Gixxer turbo

heliac skrev:
När alla turbogubbar e på tråden kan jag ju passa på å fråga.. Hur kan jag få min hoj att ladda lite mindre? Jag skulle vilja ha typ 0,5 och 1,0 att välja mellan med switch på styret. Nu laddar den 0,7 som minst ska man axa hårt så går den ju inte att köra förrän på fyran å knappt det :D

Separat wastgate exempelvis Tial 38mm dra en snabel från grenröret
å lägg igen gammla hålet i turbon

Bifogat

• tial-38mm.jpeg
    tial-38mm.jpeg
    4.5 KB · Visningar: 87
Twosaint skrev:
Men hur blir den att köra på bana med fläkten eller kurvig väg ? E4:an rakt fram förstår jag men vem vill ha 240 hk alá ketchup ut ur en böj ?

Jag har aldrig åkt bana med min hoj,GSXR 1100 turbo-86 är väl inte den optimala banhojen. Men jag skulle kunna tänka mig att prova. Moderna turbohojar har inte samma vansinniga katchupeffekt som äldre byggen. Vet inte hur jag skall beskriva det, fast den lämnar tokmycket effekt så är den körbar.

heliac skrev:
När alla turbogubbar e på tråden kan jag ju passa på å fråga.. Hur kan jag få min hoj att ladda lite mindre? Jag skulle vilja ha typ 0,5 och 1,0 att välja mellan med switch på styret. Nu laddar den 0,7 som minst ska man axa hårt så går den ju inte att köra förrän på fyran å knappt det :D

Ring till MC-Xpress och beställ dom har prylarna du behöver. ( jag har tagit bort min, åker alltid på hög effekt)

gixxer_1255 skrev:
Jag har aldrig åkt bana med min hoj,GSXR 1100 turbo-86 är väl inte den optimala banhojen. Men jag skulle kunna tänka mig att prova. Moderna turbohojar har inte samma vansinniga katchupeffekt som äldre byggen. Vet inte hur jag skall beskriva det, fast den lämnar tokmycket effekt så är den körbar.

För några år sedan var det en snubbe på Kemora med en äldre gixxer1100 med turbo modell lastbil, den hade kring 300 hästar och ökade 100 häst från 7000-7500 varv, helt okörbar på bana. Det gick skitsakta plus att hojen liknade en hoppstylta :D

Peders "hackspett" (Realia hojen som var på Kemora) var ingen optimal banhoj men det var ett 15år gamalt bygge.
Det har hänt en hel del sedan dess.
Erik kör nu låga 1,16 tider på Kemora med +220hk GSXR1000-01 så visst är turbo både snabbt och kanonkul på bana.
Betydligt smidigare och mer lättkört än vad man kan tro alltså, det enda som gäller om man vill ha driftsäkra +230hk på väg eller bana.
Anderssons WG är en mycket bra lösning då det är flödedesbegränsningen i standard WG som gör att trycket ej kan sänkas.
I vissa fall kan man porta upp hålet/kanalen till std WG och få önskvärt lågt tryck.

Alf Sundström skrev:
Peders "hackspett" (Realia hojen som var på Kemora) var ingen optimal banhoj men det var ett 15år gamalt bygge.
Det har hänt en hel del sedan dess.
Erik kör nu låga 1,16 tider på Kemora med +220hk GSXR1000-01 så visst är turbo både snabbt och kanonkul på bana.

Ja det är f-n det här med turbo, jag provade Eriks gixxer1000 i fjol på Kemora och kände att en turbohoj måste jag någon gång ha...nu har jag en men börjar genast att fundera på fler byggen... "the turbo bug" biter hårt och skoningslöst och är dessutom väldigt lätt att bli beroende av... :D

Men Alf har helt rätt här, jag har tillhört den stora massan som tror att turbo innebär svårkört monster men har snabbt insett att det är precis tvärtom...undrar om man kan sätta turbo på en CBR1000RR...? :hihi

Nu har jag inte de exakta siffrora här men vill minnas att min Kat ökar vridmomentet med 240% inom ett spann av 1000 rpm när den börjar ladda. En viss skillnad kan jag säga att det blir! Inte helt lättkört. Har stått rätt upp på baktofflan och "tittat på polstjärnan" mer än en gång!
Men det kan ju hända att en modernare anläggning blir behagligare.

Robban_C skrev:
Nu har jag inte de exakta siffrora här men vill minnas att min Kat ökar vridmomentet med 240% inom ett spann av 1000 rpm när den börjar ladda. En viss skillnad kan jag säga att det blir! Inte helt lättkört. Har stått rätt upp på baktofflan och "tittat på polstjärnan" mer än en gång!
Men det kan ju hända att en modernare anläggning blir behagligare.

Det går inte att jämföra, en modern turbo kommer så mjukt att du kan gasa ganska hårt med nedlägg i kurvorna, när varvet ligger inom laddningsregistret så får du precis så mycket effekt som du vrider millimetrar på gasen, en härlig känsla som jag tror (och inbillar mej) är ganska lik gassvaret på en motoGP hoj :) Åtminstone är det troligen så nära vi vanliga dödliga kan komma...

Egendomligt att dom får till det så.
Jaja, min är åtminstone vansinnigt brutal att köra! :D

Det finns de som är lite besvikna då de kör en turbomaskin då de väntat sig ett monster i stället får en kontrollerbar, mjuk och stark maskin.
Då jag sålde min sats från "gam-Ren" till gixxer och köpte en ny Busa sa min sambo:
"vad behagligt trött den är!" "det känns inte som fritt fall när du kör om med den här".

Saknar R-1052an ganska ofta, synd att man skulle klanta sig och döda renar med den så att den blev lite sliten.
Dags att fixa en ny turbohoj alltså!

Jag tycker min motor känns som en stoooor sugmotor...alla som provat den är förvånade över att den börjar ladda så tidigt. Har själv inte kört nån annan turbohoj så jag vet inte...

*/ ?>
Back