GIXXER 750 -98 gaffel trassel

Har haft samma problem men då var det skivorna som blivit skeva, vid däcksbyte :( .
Det ser du lätt genom att kolla ner på skivorna när du kör framför toppkåpan.

Jag gissar på:
1. Bromsarna.
2. Obalans.
3. Fram däcket.
4. Problem inne i gaffelbenet, Skulle tippa på att det är nått som går trökt vid lite sne belastning som just bromsning är.
Skulle tippa på dom teflon ringarna som sitetr runt inre gaffelbenet kan var kraftigt nötta brukar bli de vid mycke stoppisar.

/R

trollkarlen skrev:
Har haft samma problem men då var det skivorna som blivit skeva, vid däcksbyte :( .
Det ser du lätt genom att kolla ner på skivorna när du kör framför toppkåpan.

Jag gissar på:
1. Bromsarna. kollade och iget fel

2. Obalans. ska balansera om däcket så snart jag hinner

3. Fram däcket. tveksamt, har gått 100 mil, men visst kan det va fel endå

4. Problem inne i gaffelbenet, Skulle tippa på att det är nått som går trökt vid lite sne belastning som just bromsning är. kan det bero på felaktig intälld fjädring?????

Skulle tippa på dom teflon ringarna som sitetr runt inre gaffelbenet kan var kraftigt nötta brukar bli de vid mycke stoppisar.

tror inte att den här hojen är sönder körd på det sättet, framförallt hoppas jag att den inte är det, snackade med en mc verkstad om dom idag och skulle dom va glappa skulle det läcka olja trodde dom.
allting som har med fjädringen att göra stog på soft när jag köpte hojen

forsätter att forska

Last edited:
trollkarlen skrev:
Jag gissar på:
1. Bromsarna.
2. Obalans.
3. Fram däcket.
4. Problem inne i gaffelbenet, Skulle tippa på att det är nått som går trökt vid lite sne belastning som just bromsning är.

1: Alla som tror att skivorna är skeva:

Hojjen jiddrar INGENTING utom vid den kritiska hastigheten, som i mitt fall är 75-85 km/h.

Om skivorna inte är korrekta så ska ju hojjen jiddra vid alla hastigheter, inte bara vid en specifik?
F.ö renoverade jag oken för några hundra mil sen.

2: Nya-balanserade däck. (Som jag dock märker obalans hos vid 180, ska balansera om. Dom gamla däcken hade ingen obalans ALLS, dock fanns samma fenomen vid 75-85 med jidder.)

3: Nya däck, fram o bak. (Dock hade jag samma fenomen med dom gamla däcken)

Jag testade föressten igår, bromsade halv-hårt från 140... Mjuk jämn bromsning, inga fel, förräns hastigheten når 85-90, då det plötsligt börjar jiddra ned till 70, då det slutar.

Last edited:
känner en snubbe som hade samma problem..
han bytte styrlager.
han bytte styrningarna inne i gaffeln o kolla upp den allmänt..
skivorna va ytterst lite skev ska inte va nåra problem men han banka lite på dom så vart de lite bättre men de vart aldrig bra..

jag har pratat med en polare i dag som kör motocross på elitnivå och med en susukiverkstad, mina gaffelbussningar kan omöjligt vara slut efter 1300 mil.

jag fattar inte vad detta är för fel, just med tanke på att pejo´s hoj gått över 4000 mil så är det något jävligt märkligt fel, jag hoppas på obalans i framhjulet och det ska kollas i morrn

Ja de e nog guds straff för att du övergav Aprilia :7peta

Nä men jag hade exakt lika symtom på min ett chatter eller högfrekvent vibration 1:s sedan försvann det.
Satte nu på mjuka sportdäck och problemen borta :confused: Balans , däckprofil ??

Men ditt problem kan ju vara vad som helst som brainstormats här i tråden

2ono skrev:
Ja de e nog guds straff för att du övergav Aprilia :7peta

Nä men jag hade exakt lika symtom på min ett chatter eller högfrekvent vibration 1:s sedan försvann det.
Satte nu på mjuka sportdäck och problemen borta :confused:

Men ditt problem kan ju vara vad som helst som brainstormats här i tråden

endel straffas direkt tydligen :hihi :hihi
jag jobbar på vad det kan va.

mina teorir

framdäcket kan det inte va, hur sanolighet är det att pejos hoj oxå har obalans i framdäcket, både hans och mitt är nästan nya.

det är inte bromsarna

vad är då kvar det är bussningarna i gaffeln något annat kan inte jag komma på iallafall

Jag har samma problem på min VFR, har haft länge, och har fortfarande kvar det. Jag misstänkte först att det var skivorna som var så kassa, men det har visat sig att det inte var fallet, gaffelbussningarna har hög friktion men glappar inte då jag ersatt teflonet med oljebrons, styrlager och hjullager är även dom friska. Hojen är helt stabil om man bromsar hårt i hög hastighet (> 150), men neråt 100 och mindre så skakar den kraftigt. Jag misstänker att detta antingen beror på felaktig dämpning i gaffeln (framgaffeln bildar resonans ihop med sviktandet i framdäcket och får energi från vägvibrationer), eller att hela ramen är så mjuk att hela hojen kommer i resonans vid vissa belastningar i vissa hastigheter. Även om du har en modern hoj med mycket styvare ram så har den ramen och fjädringen lik förbannat resonansfrekvenser, vem vet - du kanske når resonans vid 75-85 knyck.

/Daniel

zilog skrev:
Jag har samma problem på min VFR, har haft länge, och har fortfarande kvar det. Jag misstänkte först att det var skivorna som var så kassa, men det har visat sig att det inte var fallet, gaffelbussningarna har hög friktion men glappar inte då jag ersatt teflonet med oljebrons, styrlager och hjullager är även dom friska. Hojen är helt stabil om man bromsar hårt i hög hastighet (> 150), men neråt 100 och mindre så skakar den kraftigt. Jag misstänker att detta antingen beror på felaktig dämpning i gaffeln (framgaffeln bildar resonans ihop med sviktandet i framdäcket och får energi från vägvibrationer), eller att hela ramen är så mjuk att hela hojen kommer i resonans vid vissa belastningar i vissa hastigheter. Även om du har en modern hoj med mycket styvare ram så har den ramen och fjädringen lik förbannat resonansfrekvenser, vem vet - du kanske når resonans vid 75-85 knyck.

/Daniel

kan stämma, när jag ändrarde inställningen på gaffen blev det bättre, frågan är hur fan man ska ställa in den för att få bort det?? hårdare eller mjukare vad tror ni, om man ställer ner returen borde den svälga mer ojämnheter från marken???? det är väl bara att prova

Last edited:
TERMINATOR skrev:
kan stämma, när jag ändrarde inställningen på gaffen blev det bättre, frågan är hur fan man ska ställa in den för att få bort det?? hårdare eller mjukare vad tror ni, om man ställer ner returen borde den svälga mer ojämnheter från marken???? det är väl bara att prova

Glöm inte bort att vi har ganska olika dämparinställningar på våra maskiner, t.ex fjärderförspäningen (1 linje synlig resp 4 linjer synliga) men ändå resonans på exakt samma hastighet.

Vad kostar en öhlinsframända ? :huvet

Pejo skrev:
Glöm inte bort att vi har ganska olika dämparinställningar på våra maskiner, t.ex fjärderförspäningen (1 linje synlig resp 4 linjer synliga) men ändå resonans på exakt samma hastighet.

Vad kostar en öhlinsframända ? :huvet

Tror inte de är problemet, orginal fjädringssystem är 1000 ggr bättre än de förare vi nånsin kommer att bli. Synd men sant :(

Skulle de vara fjädringsinställningarna kommer här en fin guide för ändamålet.

För att ställa in fjäderförspäning:
http://www.ohlins.se/pdf/07241-02.pdf
sidan 5.

För resten av inställningarna:
http://www.sportrider.com/bikes/146_susp_settings/#suzuki

Ställde in min hoj efter detta och den blev som en svärmorsdröm :yoparty

Grunden till all fjädringsinställning är att den ska vara så mjuk som möjligt utan att kännas ostabil.

Men har dock sldrig känt av några vibrationer vid inbromsning, förutom när skivorna var skeva.
Detta ytrade sig endast i vissa hastigheter även om skivorna var skeva hela tiden :va

Sen så ska de inte kännas så säkert då vet man ju inte att man lever :7peta

/R

Inte alls säkert att du märker skivskevhet lika i alla hastigheter.
har du en polare med samma hoj så skifta hjul och testa :tummenupp

Pejo skrev:
1: Alla som tror att skivorna är skeva:

Jag testade föressten igår, bromsade halv-hårt från 140... Mjuk jämn bromsning, inga fel, förräns hastigheten når 85-90, då det plötsligt börjar jiddra ned till 70, då det slutar.

trollkarlen skrev:
Skulle de vara fjädringsinställningarna kommer här en fin guide för ändamålet.

För att ställa in fjäderförspäning:
http://www.ohlins.se/pdf/07241-02.pdf
sidan 5.

För resten av inställningarna:
http://www.sportrider.com/bikes/146_susp_settings/#suzuki

Ställde in min hoj efter detta och den blev som en svärmorsdröm :yoparty

Been there, done that :-) Ja, jag tycker verkligen hojjen vart superb med dom inställningarna, som iofs inte skiljer sig mycket från original (vad gäller r750 98)

jolio skrev:
Inte alls säkert att du märker skivskevhet lika i alla hastigheter.
har du en polare med samma hoj så skifta hjul och testa :tummenupp

Skivornas ojämnhet kommer att mätas upp om ett tag, trots att det i mitt fall rör sig om ett par skivor som vid tillfället för felets uppkomst alltså var ett par helt nya ISR-skivor, och jag betvivlar starkt att dom är felaktiga.

Men men, i det här fallet får man kolla upp alla möjliga felorsaker och även alla omöjliga... ska kolla om felet försvinner om jag tar bort verktygssatsen ur kutsen :hihi

V-Moto skrev:
Har du spänt eller släppt efter på förspänningen? Vilka justeringar har du provat? Kanske lite sent påtänkt att fråga detta nu när du har hojjen till salu.... :)
Tänkte här skriva vilka erfarenheter jag har från egna hojen. Kan ju vara andra till hjälp kanske?

Min hoj har fått tendenser till styrfrossa sedan jag började köra med snabbstyrda sportdäck(bt.010fram+bak och bt.014fram+bak eller bt.020 bak).
Med trögstyrda MeZ4 så fanns inte dessa fenomen, vad jag minns iallafall. :va
Grejjen är att den blir känsligare på fjädringsinställningarna nu, o jag har ju bara förspänningen bak att mickla med. Bytte till tjockare gaffelolja (15w) för 2400mil sedan o då kändes den riktigt bra.

På sistone har dock gaffeloljan o fjädrarna tröttnat lite o hojen känns återigen mjukare i fjädringen.
Detta har fått till följd att jag nyligen tvingats släppa på förspänningen bak för att balansera upp hojen. Den blev tydligen för hård gentemot gaffeln som fick ta mer vikt/press + ev. till följd en brantare o "nervösare" gaffelvinkel?
Nu är den ju alltså stabilare igen ,men för mjuk.
Viktigt är förstås att se till så att gafflarna rör sig lätt upp o ner, så att dessa inte ligger i spänn på nått sätt.
I mitt fall behöver jag kanske nya fjädrar samt olja fram och en ny bakstötdämpare för att bli av med/lindra effekterna av detta. Det skulle kosta multum, så jag nöjer mig med att fixa till gafflarna istället. Ny olja och ev. schimsa fjädrarna.

Poängen är dock denna: Sedan jag började med sportdäck fram så har jag vant mig vid den nu klassiska "80-skakningen". Även att bakdämparen bör kännas lite mjukare än framdämparna för att få den rätta balansen?
Såhär blev det för mig, men inte nödvändigtvis något generellt. Tummen upp för dig som orkat läsa ända hit.. :tummenupp "puh" :tungan

jag fick ordning på det, det va min klossar som va slut, satte i nya sintrade och nu är det kanon

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år