Gigantiskt ventilspel, R1

Har du tur kan du ju har slitage på ventilkoppen. Nu har jag en helt annan motor men på min var materialfel i ventilkoppen vilket gjort att den slitits ned, då fick jag ju också jätte glapp. Shimsa är ju inte lösningen när den dragit iväg så mycket:näsblod

säkert dum fråga, men var sitter ventilkoppen? är det ventiltryckaren du menar? hänvisa gärna till min sprängskiss längre upp!
 
Har en enkild ventil längt sig så mycket medan övriga står rätt så hade jag definitivt rivit av toppen och kollat säte samt bytt ventilen.

Materialfel i en ventil brukar kosta ny motor....

Om spelet økat kan orimligen ventilen blivit længre.

Slitage, av något. Endera ventilskaft, ventilschims, tryckare eller kamaxel.
 
har suttit och funderat lite på detta nu, om spelet ökat så har alltså det totala avståndet mellan ventil/ventilsäte och ventilkoppen minskat, alternativt att kamaxeln slitits. att kamaxeln slits på just den ventilen och inte på fler/alla ser jag som högst osannolikt (eller?), vilket riktar mitt fokus på ventilen. i min logiska hjärna så kan omöjligt själva ventilskaftet slitas så att avståndet blir mindre? det enda jag kan komma att tänka på är om ventilen "glappat" i clipset som håller ventilen. glappet ökar i båda ledd (upp och ner), men det känns ganska långsökt. om så hade varit fallet så hade inte ventilen slutit tätt mot sätet = kass komp (skall ta och göra ett kompressionsprov imorgon bara för att kolla detta). om kompressionen är OK så tycker jag att felet bör ligga i antingen shimset eller ventilkoppen?

är jag ute och cyklar?:va:confused:
 
Om du har dålig kompression kan också följande vara felet:
Jag antar att du har tagit bort förgasarna/ insprutarna. Då kan det ramla ner smutspartiklar i insugskanalen och landa precis på ventilens tätyta, och hindra att ventilen stänger ordentligt, blir då felaktig mätning av ventilspelet.
Kan vara värt att kolla innan du tar av toppen...
 
då har jag lyft på kamen och kikat på shimsen samt ventilkoppen, inga skador där. sen kollade jag på ventilskaftet och det är mycket riktigt tillplattat. jag antar att byte utav ventil är nödvändigt när det ser ut såhär? gäller alltså ventilen i mitten.
 

Bifogat

  • ventil.jpg
    ventil.jpg
    132.7 KB · Visningar: 465
  • ventil1.jpg
    ventil1.jpg
    221.9 KB · Visningar: 416
Last edited:
då har jag lyft på kamen och kikat på shimsen samt ventilkoppen, inga skador där. sen kollade jag på ventilskaftet och det är mycket riktigt tillplattat. jag antar att byte utav ventil är nödvändigt när det ser ut såhär? gäller alltså ventilen i mitten.

Skulle tro det.

Ta bort fjädern och se hur det ser ut.
Banka inte ut ventilen för då pajar du styrningen.
 
då har jag lyft på kamen och kikat på shimsen samt ventilkoppen, inga skador där. sen kollade jag på ventilskaftet och det är mycket riktigt tillplattat. jag antar att byte utav ventil är nödvändigt när det ser ut såhär? gäller alltså ventilen i mitten.
Ja, i synnerhet som härdningen i ventilskaftet är borta. Att laga upp den går säkert, men är antagligen dyrare än en ny, och du måste iaf riva grejerna.
 
jag var där och visade upp det och där sa dom att dom måste öppna motorn och kontrollera. och när han kollade på serviceboken så sa han att det inte var garanti då servicearna inte var utförda som dom skulle "yamaha är stenhårda med detta". det var verkstadschefen på yamaha GBG som sa det, kommer ej ihåg hans namn.
2000-3000 skulle det kosta, så jag drog hem igen och plocka bort ventilkåpan och mätte. därefter ringde jag igen och då sa han att det skulle kosta ca 12000.- att byta en ventil (motorn måste ur hojen).

som sagt, jag skall gräva lite mer i detta innan jag ger upp på att få det som garanti.

Gör enligt följande från och med nu:
Gå inte till Yamaha GBG utan dra ut till Roland (RN) i Partille!
 
Nu är jag på inget sett glad i att du behöver göra det du gör, men denna tråden blev just nu prenumererad på:tummenupp. Jag är relativt övertygad om att jag kommer att göra samma resa som du gör Jippo. Så desto mer bilder och info om hur det går, desto mindre behöver du svara på mina frågor senare i vinter:tungan.

Då du är inne på något jag aldrig sysslat med på en motor så kan jag tyvärr inte fylla på med info, men jag står här i bakgrunden med pompom-ringar och hejar på :tummenupp:banana

Sedan finns det en kille på forumet som brukar schimsa och konstra minst en gång per säsong :rolleyes: på sin Honda, han kanske har något att tillägga. Det är Avarage som är en fena på det, skicka PM och se om han svarar.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: tcg
Nu är jag på inget sett glad i att du behöver göra det du gör, men denna tråden blev just nu prenumererad på:tummenupp. Jag är relativt övertygad om att jag kommer att göra samma resa som du gör Jippo. Så desto mer bilder och info om hur det går, desto mindre behöver du svara på mina frågor senare i vinter:tungan.

Då du är inne på något jag aldrig sysslat med på en motor så kan jag tyvärr inte fylla på med info, men jag står här i bakgrunden med pompom-ringar och hejar på :tummenupp:banana

Sedan finns det en kille på forumet som brukar schimsa och konstra minst en gång per säsong :rolleyes: på sin Honda, han kanske har något att tillägga. Det är Avarage som är en fena på det, skicka PM och se om han svarar.

det blir mycket att skriva och fota, lättare att du slår mig en signal när du skall sätta igång :tummenupp

Gör enligt följande från och med nu:
Gå inte till Yamaha GBG utan dra ut till Roland (RN) i Partille!

kommer inte sätta min fot på någon verkstad såvida jag inte får det på garanti (vilket jag inte får). det får bli mitt lilla vinterprojekt ;)
 
Last edited:
det blir mycket att skriva och fota, lättare att du slår mig en signal när du skall sätta igång :tummenupp



kommer inte sätta min fot på någon verkstad såvida jag inte får det på garanti (vilket jag inte får). det får bli mitt lilla vinterprojekt ;)

Det där är ju uppenbart materialfel... går inte det på garantin så vet jag inte vad som skulle göra det. Fortsätter du att meka själv så bränner du den lilla chans du har att få det på garantin.
På dem igen bara
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg
då har jag plockat ut ventilen som felar, samt en annan felfri som referens. materialet har inte "bankats" ut utan det har helt enkelt försvunnit, eller slititis bort (se bilder):va:confused:

fattade först ingenting då jag bara hade loss den felande ventilen, eftersom ytan var slät och fin samt inte tjockare där än vad den är på mitten. sen plockade jag ut en frisk ventil och då slog det mig:D

skiten som är på den vänstra (friska ventilen) är det något att oroa sig för? bör man plocka bort alla ventiler och göra rent eller är det helt naturligt? något annat man bör kontrollera? motorn drar ingen olja och går fint.
 

Bifogat

  • P1160820.JPG
    P1160820.JPG
    82.7 KB · Visningar: 248
  • P1160825.JPG
    P1160825.JPG
    88.2 KB · Visningar: 204
  • P1160827.JPG
    P1160827.JPG
    73.8 KB · Visningar: 169
  • P1160828.JPG
    P1160828.JPG
    99.2 KB · Visningar: 203
  • P1160831.JPG
    P1160831.JPG
    108.8 KB · Visningar: 224
  • P1160833.JPG
    P1160833.JPG
    30.3 KB · Visningar: 205
Om du nu har plockat av och isär toppen så skulle iaf jag låta göra iordning den. Eftersom du nu ändå är kund på topplockpackning, ev avgaspackningar, nya ventiltätninger till de ventiler du plockar ur etc.

Jag skulle ta isär och tvätta toppen, kolla ventilstyrningar och säten, mäta upp alla ventilfjädrarna i en fjäderprovmaskin (inte minst på den ventil som hamrats sönder). Sedan åtgärda allt som är dåligt eller på gränsen Så vet du att du har en topp som är 100%. Det är ju ett tag till våren och halva jobbet är ju redan gjort.

/J
då har jag plockat ut ventilen som felar, samt en annan felfri som referens. materialet har inte "bankats" ut utan det har helt enkelt försvunnit, eller slititis bort (se bilder):va:confused:

fattade först ingenting då jag bara hade loss den felande ventilen, eftersom ytan var slät och fin samt inte tjockare där än vad den är på mitten. sen plockade jag ut en frisk ventil och då slog det mig:D

skiten som är på den vänstra (friska ventilen) är det något att oroa sig för? bör man plocka bort alla ventiler och göra rent eller är det helt naturligt? något annat man bör kontrollera? motorn drar ingen olja och går fint.
 
Last edited:
det kan väl ändå inte vara fel på härdningen, eller?
Jag är inte metallurg, men en vild gissning är ju att det har blivit något fel med den. Men vad? Som gissande lekman vill jag ju tro att ett för mjukt ventilskaft hade kragat sig, men ett för hård kanske blir kristalliserat och vittrar bort. Ungefär som när man slår på en tegelsten jämfört med en mässingstacka.
Har oljan varit silvrig?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top