Gixxer turbo

gixxer_1255 skrev:
:hihi Jag provkörd en lite trimmad Hayabusa för ett tag sedan och nog var den fin och gick bra men den var lite trött :lol (man blir kanske lite skadad av att åka turbohoj)

Visst är det trist att fullständigt krossa alla våta drömmar om sugmotorförsedda sporthojar, jag håller med Marklund om att en hoj utan turbo bara har ett gäng kolvar som går upp och ner utan att uträtta nånting :tungan

Men turbo och fajter är en idealisk kombination, en fajter ser ju av naturen elak ut, och då är det ju bra att man kan bekräfta det :D

Niklasinorr skrev:
Visst är det trist att fullständigt krossa alla våta drömmar om sugmotorförsedda sporthojar, jag håller med Marklund om att en hoj utan turbo bara har ett gäng kolvar som går upp och ner utan att uträtta nånting :tungan

Men turbo och fajter är en idealisk kombination, en fajter ser ju av naturen elak ut, och då är det ju bra att man kan bekräfta det :D

Låter trevligt... Man skulle fått taf på ett kit... För dom kostar ju fan 40 loppor ny hos marklund... Synd det...

hur ligger försäkringen på gixxr turbon? har själv en gixxr 750.... funderar på att konvertera...

Niklasinorr skrev:

Så är CBR'en till salu nu eller är det touring hojjen?? :tummenupp

Se nu bara till att hålla dig vid liv... det låter brutalt med bakhjulsåkning långt över 200km/h.... med en Fighter dessutom!! :tummenupp :tummenupp

Last edited:
gixxer_1255 skrev:
:hihi Jag provkörd en lite trimmad Hayabusa för ett tag sedan och nog var den fin och gick bra men den var lite trött :lol (man blir kanske lite skadad av att åka turbohoj)
Och jag då som har en standard!!
Kul att min gamla turbosats fungerar gixxer, olje-R med turbo är kul.
Undrar om man skulle köpa en till för att ha kul igen?

Kostet78 skrev:
Så är CBR'en till salu nu eller är det touring hojjen?? :tummenupp

Se nu bara till att hålla dig vid liv... det låter brutalt med bakhjulsåkning långt över 200km/h.... med en Fighter dessutom!! :tummenupp :tummenupp

CBR:en får vara banhoj, det är den bäst på :tummenupp

Här är lite bilder på Gixxern

Bifogat

• Fajter1.jpg
    Fajter1.jpg
    109.6 KB · Visningar: 262
  • fajter2.jpg
    fajter2.jpg
    76.9 KB · Visningar: 195
Faaan så mäktigt :yoparty Kan inte ens föreställa mig vilket drag det är i din hoj, tycker min 954 Fireblade rör på sig ganska duktigt när man sitter upprätt utan kåpor. Men den lär ju vara som en sparkcykel jämfört med din :rolleyes:

Du MÅSTE fixa en kamera så du kan filma lite, låta oss andra få ett hum om hur den går :D

Hur är det med tillförlitligheten på en turbokonverterad hoj jämfört med en original?

MackeNo1 skrev:
Hur är det med tillförlitligheten på en turbokonverterad hoj jämfört med en original?

Den går tills den går sönder.

Det är ju helt och hållet upp till dig hur länge den håller. Helt orörd gsxr-olje-1100 motor bör du inte krama ur mer än ca 280 hästar, dvs så mycket som en liten TD04-13G levererar vid ca 1 Bars laddtryck. Det som sticker är vev och staklager. Pressar du mera sticker kolvarna. Pressar du ännu mera sticker stakarna och kolvbultarna samt toppackning. Växellådan räcker för ca 450 - 500 hästar innan den börjar bli skör. Håller man koll på oljan efter vita/gråa strimmor så vet man när det är dags att renovera motorn. Du ska absolut byta utgående drevaxellagret till det nyare dubbellagrade.

Har en film på min hemsida http://andersbrink.se/bandit.html där man kan höra det sköna väsande ljudet av en laddande turbo (40 sekunder in i filmen, 52 Mb).

MackeNo1 skrev:
Faaan så mäktigt :yoparty Kan inte ens föreställa mig vilket drag det är i din hoj, tycker min 954 Fireblade rör på sig ganska duktigt när man sitter upprätt utan kåpor. Men den lär ju vara som en sparkcykel jämfört med din :rolleyes:

Du MÅSTE fixa en kamera så du kan filma lite, låta oss andra få ett hum om hur den går :D

I "hänga med på motorvägenfaktor" så går min turbo hårdare än en Gixxer1000, förutom att den hjular hela tiden :D Däremot är känslan med ett massivt vridregister från 7000-13000 varv helt obeskrivlig, allt över 7000 är skräckblandad förtjusning :tummenupp

