Gissa hojen med hjälp av bromspapper

Erkänn du googlade :P märkte själv att bilden var lättgooglad ;)

Nej det gjorde faktiskt inte. Kan förklara tankegången.

Kollade först gissningarna i tråden så jag ringade in ungefärliga kubiken. De små fyrtaktslekhojarna föll bort eftersom att effekten var för hög och låg för högt upp i registret. Enda 50cc som jag kunde komma att tänka på som matchade var Honda Dream 50, men den tillverkades inte 87-89 och har lite för låg effekt.

Sen gick jag upp lite i kubik och kikade på Honda Innova och Kawasaki klx 110, men dom matchade inte heller (och tillverkades antagligen inte heller då). Dagens moppar presterar ju de effektsiffror som är aktuella, men vi pratar fortfarande sent 80-tal (1 hk var det som gällde då har jag för mig).
Därifrån fanns det bara små lekhojar typ YSR 50 och NSR 50 som var möjliga alternativ och jag vill minnas att YSR:en inte var så stark och då föll valet på Hondan.

Jag har för mycket fritid idag :banana

Last edited:
Hoppas det går att se.

764.jpg

Att det är flera kurvor beror på att alla körningar (med justeringar mellan varje) är på samma papper. Hojen ska vara orginal bortsett från ljuddämpare, luftfilter och mappning.

vridet får mig att tänka 600cc, dock ganska lågt varvtal för en 600... kanske en cbr 600f ?

FZ1 och Street Triple är också fel. Europa är rätt världsdel.

Hittade en ny graf med samma hoj, bänkad hos samma kille fast i en annan bänk. Tycker dessa siffror representerar fabrikssiffrorna bättre.

Edit: Det verkar inte gå att ladda upp bilder just nu. Max effekt ska vara 110 bhp och vridet 53 ft/ib. Prövar med bilden lite senare.

Edit 2: Dyna.jpg

Last edited:
Med ca 60 Nm? :P

Jag gissar på Street triple!

Ja, inte helt sannolikt. Men formen var rätt lik med en kurva jag hittade. Och han skrev ju att det var en konservativ bänk. 50 ft/lbs är väl ca 70Nm. Nu står det visst bara 46 ft*lbs, men jag tittade först bara på grafen, och den går ju upp över 50.

VFR 750 F är inte den hoj jag söker.

Det gör trögt det här märker jag :)

Ledtråd: Hojen jag söker är italiensk och av modernare snitt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park