Gissa hojen med hjälp av bromspapper

Inte rätt hittills, ni får en stund till på er...
 

Drar du en sådan till nästan 14000 rpm så skulle jag vara seriöst impad (och förmodligen vägra att stå kvar inne i dynorummet).

Gixxer K7 / K8 är ingen dålig gissning då karaktären är ganska lik. Denna motor har dock högre varvtalsregulator, till stor del beroende på dess ännu större borr men mindre slag.
 
Nej, den är inte europeisk och den har inte heller konstig tändföljd.
 
Nej, den är inte europeisk och den har inte heller konstig tändföljd.
Hmmm, då kan jag sluta spekulera i masserad japsmotor i italiensk chassi typ Bimota alltså. Du gör det svårt då varken Kawa före 2011 eller Honda vad jag vet varvar upp till 13.8k RPM, medan ZX10 från 2011 varvar över 14k och har mer effekt på bakhjulet.

Talar vi standardmaskin eller superbiketrimmad hoj med förhöjt varvtal?
 
Last edited:
Talar vi standardmaskin eller superbiketrimmad hoj med förhöjt varvtal?

2006 YZF-R1 med avgassystem och velocity stacks ur Superbike-kitet. Helt standard förutom detta och PC3-mappningen för detta, naturligtvis. Enda femventils-R1:an som jag (och dynooperatören) någonsin sett som inte har en gigantisk svacka vid 7000 rpm. Bild på hojen i fråga finns i min profil.

Lite svårgissat, kanske...
 
Den här då...?
 

Bifogat

  • Dyno2.JPG
    Dyno2.JPG
    114.7 KB · Visningar: 77
Den här då...?

Lång effekttopp, markant men lite förvillande svacka i mellanregistret. Gissar att varvtalet även i denna mätning ligger lite högt, mina småslantar satsar jag på R1 med knasig tändföljd, med RSV4 som runner up. För vi snackar väl inte förhistorisk tid nu...? ;)
 
Yamaha R7 gissar jag på. Den hade bergochdalbana i effektkurvan och varvade 14kRPM. Dock tveksam om den gav mer än 150hk
 
Lång effekttopp, markant men lite förvillande svacka i mellanregistret. Gissar att varvtalet även i denna mätning ligger lite högt, mina småslantar satsar jag på R1 med knasig tändföljd, med RSV4 som runner up. För vi snackar väl inte förhistorisk tid nu...? ;)

Den här måste ha varit lättare för Roffe nailade den på en gång. Närmare bestämt en helt standard crossplane-R1 förutom Akrapovic slip-on. Den ena dynokörningen med grymt fet mapp som startpunkt, den andra med något mer optimerad mapp.
 
Yamaha R7 gissar jag på. Den hade bergochdalbana i effektkurvan och varvade 14kRPM. Dock tveksam om den gav mer än 150hk

Vet inte vad "standard" R7 gav (var det överhuvudtaget någon som körde dem helt standard...?), men med alla kitdelar låg de runt 155-160 hk på rullande landsväg.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top