Gigantiskt ventilspel, R1

typ så dom sa. för att garantin skall gälla så skall service vara utförd 1 gång per år eller efter 1000 mils intervall. hojen är servad på 100 mila, 1000 mila och 2000 mila service. tyvärr så servade inte förra ägaren den sista servicen på Yamaha.

citerat från deras hemsida: "underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad"

att få det på garanti kan jag nog glömma. dessutom ser jag det som ett kul vinterprojekt.

Auktoriserad verkstad. behöver inte säga mer. Kolla upp din garanti.

har jag klantat mig nu?

då har man shimsat in allt så spelet är perfekt över allt så var det dags att montera toppen. ja ni hörde rätt, shimsade in spelet med toppen lös från blocket. när jag skulle kontrollmäta innan ventilkåpan skulle på så är alla spel åt helvete (kanske inte så farligt men ändå tillräckligt för att behöva göra om allt igen :huvet).

man kan alltså inte shimsa in med toppen lös, eller är det något annat som står fel till?

då har man shimsat in allt så spelet är perfekt över allt så var det dags att montera toppen. ja ni hörde rätt, shimsade in spelet med toppen lös från blocket. när jag skulle kontrollmäta innan ventilkåpan skulle på så är alla spel åt helvete (kanske inte så farligt men ändå tillräckligt för att behöva göra om allt igen :huvet).

man kan alltså inte shimsa in med toppen lös, eller är det något annat som står fel till?

Gör ett litet trådlyft, vill gärna ha svar :)

Gör ett litet trådlyft, vill gärna ha svar :)

hojen går som en klocka nu;)

man kan alltså inte shimsa in ventiler på en topp med odragna topplocksbultar. toppen vrider sig / rör på sig när den dras och därmed påverkas ventilspelet.

man kan alltså inte shimsa in ventiler på en topp med odragna topplocksbultar. toppen vrider sig / rör på sig när den dras och därmed påverkas ventilspelet.
Det var ju en oerhört bra lärdom så slipper man själv gå på den niten, tack så mycket :tummenupp.

Problemet med dessa är som du nämnde tidigare att det är 0,05mm i steg mellan chimsen och väldigt snäva toleranser på injusteringsspelet, däremot är det 0,01mm i steg på originalschimsen...

Perfekt! Denna tråd hjälper inför en kommande ventiljustering!

Men var införskaffar mig sig schims?

Perfekt! Denna tråd hjälper inför en kommande ventiljustering!

Men var införskaffar mig sig schims?

vilken hojverkstad som helst. detta var en annan sak jag lärde mig, man behöver inte "original" shims utan det är en standard som gäller för typ alla märken.

observera att jag hade loss hela toppen (bytte ventil), vid vanligt justering lossar man ju inte på topplocksbultarna och det är alltså inget problem.

vilken hojverkstad som helst.

Inte i stan där jag bor. Jag åkte till alla hojaffärer i stan (alla två) men ingen hade shims som passade min hoj. Jag beställde från Lelles, kostade bara 35kr stycket, vilket är väldigt billigt, innan har jag gett 90.

vilken hojverkstad som helst. detta var en annan sak jag lärde mig, man behöver inte "original" shims utan det är en standard som gäller för typ alla märken.

observera att jag hade loss hela toppen (bytte ventil), vid vanligt justering lossar man ju inte på topplocksbultarna och det är alltså inget problem.

Precis....

95% av all moderna japancyklar har antingen 7,48mm eller 9,48mm shims så det är lätt att lagerhålla. Sen tillkommer 8,9/10mm för Harley och KTM samt div jätteshims för äldre 2v motorer....

Hotcams är en bra leverantör av shimskit för den som skruvar mycket...

Jätte kul att läsa tråden. Skönt att det löste sig för dig. Modigt att göra det själv också.:tummenupp

//Diod

Precis....

95% av all moderna japancyklar har antingen 7,48mm eller 9,48mm shims så det är lätt att lagerhålla. Sen tillkommer 8,9/10mm för Harley och KTM samt div jätteshims för äldre 2v motorer....

Hotcams är en bra leverantör av shimskit för den som skruvar mycket...

Då är det dags att väcka liv i denna tråden:).
Plockade ur motorn igår och planerar nu att kontrollera samtliga ventiler och annat som finns att pilla med. Och jag antar att jag kommer springa huvudstupa rätt in i en massa gedigna problem.
Att plocka ur motorn kanske är överkurs, men nu behöver jag ju inte slåss om utrymmet med en massa ram och annat skrot.

Men första fråga går till TS :Bugar, har du utrustning för att mäta ventilerna eller utnyttjade du Ricco´s kunskaper? Slipade du den nya ventilen själv eller lämnade du bort den?

Då är det dags att väcka liv i denna tråden:).
Plockade ur motorn igår och planerar nu att kontrollera samtliga ventiler och annat som finns att pilla med. Och jag antar att jag kommer springa huvudstupa rätt in i en massa gedigna problem.
Att plocka ur motorn kanske är överkurs, men nu behöver jag ju inte slåss om utrymmet med en massa ram och annat skrot.

Men första fråga går till TS :Bugar, har du utrustning för att mäta ventilerna eller utnyttjade du Ricco´s kunskaper? Slipade du den nya ventilen själv eller lämnade du bort den?

Mäta ventilerna?
Menar du mäta ventilspelet eller vill du mäta längden på ventilerna.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti