Gjorde uppkörning idag

Kör ni upp privat eller varför lånar ni inte körskolans hojar?
Svängradien på dom är ju relativt bra jämfört med en sporthoj.

rimag skrev:
En fråga angående a-kortet, har man ett försprång i trafikdelen av uppkörningen om man har trafikvana från bil sedan tidigare? Funderar på att ev försöka ta mellankortet i sommar, fast jag har inte råd att ta en massa lektioner i trafikskola. Jag är inte direkt ovan på mc, bara det att jag inte kört så mycket mc i trafik.

japp!

precis vad jag tyckte oxå... har mejat vv o frågat! men inget svar!

den uppkörningen som är nu är samma för alla hojar om jag har fattat det rätt... har läst igenom hela författningen o det verkar ju va fasta mått.

SuperMicke skrev:
Jag vet inte riktigt hur det nya provet är, men för den gamla garagevändningen anpassades ju övningen efter hojen. Vändradie med fullt styrutslag + 2dm. Det gjorde ju att det var fysiskt möjligt att klara det med vilken cykel som helst, oberoende om det var en offroad, glidare eller sporthoj.
Det borde väl vara likadant nu? Det går ju inte att ha ett prov som är fysiskt omöjligt för vissa typer av hojar?

Nja, de är samma avstånd för alla motorcyklar...så kommer ni med en stor fet 1000kubikare så måste ni vara duktiga....banan är lika stor som hojen :tungan

problemet för mig på min kawwa är ju att styrstoppen sitter för tight.

pappas stora jävla 1000cc offroad går ju o svänga mycket mer på.. för o inte tala om hojen på körskolan!

se nu till att fixa en annan hoj o boka en ny uppkörning!

Rolle85 skrev:
Nja, de är samma avstånd för alla motorcyklar...så kommer ni med en stor fet 1000kubikare så måste ni vara duktiga....banan är lika stor som hojen :tungan

Som sagt, det går alltid att hyra schyssta hojar. Jag hyrde en GSX750, var ju lika lätt som att cykla med den...undrar ifall ens det går att misslyckas med en sån lättkontrollerad hoj :va

Förstår jag det rätt om du övat 100% privat?

Föreslår att du tar ett par lektioner hos trafikskola, då får du förutom bra tips även köra på samma bana som du sen kör upp på.

Rolle85 skrev:
Nae ingen garagvändning...men de finns liksom inte nått utrymme att vända på kändes de som vid den sista konen....typ 2 meter o vända runt och få den rakt igen för att komma in rätt till nästa....blaj
får se vad jag gör med de hela...antingen kör jag väl mer o testar senare i sommar...eller så säljer jag av hojen... :(

Sälj inte hojen, många känner samma sak innan lappen är klar. Öva på, så sitter det snart och du funderar över hur sjutton du kunde tro att det är omöjligt! Det tar mindre tid än du tror!

Rolle85 skrev:
Jo, jag gjorde uppkörning idag....tyvärr blev jag inte godkänd....jag körde idag med min Kawasaki 600GPX, som är en ganska liten sporthoj så man tror ju att den ska klara de hela bra. Men krypkörningen idag runt konorna ville sig inte alls som här hemma. När jag skulle runda sista konan ville hojen lägga sig ner så jag satte i foten....den ville bara inte runt konorna....fan va svårt de var, blir så förbannad....o de värsta av allt är att jag inte vet hur jag ska klara de nästa gång....har ju klarat de här hemma jämt...nån annan som testat lågfatsprovet som har serpentin varianten?

Bryt ihop o kom igen!! :tummenupp

Om du har lust kan du väl redovisa lite här hur det nya körprovet gick till? Är lite nyfiken om det ändrats mycket från i fjol, har hört att garagevändingen borta, men man kör som i flera 8:or??

Anton_Ljunghusen skrev:
Beror på uppkörningsgubben, vissa får en chans till..

På min tid :)
Ne men när ja körde upp me gamla systemet fick man minst 2 försök på allting, bromsprov garagevänding och manöverbanan.

/R

Mavve skrev:
Du klarar det när du är redo. Nu är du inte redo för att ta körkort och bemästra hojen.

Man ska kunna bemästra den i alla lägen - panik som uppkörning.

Han gjorde rätt som kuggade dig :)
LÖJLIGT inlägg..

Taskigt att han inte klara sig men du får la ge dig lite...

man har rätt att göra om ett moment nu om man misslyckas

trollkarlen skrev:
På min tid :)
Ne men när ja körde upp me gamla systemet fick man minst 2 försök på allting, bromsprov garagevänding och manöverbanan.

/R

Rolle85 skrev:
Men de känns som de inte spelar nån roll till övning....en fysisk omöjlighet att vända i slutet...

Det finns inget sådant som omöjligt! :fatta!

Öva öva öva öva! Tränade garagesvängen 8timmar i sträck och klarade den ändå inte körde vidare och tragglade på körskolan massa lektioner och tillslut satt den :banana

tror inte att du har läst... garagevändningen är ju inga problem..

den nya konbanan är lite för trång längst bort där man ska vända..
försökte leda runt min hoj o det gick inte ens.

prise skrev:
Det finns inget sådant som omöjligt! :fatta!

Öva öva öva öva! Tränade garagesvängen 8timmar i sträck och klarade den ändå inte körde vidare och tragglade på körskolan massa lektioner och tillslut satt den :banana

ozto skrev:
tror inte att du har läst... garagevändningen är ju inga problem..

den nya konbanan är lite för trång längst bort där man ska vända..
försökte leda runt min hoj o det gick inte ens.

Får böörna runt då. Inte så mycket rök bara, inspektören vill se.

Jag trodde jag hade två chanser men han sa att de inte var så...lite skumt, tyckte jag läste de nånstans...men men...just nu känner jag inte för hojandet längre..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT