Gigantiskt ventilspel, R1

Jag är inte metallurg, men en vild gissning är ju att det har blivit något fel med den. Men vad? Som gissande lekman vill jag ju tro att ett för mjukt ventilskaft hade kragat sig, men ett för hård kanske blir kristalliserat och vittrar bort. Ungefär som när man slår på en tegelsten jämfört med en mässingstacka.
Har oljan varit silvrig?

ligger något i det, men oljan ser fin ut. inga spår efter något metallskimmer (vad jag kan se)

Om du nu har plockat av och isär toppen så skulle iaf jag låta göra iordning den. Eftersom du nu ändå är kund på topplockpackning, ev avgaspackningar, nya ventiltätninger till de ventiler du plockar ur etc.

Jag skulle ta isär och tvätta toppen, kolla ventilstyrningar och säten, mäta upp alla ventilfjädrarna i en fjäderprovmaskin (inte minst på den ventil som hamrats sönder). Sedan åtgärda allt som är dåligt eller på gränsen Så vet du att du har en topp som är 100%. Det är ju ett tag till våren och halva jobbet är ju redan gjort.

/J

låter vettigt. finns det någon bra "how to do it" guide? första gången jag pillat med något liknande och följer bara det som står i haynes :rolleyes:
 
Last edited:
låter vettigt. finns det någon bra "how to do it" guide? första gången jag pillat med något liknande och följer bara det som står i haynes :rolleyes:

Jag skulle lämna bort det. Nu är det ju lågsäsong för verkstäderna, plus lågkonjuktur. Begär in ungefärliga offerter från olika verkstäder med gott rykte i din närhet. Vilka som har bra rykte i din region kan du säkert få tips om i denna tråd.

Ofta kan en mc-trimnings/topplockverkstad, portningsgubbe vara både noggrannare och mer prisvärd än en originalverkstad. De flesta portningsverkstäder har fullständig kunskap och maskinpark för att göra iordning din topp utan att du för den skull måste porta den.

Då tvättar de toppen, byter dåliga ventiler och styrningar, fräser säten, mäter upp och byter dåliga fjädrar, monterar ihop allt med nya ventiltätningar och shimsar in ventilspelen åt dig. Ofta kan de dessutom ta hem ny topplockspackning etc till lägre pris än du får på yamaha-butiken.

Även om du lämnar bort det så har du redan sparat pengar iom att du själv har tagit bort toppen.
 
Jag skulle lämna bort det. Nu är det ju lågsäsong för verkstäderna, plus lågkonjuktur. Begär in ungefärliga offerter från olika verkstäder med gott rykte i din närhet. Vilka som har bra rykte i din region kan du säkert få tips om i denna tråd.

Ofta kan en mc-trimnings/topplockverkstad, portningsgubbe vara både noggrannare och mer prisvärd än en originalverkstad. De flesta portningsverkstäder har fullständig kunskap och maskinpark för att göra iordning din topp utan att du för den skull måste porta den.

Då tvättar de toppen, byter dåliga ventiler och styrningar, fräser säten, mäter upp och byter dåliga fjädrar, monterar ihop allt med nya ventiltätningar och shimsar in ventilspelen åt dig. Ofta kan de dessutom ta hem ny topplockspackning etc till lägre pris än du får på yamaha-butiken.

Även om du lämnar bort det så har du redan sparat pengar iom att du själv har tagit bort toppen.
då har jag något att fundera på tills imorgon. har faktiskt en kontakt på en topplocksverkstad som är både duktig och relativt billig: www.cls.se
 
jag kommer gå på Jörgens förslag, skall ta isär hela toppen och göra i ordning den.

I manualen står det att man skall mäta upp längden på fjädrarna, men Jörgen sa att man skall mäta fjädertrycket i en fjäderprovmaskin? räcker det med att mäta upp längden? längden är inom toleranserna på dom ventilerna jag plockat bort
 
jag kommer gå på Jörgens förslag, skall ta isär hela toppen och göra i ordning den.

I manualen står det att man skall mäta upp längden på fjädrarna, men Jörgen sa att man skall mäta fjädertrycket i en fjäderprovmaskin? räcker det med att mäta upp längden? längden är inom toleranserna på dom ventilerna jag plockat bort

Finns det längdangivelser i dokumentationen så kan man som regel gå på dessa. En mattad fjäder blir kortare.
Det enda man inte kan utesluta med längdmärkning är tillverkningsfel på fjädrarna.
 
Jag får tipsa dig om Erland cox "topplocksverkstan" som är mycket duktig på toppar. (Lund men det går ju bra att skicka) http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html

Jag känner en doktor i materiallära vid universitetet i karlstad som säkert kan vara intresserad av att låta sina elever undersöka anledningen till slitaget du har på den ventilen. Jag ska få en uppsatts till jul vad som orsakat mitt slitage på min ventilkopp.

Skicka pm i sånt fall.
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg
håller på att rengöra topp och ventiler.

i manualen står det att man skall borsta ventilerna rena från smuts med en trissa på maskin, om ventilerna är rena men har en lite skrovlig yta, måste de då i det närmaste poleras rena? alltså duger renheten på bifogad ventil till höger?
 

Bifogat

  • P1160820.JPG
    P1160820.JPG
    82.7 KB · Visningar: 195
om de där "bara" hänt nu.. vilken kommer sen? kanske alla är undermåliga? tänkte bara ge lite magknip :tungan
 
om de där "bara" hänt nu.. vilken kommer sen? kanske alla är undermåliga? tänkte bara ge lite magknip :tungan

nu skall inte du vara sån! :mad:

tror inte det är någon fara, den har gått 2400mil och alla ventilspel är inom toleranserna, förutom just denna ventil som är helt åt helvete.

åter till frågan, duger det med den rengöringen jag har gjort eller skall dom i det närmaste poleras?
 
om de där "bara" hänt nu.. vilken kommer sen? kanske alla är undermåliga? tänkte bara ge lite magknip :tungan

Det är japs motor de går aldrig sönder :näsblod , nää men du har en poäng där...hitta orsaken är väll första grejen.


Rengörningen duger gott o väll...eller har jag fel?
 
håller på och slipar in ventilerna. skall man även slipa in dom nya i samma procedur? just nu så är det ju grov pasta, slipa, göra rent, fin pasta, slipa, göra rent, klart/kontroll så att slipningen har tagit överallt.
 
har dröjt lite med reservdelarna, men nu är jag på gång igen.

skall montera clipsen som sitter längst upp på varje ventil, någon som har ett bra tips så det går fortare? har hållit på i 15-20 minuter och fått dit EN ventil korrekt, och jag har 19 st kvar. knepet med lite fett känner jag till, men det är ju ett helsike med att pilla dit clipset i första hand
 
sådär, då var alla ventiler monterade och kammarna är på plats, har mätt upp ventilspelet återigen och jag har tre ventiler som jag är osäker på om åtgärd behövs (resten är inom toleranserna). spelet skall vara mellan 0,21-0,25 (avgasventiler) och bladmåttet går hyfsat lätt in (25). jag uppskattar att spelet är ca 0,26. är det något jag behöver fixa eller är jag bara löjlig när det skiljer så lite? har tyvärr inget bladmått som är graderat mindre än 0,05 per steg.

enligt verkstadshandboken skall jag montera shims 185 (180 är monterat) men då blir det ju -0,05mm och hamnar då på 0,21 vilket betyder att bladmått 20 kommer gå in. och då hamnar ju spelet i underkant istället för överkant utav toleransen.

är det inte bättre att spelet är i överkant? finns det mindre shims än 0,05mm hopp?
 
Helt stört det du säger om garantin, jag va på y-center och ställde samma fråga och då sa de att jag inte behövde lämna in för att byta olja utan kunde göra det själv...
 
spelet skall vara mellan 0,21-0,25 (avgasventiler) och bladmåttet går hyfsat lätt in (25). jag uppskattar att spelet är ca 0,26. är det något jag behöver fixa eller är jag bara löjlig när det skiljer så lite? har tyvärr inget bladmått som är graderat mindre än 0,05 per steg.

Om du inte vill lägga ner arbetet på att sätta spelet till mitten av toleransen så är större att föredra.
Ventilspelet kommer antagligen att minska lite och då blir det ju bara bättre och bättre.

Personligen skulle jag ha fixat ett bladmåt (från Tools) med 0,01 intervaller och mätt upp alla spel och antecknat. Sedan ta bort kammarna och mäta shimsen med millimeterskruv (kontrollera att siffrorna på shimsen stämmer).
Räkna ut vilken shim du ska ha för att hamna så mitt i toleranserna som möjligt och sedan flytta runt befintliga shims tills du är inom toleranserna på alla ventiler.
 
Helt stört det du säger om garantin, jag va på y-center och ställde samma fråga och då sa de att jag inte behövde lämna in för att byta olja utan kunde göra det själv...

kan väl inte påstå att jag gnällde speciellt mycket. Gillar att meka och att göra det själv känns som en utmaning och erfarenhet :tummenupp

dessutom litar jag inte längre på verkstäder efter en annan incident med en annan hoj. så ens om dom hade gjort det på garanti så hade det inte känts bra.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top