Tillförlitligheten är nog ganska bra eftersom jag inte tar ut vad som går, jag laddar som sagt bara 0,5 bar vilket är hälften mot vad man kan ta ut utan att bygga om motorn alltför mycket, men risken med ett turbobygge är ju givetvis att den skall rasa, men det får man offra på rolighetens altare...min turbofighter är definitivt den roligaste hoj jag kört, och jag har kört ett antal cyklar på 22 år... :hihi

Film kommer, jag har tankfäste och kamera så jag skall bara ge mej ut och filma :tummenupp

Last edited:
Niklasinorr skrev:
Däremot är känslan med ett massivt vridregister från 7000-13000 varv helt obeskrivlig, allt över 7000 är skräckblandad förtjusning :tummenupp

På min hoj är det allt över 5000rpm som är skräckblandad förtjusning :tummenupp

Länk till effektkurva

Min Kat vaknade ordentligt vid 5500 rpm, dock tog jag inte ut så mycket effekt, uppskattar utifrån tidigare mätningar 200 bakhjulshästar eller nåt sånt eftersom jag åkte med standardvev (som betraktas som klen i samband med höga effektuttag).
På hyllan ligger en riktig rakskuren vev. :tummenupp Så jag får väl ta mig i kragen och sätta ihop knarren nån gång framöver. Nån som har en USD-gaffel (med hjul) till 1100R 4 sale? Jag sålde den gamla framdelen häromdan.

Det är inga problem med turbo på olje-R motorn.
Den tål mycket hög effekt med turbo.
Lådan börjar att knäckas strax över 350hk om du har dragrace-slicks men vev och vevstakar klarar den effekten utan problem.
Kolvar går när man detonerar, inget direkt sammaband med uttaget.
Detonationsfritt är 400hk driftsäkert med original kolvar, vev och stakar
Toppackning kan skadas vid detonation men det är inte stora problem ens med den.
300-330hk på BF 98 med rätt anläggning är inget problem.
Min 245hk 1052 motor var helt oföstörbar och det var enbart turbons storlek som begränsade uttaget, inte motorns hållbarhet.
minst 2mm cylspacer är ett krav

Alf Sundström skrev:
Det är inga problem med turbo på olje-R motorn.
Den tål mycket hög effekt med turbo.
Lådan börjar att knäckas strax över 350hk om du har dragrace-slicks men vev och vevstakar klarar den effekten utan problem.
Kolvar går när man detonerar, inget direkt sammaband med uttaget.
Detonationsfritt är 400hk driftsäkert med original kolvar, vev och stakar
Toppackning kan skadas vid detonation men det är inte stora problem ens med den.
300-330hk på BF 98 med rätt anläggning är inget problem.
Min 245hk 1052 motor var helt oföstörbar och det var enbart turbons storlek som begränsade uttaget, inte motorns hållbarhet.
minst 2mm cylspacer är ett krav

Är det möjligen ALF från MC-xpress vi har den äran att ha på tråden :) :yoparty

Peter

andersson turbo skrev:
Är det möjligen ALF från MC-xpress vi har den äran att ha på tråden :) :yoparty

Peter

Visst är det det Peter, kan inte låta bli att tycka saker om turbo Suzukis.
Det roligaste man kan ha, eller hur?
Busa med turbo är grym teknik och obegränsad prestanda men en olje-r känns mer "hård rock".
Älskar att åka grusväg med turbo! Fetsladd!!

Snygga satser du gör, M.V.H Alf

Alf Sundström skrev:
Visst är det det Peter, kan inte låta bli att tycka saker om turbo Suzukis.
Det roligaste man kan ha, eller hur?
Busa med turbo är grym teknik och obegränsad prestanda men en olje-r känns mer "hård rock".
Älskar att åka grusväg med turbo! Fetsladd!!

Snygga satser du gör, M.V.H Alf

Man tackar man gör så gott man kan i min lilla verkstad å visst fan är det kul med turbo men i bland är det mest motgångar hehe

har tilbringat dag och natt sissta månaden med att försöka få mitt nya DTA sprut att fungera :( men det ser mörkt ut svårt med suporten
DTA england säger bara att det ska funka

Det får nog bli att bygga bromsbänk framåt hösten
innan grannarna stryper mig hehe :D

Peter

Twosaint skrev:
Men hur blir den att köra på bana med fläkten eller kurvig väg ? E4:an rakt fram förstår jag men vem vill ha 240 hk alá ketchup ut ur en böj ?

Det är just det som är orsaken till att jag bara laddar 0,5 bar, hojen är oerhört smidig på kurvig väg och det är inte svårt att gasa i kurvorna. Sen är det ju bara att se hur Marklund själv kör låga 1,18 tider på Kemora med sin turbogixxer 1000, och det gör man inte om inte hojen är körbar...

När alla turbogubbar e på tråden kan jag ju passa på å fråga.. Hur kan jag få min hoj att ladda lite mindre? Jag skulle vilja ha typ 0,5 och 1,0 att välja mellan med switch på styret. Nu laddar den 0,7 som minst ska man axa hårt så går den ju inte att köra förrän på fyran å knappt det :D

*/ ?>
Back