Gesten räddade kortet, tack för den!!!

lastbilschaffisar brukar göra v-tecknet i rutan...

Jag brukar göra dra-upp-den-på-bakhjulet-gesten när jag vet att det är en polispatrull runt hörnet!

Blinka som fan med helljuset är ganska vedertaget bland bilar...

Var har det gamla V-tecknet tagit vägen? Någon som sett det på länge?
Jag varnade en lastbil stax efter Hör, en sommar för säkert 10 år sedan. Han fattade direkt o stod på hejdaren!

Mao... ser ni någon göra V-tecken, till synes "omotiverat"... kan det betyda Tusse Batong! :D

lastbilschaffisar brukar göra v-tecknet i rutan...

Ja, titta! En som sett! :tummenupp

Last edited:
Jag varnar oftast andra, det beror på omständigheterna, men tänk om den du varnar isjälvaverket är en snubbe på stulen hoj eller nått fyllo ?
Dessa uppskattar nog mest av alla en snutvarning.

Tänkte dra upp den frågan också i inledningstråden...

Customföraren som varnade mig för kontrollen gjorde först ett uppochnedvänt V tecken och sedan polisens sakta ner tecken. Det där inverterade V tecknet trodde jag först var någon typ av djävulstecken, jag menar vad kan man förvänta sig av en kille med fransar, läder och annat krimskams:D. När den vänliga killen gjorde sakta ner tecknet fattade jag dock vinken förbaskat snabbt.

Undrar om polisen hade varit förstående om jag ärligt berättat för dem att jag faktiskt bara hade 5 minuter kvar innan de stängde på Yamaha Center, jag skulle ju faktiskt köpa bromsbelägg, och bromsa måste man ju göra:rolleyes:

/D.

Får tacka dom 30 tal motorcyklister som med alla tänkbara teken barna för att polisen stog på bogesund, tur att dom stog vid slottet där man ändå tar det lugnt :)

Möjligtvis ovidkommande, men jag måste bara fråga; varför kör man utan bälte? Jag har svårt att se några fördelar med det?

Dom som kör utan bälte gör det oftast av gammal ful ovana och slarv.

Du vet det har inte alltid varit lag på bälte, och ett tiotal år efter att det blev lag på det var väl bältesanvändningen runt 20%,sedan steg det sakta fram till dags dato, då var jag ung och i min mest påverkningsbara ålder och mina föräldrar hörde till dom sista % som började använda bältet, precis den tid jag var mottaglig för goda förebilder, strax innan jag gjorde tonårsrevot och skulle vara tvärtemot...

Jo... Jag slarvar med bältet ibland, omedvetet, för jag vet att det räddar liv, men ibland blir det inte av att jag tar på mig det.
Däremot drar jag likt Lucky Luke snabbare än min egen skugga då jag ser en polisbil, och har alltså bara bötat en enda gång för det

Vill passa på att speciellt tacka den som åkte en blå sak (i stil med Fazer, transalp eller nåt.. Vaffan, det gick fort) som vinkade och varnade för Harry Haffa på bogan idag.. Även om jag inte fattade snabbt nog och höll ca dubbel tillåten förbi snuten så var det snällt tänkt, kompisen bakom fattade och det räddade iaf honom för de blå såg ut att vakna när jag "gled" förbi med full broms!

/ SuperDuke:sen

Hur ser V tecknet ut exakt? Som två ben liksom? (alltså som när man tar pekfingret o långfingret o gör en gubbe som går?)

För om någon skulle göra ett "uppåtvänt" v-tecken med baksidan av handen åt mig, som bott utomlands, så skulle jag tolka det som ett Fuck-you för det betyder det i alla engelskspråkiga länder:gnissla
Vill bara klargöra exakt hur man gör innan jag vågar mig på något av den sorten :P

V-tecket förknippar man ju med "Victory!" Seger..Heja vad kul att möta polisen då eller :dummer
Blinka med helljus kan jag köpa , eller allra tydligast polistecknet "sänk hastighet".

Hur ser V tecknet ut exakt? Som två ben liksom? (alltså som när man tar pekfingret o långfingret o gör en gubbe som går?)

För om någon skulle göra ett "uppåtvänt" v-tecken med baksidan av handen åt mig, som bott utomlands, så skulle jag tolka det som ett Fuck-you för det betyder det i alla engelskspråkiga länder:gnissla
Vill bara klargöra exakt hur man gör innan jag vågar mig på något av den sorten :P
Handflatan ut, v-tecken. Ovansidan/baksidan (av handen) ut, fuckis.

trevlit med samarbete i trafiken :tummenupp

till bältesfrågan, jag har förra året 4vänner som skulle strykit med om dom skulle haft bälte på sig, detta gäller smällar då det inte är så mkt kvar av bilen.. krock med lastbil eller smäll i över 150km/h, det gör jag hellre utan bälte. annars är bälte att föredra :gnissla

Gasa helvetttettt!!

Nja... Ibland är det bra med lite hjälp, även om den kommer via en custom!!

:-D

Vaddå "även om ...."??? :va

Jag åker både custom o fazer & gsx. För mig är alla hojåkare likar. Jag tycker det är fjantigt att skilja på "kromslädar" och "skrevraketer". Oavsett om vilken av mina hojar jag åker på så både hälsar jag på mötande hojar och vinkar avvärjande (alternativt "liggande V" för att visa på hastighetskontroll, om det nu är någon som fattar den referensen, den är ju ändå historisk numera") till dem jag möter.

Jag har även fått "ta't lugnt"-vinkning av en sporthojsförare när jag suttit på customjärnet. Det tog jag tacksamt emot.

Ursäkta om jag låter som en grinig gammal gubbe, men jag är rätt less på det (som jag tycker) fjantiga lägerindelningen mellan olika hojtyper och dess förare.

Vi åker väl alla det vi vill åka med hjärtats val och vad man sen än har valt med sitt hjärta spelar ingen roll. Fläskvridet i en fetecustom eller varvandet och kurvsmiskandet med en sporthoj är ju bara olika aspekter av hojåkandet.

När jag åkt en hel dag och kramat kurvor och på väg hem känner att jag sitter och fiskör så inser jag att jag vill cruisa lite med customjärnet. Då byter jag hoj och njuter av _den_ åkturen. Sen byter jag tillbaka när lusten faller på och njuter av _den_ åkturen.

Ja, jag känner mig priviligierad som kan växla mellan hojarna, men det spelar ingen roll (iaf inte i min bok) för det handlar om hojåkning för mig och det sker med hjärtat. Oavsett vilken jag sitter på.

Att se snett på en hojbroder känns felriktat.

Mina €0,5. Men så är jag ju en gammal grinig gubbe också, å hör sen :tungan

Vi blev varnade av FLERA bilister utanför Roskilde när vi körde till Bike Meet i torsdags. Danskarna e för goa!! :yoparty

Jupp :tummenupp

Hörde av lite folk att snuten hade stoppat i stort sett varenda hoj som skulle över bron. Blev typ 1500:- i böter för någon för att de bullrade lite för mkt osv...

Min kaka: alla på vägarna är inte fiender. Somliga är faktiskt våra vänner också. Men alla är vi trafikanter...

Fifan vad vuxenpoäng det där var då :gnissla

Finns det nått allmänt vedertaget sätt att varna för fartkontroller? Skulle kunna vara bra att vara enhetlig, så man inte råkar ut för missförstånd.. :)

Som andra svarat, bilister brukar blinka några gånger med helljuset. På hoj & lastbil/yrkestrafik är ett gammal vedertaget tecken ett "liggande V" med handen, som "V for victory", men vridet 90 grader (med öppningen åt höger). Det skall symbolisera den gamla hastighetsradarn som stod på en trefot (ungefär som ett fotostativ) och haden en tratt mot trafikriktningen, inte sällan med V:et vinklat åt höger. Någon har tolkat det som "V för Varning" men det känns som en nytolkning, jag har iaf inte hört den särdeles ofta, bara ett par tre gånger.

En annan vanlig signal är handflatan parallellt med marken som förs med en upp och nedåtåtgående rörelse, ungefär som "ta't lugnt för fanken" :)

Ett annat mindre vedertaget tecken är med pekfingret pekandes uppåt och snurrandes på handen. Provlemet med det är att det kan betyda både "blåljus" och "helikopter" så det kan vara svårt att veta vad varningnen avser.

Finns säkert andra förklaringar men det är dessa jag har fått mig till livs under åren :)

Se ovan :D

Last edited:
Dock kan jag sparka in fittan på dom jävlarna som skiter i att blinka när dom möter mig. Åkte på böter förra sommaren när jag åkte fast i en kontroll. Mötte några bilar strax innan kontrollen men ingen gjorde något för att varna mig.. Äckliga töntskitidioter...

back to topic så var det kanon av killen med kollen som varnade dig

Dock kan jag sparka in fittan på dom jävlarna som skiter i att blinka när dom möter mig. Åkte på böter förra sommaren när jag åkte fast i en kontroll. Mötte några bilar strax innan kontrollen men ingen gjorde något för att varna mig.. Äckliga töntskitidioter...

back to topic så var det kanon av killen med kollen som varnade dig

Så du säger att det är andras ansvar att du skall hålla hastighetsbegränsningarna?

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back