningen med min gsxr 750 -96. allt var skitlätt på banan speciellt garagevändningen.
däremot blev jag kuggad i trafik, sjukt hade ju haft b körkort i 8 år hehe.
Men jag hade lite otur.

Jag vet inte riktigt hur det nya provet är, men för den gamla garagevändningen anpassades ju övningen efter hojen. Vändradie med fullt styrutslag + 2dm. Det gjorde ju att det var fysiskt möjligt att klara det med vilken cykel som helst, oberoende om det var en offroad, glidare eller sporthoj.
Det borde väl vara likadant nu? Det går ju inte att ha ett prov som är fysiskt omöjligt för vissa typer av hojar?

En fråga angående a-kortet, har man ett försprång i trafikdelen av uppkörningen om man har trafikvana från bil sedan tidigare? Funderar på att ev försöka ta mellankortet i sommar, fast jag har inte råd att ta en massa lektioner i trafikskola. Jag är inte direkt ovan på mc, bara det att jag inte kört så mycket mc i trafik.

Edit: givetvis blir det ett par lektioner så att man kan köra säkert också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT