GIXXER 750 -98 gaffel trassel

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
när jag bromsar i 80+ km /h hårt så skakar hojen till lite, jag har provat att byta klossar och det blev lite bättre och även justera om fjädringen och det blev ytterligare lite bättre, men när jag provade fram och tillbaka märkte jag att
undre benen i gaffeln börjar att svänga fram och tillbaka som en typ av självsvängning, det rörs sig kanske om någon mm framåt och lika bakåt.

jag skickade då ett pm till Pejo här på forumet och döm av min förvåning när han säger att han har samma problem trotts att han bytt till nya isr-skivor.

vi träffade tidigare i kväll och kollade om vi kunde hitta någon lösning men kunde bara konstatera att det inte är bromsrelaterat utan att det måste va gaffelbenen.

nu till frågan, detta är en dussin hoj och det måste finnas fler med samma problem, har ni hittat felet eller kanske finns det någon kan felet utan att ha en gixxer 750 -98

all hjälp mottages tacksamt

vh TERM

TERMINATOR skrev:
jag skickade då ett pm till Pejo här på forumet och döm av min förvåning när han säger att han har samma problem trotts att han bytt till nya isr-skivor.

Ja, bromsarna är det då inte, även om det känns som en oscillering/pumpning i bromsen. Jag har nya skivor och nyrenoverade ok...

Kan det vara bussningarna i gaffelbenen som glappar så att gaffeln rör sig åt andra håll än den ska..?

HanneZ skrev:
Kanske är tecken på att den gått mer, eller så har den varit med om några brutala nedslag...

nää inget av det , jag hat kollat historiken på hojen och den är jävligt fint skött

TERMINATOR skrev:
ska kolla det i morgon, men borde inte det märkas när man kör??
har ingen obalans när jag kör 0-220
Tja oftast, men inte nödvändigtvis. Jag har obalans och märker det framför allt i nedbromsningar från 200->140

TERMINATOR skrev:
kollar med tidigare ägare, kollar besiktnigspapper och sevice bok och hoppas att det stämmer
Har du ringt runt till alla tidigare ägare? Servicebok är verkligen ingen garanti på att hojen är i bra skick, o min toyota från -89 är besiktigad med blanka papper men jag är fan glad om den tar mig till stan...

TERMINATOR skrev:
ska balansera hjulet i morrn, såg att det sitter en heldel vikter
Ok, det betyder oftast att en klant har balanserat eller just att hjulet är väldigt svårt att balansera p.g.a. skevhet etc.

HanneZ skrev:
Har du ringt runt till alla tidigare ägare? Servicebok är verkligen ingen garanti på att hojen är i bra skick, o min toyota från -89 är besiktigad med blanka papper men jag är fan glad om den tar mig till stan...

man hoppas ju

V-Moto skrev:
Känn efter om lagren i framhjulet glappar.

det gör dom inte ryckte och slet i dom vid flera tillfällen, inget jag kan känna i allafall, det värsta är att jag känner inget glapp någonstans hur jag än vrider bänner :confused:

Last edited:
V-Moto skrev:
Ok. Relaterade till egna erfarenheter. Har haft både slitan hjullager nu och slitna styrlager på dom tidigare hojarna. Även vajsing på framdäcket vid olika tillfällen.

Gå vidare med o känna på svinglager o bakhjulslager. Trot eller ej ,men dessa påverkar hela cykeln.
Hoppas du hittar felet, sånt där kan göra en minst sagt "trött". :mad:

ska rycka och slita lite till i morgon så får vi se vad jag hittar

TERMINATOR skrev:
ska rycka och slita lite till i morgon så får vi se vad jag hittar
Nu såg jag ju att din hoj inte ens gått 2000mil ännu. Drar en vild gissning på att det är någe vajsing med däcket! :)

V-Moto skrev:
Nu såg jag ju att din hoj inte ens gått 2000mil ännu. Drar en vild gissning på att det är någe vajsing med däcket! :)

däcket har gått ca 100 mil men ska balansera om det i morrn

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...