Jag är inte metallurg, men en vild gissning är ju att det har blivit något fel med den. Men vad? Som gissande lekman vill jag ju tro att ett för mjukt ventilskaft hade kragat sig, men ett för hård kanske blir kristalliserat och vittrar bort. Ungefär som när man slår på en tegelsten jämfört med en mässingstacka.
Har oljan varit silvrig?
ligger något i det, men oljan ser fin ut. inga spår efter något metallskimmer (vad jag kan se)
Om du nu har plockat av och isär toppen så skulle iaf jag låta göra iordning den. Eftersom du nu ändå är kund på topplockpackning, ev avgaspackningar, nya ventiltätninger till de ventiler du plockar ur etc.
Jag skulle ta isär och tvätta toppen, kolla ventilstyrningar och säten, mäta upp alla ventilfjädrarna i en fjäderprovmaskin (inte minst på den ventil som hamrats sönder). Sedan åtgärda allt som är dåligt eller på gränsen Så vet du att du har en topp som är 100%. Det är ju ett tag till våren och halva jobbet är ju redan gjort.
/J
låter vettigt. finns det någon bra "how to do it" guide? första gången jag pillat med något liknande och följer bara det som står i haynes

Last edited: