Generation D (D som i Dum)

Zee: Så länge du bara kommer med korta kommentarer till andras inlägg så verkar du inte så mycket bättre själv. Är inte med på vad i det jag skrev som var det dummaste du hört den här sidan julafton... men bättre det än den här sidan millenieskiftet i alla fall.

Men en sak är klar i alla fall, en civ. ing. behöver inte jobba med att lösa tekniska problem... det är bara tanken att de skall jobba med det. Förra arbetsplatsen jag jobbade på hade vi 10 säljare varav 6st var civ. ing.
Tycker det inte är så tekniskt avancerat att vara säljare... du kanske har någon annan synpunkt på det?

Ursäkta mig om jag verkar dryg, men det är svårt att inte vara det när diskussionen är på lågstadienivå.

1) Du måste väl inse dumheten i uttalandet att en person är utbildad ingenjör men jobbar som taxichaffis? Gör du inte det är du bortom räddning.

2) För det andra visar man sin dumhet, om möjligt ännu mer, genom att påstå att man får en ingenjörstitel genom att läsa böcker i ett antal år.

3) Att en teknisk säljare har en ingenjörstitel i botten är inget ovanligt, men det är inte det han är utbildad för. Det hjälper däremot om han känner till eller förstår lite om tekniken han säljer. En teknisk säljare är just en säljare, ej en ingenjör. Sen kan han vara ingenjör, truckförare eller tandläkare sen innan om det nu underlättar hans uppdrag.

4) @Honkiie. Slå du upp saker på internet när du behöver veta vad ett yrke innebär, men du visste uppenbarligen att en doktor jobbar på sjukhus och antagligen hjälper människor bli friska. Sen att du inte vet exakt vad varje specifik underkategori av läkare gör är en annan sak. Vi pratar om breda penslar här. Någonstans bör man känna till de breda penslarna i vårt samhälle. Att en ingenjör sannolikt jobbar med teknik, en politiker har åsikter som representerar delar av samhället osv.

Att blint följa instruktioner är icke ett tecken på intelligens.
Fel. Det är ett tecken på att man vet vart man effektivast hittar information om hur man löser ett problem och det är ett tecken på att man klarar av att ta till sig instruktionerna. Framförallt är det ett tecken på att man inte är så otroligt dum att man bara gissar när det gäller någonting som man för det första inte kan någonting om och för det andra är någonting väldigt viktigt.

I min mening är självständig problemlösning tecken på intelligens, att veta mycket för att man läst sig till det, har inte mycket med dum/smart att göra, tycker jag iaf.

Ursäkta mig om jag verkar dryg, men det är svårt att inte vara det när diskussionen är på lågstadienivå.

Beror på vilken nivå man väljer att läsa det från skulle jag påstå.

1) Du måste väl inse dumheten i uttalandet att en person är utbildad ingenjör men jobbar som taxichaffis? Gör du inte det är du bortom räddning.
Skulle inte vilja påstå att det är jag som säger det som är mer dum än han som jobbar som taxichaffis efter en lång utbildning. Det förtar dock inte att det finns ingenjörer som kör taxi.
Men oavsett jobb så är de ingenjörer efter examen, de jobbar bara inte med vad de studerat till.

2) För det andra visar man sin dumhet, om möjligt ännu mer, genom att påstå att man får en ingenjörstitel genom att läsa böcker i ett antal år.
Det jag menar med den kommentaren är att ingenjör är något man studerar till... hur du väljer att läsa det som skrivs är upp till dig men viss tolkning kunde man väl begära från någon som uppenbarligen är ingenjör!

3) Att en teknisk säljare har en ingenjörstitel i botten är inget ovanligt, men det är inte det han är utbildad för. Det hjälper däremot om han känner till eller förstår lite om tekniken han säljer. En teknisk säljare är just en säljare, ej en ingenjör. Sen kan han vara ingenjör, truckförare eller tandläkare sen innan om det nu underlättar hans uppdrag.
Precis vad jag försöker säga här... en ingenjör behöver inte arbeta med tekniska lösningar men det förtar inte den ingenjörsexamen personen har studerat till.

4) @Honkiie. Slå du upp saker på internet när du behöver veta vad ett yrke innebär, men du visste uppenbarligen att en doktor jobbar på sjukhus och antagligen hjälper människor bli friska. Sen att du inte vet exakt vad varje specifik underkategori av läkare gör är en annan sak. Vi pratar om breda penslar här. Någonstans bör man känna till de breda penslarna i vårt samhälle. Att en ingenjör sannolikt jobbar med teknik, en politiker har åsikter som representerar delar av samhället osv.
För att vända lite på det då då... du menar uppenbarligen MEDICIN DOKTOR... finns fler doktorsexamen än bara de i medicin.
För lämnar du inget tolkningsutrymme i det jag skriver skall du inte förvänta dig något tillbaka heller.

Nej, nu skall jag ta och supporta lite blivande ingenjörer på KTH... ha en bra dag... för tro det eller ej, de kan verkligen inte allt... även om det är tekniskt.

3) Att en teknisk säljare har en ingenjörstitel i botten är inget ovanligt, men det är inte det han är utbildad för. Det hjälper däremot om han känner till eller förstår lite om tekniken han säljer. En teknisk säljare är just en säljare, ej en ingenjör.

Du verkar visst inte förstå att ingenjör inte är ett jobb utan en titel.
Bara för att en person inte har något annat jobb än att köra taxi så kan han ändå mycket väl vara en ingenjör.

För att vända lite på det då då... du menar uppenbarligen MEDICIN DOKTOR... finns fler doktorsexamen än bara de i medicin.
För lämnar du inget tolkningsutrymme i det jag skriver skall du inte förvänta dig något tillbaka heller.

Det är jag mycket väl medveten om med tanke på att jag varit doktorand inom datorsystemteknik med lic-examen som resultat innan jag lämnade universitetet till förmån för industrin. Det förändrar dock inte det faktum att om du frågar gemene man på stan lär denna rimligtvis associera 'doktor' till läkare och sjukhus snarare än disputerade forskare.

Ditt övriga nonsens kommenterar jag inte ens.

Du verkar visst inte förstå att ingenjör inte är ett jobb utan en titel.
Bara för att en person inte har något annat jobb än att köra taxi så kan han ändå mycket väl vara en ingenjör.

Antar att du är född -85? Du ska alltså fylla 24 år och kommer med ovanstående inlägg i debatten..

En ingenjör som inte hittar/får jobb som det han är utbildad till får ta ett annat jobb. Att däremot säga att någon är utbildad ingenjör och lyckligtvis hittat jobb som taxichaffis är felaktigt. Klart att en taxichaffis kan vara ingenjör, hjärnkirurg eller arkitekt men denne jobbar inte som taxichaffis för att han/hon är utbildad till det. Det förstår du väl endå? Idiotiskt att jag ens förklarar det.. :näsblod

Herregud vilken infantil nivå det är på era resonemang. Nästan så låg så att det blir svårt att förklara. Det stämmer nog det där med Generation D trots allt.

Last edited:
Det är jag mycket väl medveten om med tanke på att jag varit doktorand inom datorsystemteknik med lic-examen som resultat innan jag lämnade universitetet till förmån för industrin. Det förändrar dock inte det faktum att om du frågar gemene man på stan lär denna rimligtvis associera 'doktor' till läkare och sjukhus snarare än disputerade forskare.

Ditt övriga nonsens kommenterar jag inte ens.

Antar att du är född -85? Du ska alltså fylla 24 år och kommer med ovanstående inlägg i debatten..

En ingenjör som inte hittar/får jobb som det han är utbildad till får ta ett annat jobb. Att däremot säga att någon är utbildad ingenjör och lyckligtvis hittat jobb som taxichaffis är felaktigt. Klart att en taxichaffis kan vara ingenjör, hjärnkirurg eller arkitekt men denne jobbar inte som taxichaffis för att han/hon är utbildad till det. Det förstår du väl endå? Idiotiskt att jag ens förklarar det.. :näsblod

Herregud vilken infantil nivå det är på era resonemang. Nästan så låg så att det blir svårt att förklara. Det stämmer nog det där med Generation D trots allt.

Ursäkta mig men den infantila nivån står du mest för själv, det är väl ändå ingen som säger att en utbildad ingenjör väljer att jobba som taxichaffis/långtradarchaffis/strippa istället för det som personen studerat till, snarare så är vi några som försöker peka på att man inte kan säga vad en ingenjör jobbar med eller gör om dagarna då det är en titel man studerar till och inte något som beskriver vad man jobbar med.

Börjar misstänka att du själv tillhör generation D... själv är jag glad sjuttiotalist. (Lika bra att nämna det innan du försöker dig på några billiga poäng på åldersgissning)

Ursäkta mig men den infantila nivån står du mest för själv, det är väl ändå ingen som säger att en utbildad ingenjör väljer att jobba som taxichaffis/långtradarchaffis/strippa istället för det som personen studerat till, snarare så är vi några som försöker peka på att man inte kan säga vad en ingenjör jobbar med eller gör om dagarna då det är en titel man studerar till och inte något som beskriver vad man jobbar med.

:rofl :rofl :rofl

Själv bara gymnasieingenjör

Ingenjör
Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Denna artikel eller detta avsnitt anses inte vara skrivet ur ett globalt perspektiv.
Förbättra gärna texten eller diskutera saken på diskussionssidan.

Ritbordet är ett klassiskt ingenjörsverktyg som idag ersatts av CAD-program.
Ingenjörsutbildningar
Civilingenjör | Högskoleingenjör
Brandingenjör | Sjöingenjör | Försvarsmaktsingenjör
Bergsingenjör | Gymnasieingenjör | Mellaningenjör

Program

Byggteknik
Datateknik
Ekosystemteknik
Elektroteknik
Teknisk fysik
Teknisk fysik och elektroteknik
Industriell ekonomi
Informationsteknik
Kemiteknik
Lantmäteri
Maskinteknik
Materialdesign
Väg- och vattenbyggnad
Teknolog | Teknisk högskola | Sveriges Ingenjörer

Ingenjör, (från franska; ingénieur) en titel som beskriver en viss grad av teknologiskt kunnande. Ingenjörer arbetar inom många branscher, till exempel med design, behovsanalyser, utveckling, produktion, marknadsföring, försäljning, etc.

Innehåll
[göm]
1 Historik
2 Ingenjörstitlar i Sverige
3 Teknisk Officer
4 Facklig organisation
5 Andra organisationer
6 Se även

Historik [redigera]
Ordet ingenjör kommer från italienskans encingnerius, som betyder "krigsbyggmästare". Civilingenjör blir då den civila motsvarigheten till den militära titeln ingenjör. Den allra första civila ingenjörsutbildningen startades i Tyskland år 1702 med inriktning mot gruvbrytning och metallhantering. Därefter etablerades ingenjörsutbildningar i Frankrike. Skolorna hette till en början "slöjdskolor" eftersom man fick lära sig att tillverka sina egna verktyg och bygga egna modeller av grundkonstruktionerna. I Sverige startade den första ingenjörsutbildningen 1851 på Högre artilleriläroverket på Marieberg i Stockholm, vilket upphörde år 1869 för att på nytt uppstå 1885 (se artikeln om väg- och vattenbyggnadskåren). Året efter 1851 började civilingenjörskurser på Falu bergsskola. Skolan hade sedan 1819 bedrivit utbildning inom bergsvetenskapen, men överfördes till Stockholm 1876 och kom då att utgöra grundstommen i Kungliga Tekniska högskolan.

Ingenjörstitlar i Sverige [redigera]
Gymnasieingenjör är en gammal titel för den som avlagt examen vid ett tekniskt gymnasium. Från 1966 till 1988 (sista examensår var 1996) var denna utbildning fyraårig (med studentexamen efter årskurs tre). Till vardags titulerades en gymnasieingenjör som "ingenjör" i motsats till sin högskoleutbildade kollega, "civilingenjören"
Mellaningenjör är en högskoleexamen om 80(120 hp) poäng. Den första utbildningen startade 1976/77 vid LTH.
Högskoleingenjör är en högskoleexamen om 120 (180 hp) poäng (de första åren omfattade högskoledelen av utbildningen 80 poäng). De första Högskoleingenjörna utexaminerades 1992.
Civilingenjör (finlandssvenska: diplomingenjör) är en högskoleexamen om 200 (300 hp (för master)) poäng.
Bergsingenjör är ursprungligen en examenstitel från vissa civilingenjörsutbildningar, men är sedan 1933 en registrerad yrkestitel.
Gruvingenjör, ingenjör med specialutbildning inom gruvvetenskap. Förr en särskild titel för vissa ämbetsmän inom bergsbruk.
Miljöingenjör
Brandingenjör
Sjöingenjör
Försvarsmaktsingenjör
Byggnadsingenjör
Collegeingenjör

Teknisk Officer [redigera]
Arbetsuppgifterna för en officer i teknisktjänst liknar mer en ingenjör än en tekniker, Utbildningen syftar till att kunna leda och utveckla den tekniska tjänsten samt ge nödvändig teknisk förståelse för de tekniska möjligheter och begränsningar som finns på taktik och stridsteknik. Idag innehåller en teknisk officersexamen 180 hp och kan liknas med en högskoleingenjörsexamen. Innan 2005 var utbildningen 120 hp och liknas med mellaningenjörsexamen. Exempel på teknikområden är sensorteknik, vapenteknik, skyddsteknik, farkostteknik, kommunikationsteknik, elektroteknik och datateknik.

Facklig organisation [redigera]
Tidigare organiserades ingenjörer främst i Ingenjörsförbundet och Civilingenjörsförbundet, beroende på utbildning. Från och med 1 januari 2007 har dessa fackförbund gått samman under namnet Sveriges ingenjörer. Vissa ingenjörer med specialutbildning kan även organiseras i andra förbund.

Andra organisationer [redigera]
Ingenjörer och naturvetare utan gränser, INUG, är en organisation som samlar ingenjörer och naturvetare med intresse i biståndsprojekt.

Se även [redigera]
Ingenjörsvetenskap
Kategori:Ingenjörer
Konstruktör
Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Ingenj%C3%B6r"
Kategorier: Wikipedia:Globalt perspektiv | Yrken
Visningar
Artikel
Diskussion

jag tror nog att ni har blandat ihop beläst med intelligent, väldigt viktigt att att inte blanda ihop dessa två. Att inte veta vad en ingenjör gör skulle jag vilja påstå att man inte är speciellt beläst.

Den information som krävs för att byta olja i bilen fås genom att titta på bilen.
Att ingenting klara utan instruktioner är renodlad dumhet.

Där håller jag inte med dig då det bygger på erfarenhet att kunna utföra ett moment av dylikt slag utan instruktioner.
Du var lite väl hård där och jag håller med Honkie om att göra något utan att läsa instruktionerna är dumt. Om man inte är tvärsäker på hur man ska göra, och då bygger det ofta på erfarenhet...

Där håller jag inte med dig då det bygger på erfarenhet att kunna utföra ett moment av dylikt slag utan instruktioner.
Du var lite väl hård där och jag håller med Honkie om att göra något utan att läsa instruktionerna är dumt. Om man inte är tvärsäker på hur man ska göra, och då bygger det ofta på erfarenhet...

Om en bushneger med någorlunda inteligens får en dunk olja, ett filter samt en motor med instruktionen "Byt olja" (på apknullarspråk) så är jag säker på att han kan räkna ut hur man gör utan instruktionsbok.

Att lösa problem och förstå funktioner är inteligens.

Om en bushneger med någorlunda inteligens får en dunk olja, ett filter samt en motor med instruktionen "Byt olja" (på apknullarspråk) så är jag säker på att han kan räkna ut hur man gör utan instruktionsbok.

Att lösa problem och förstå funktioner är inteligens.

Till viss del, självklart. Men det viset du beskriver det på är inte juste *för er obildade ungdomar då är det "schysst" på ren svenska*.
För ingen "bushneger" i världen kan anklagas för att vara korkad när han inte förstår det hela. Har han aldrig sett en motor eller förstår dess funktion så kan han omöjligt veta vart oljan ska vara. Oavsett intelligens. Hittar han rätt så har han tur.

Men som en vis tjej i denna tråd sa; Fyfan vilket jävla tjatter! Värre än de värsta kärringarna.

Till viss del, självklart. Men det viset du beskriver det på är inte juste *för er obildade ungdomar då är det "schysst" på ren svenska*.
För ingen "bushneger" i världen kan anklagas för att vara korkad när han inte förstår det hela. Har han aldrig sett en motor eller förstår dess funktion så kan han omöjligt veta vart oljan ska vara. Oavsett intelligens. Hittar han rätt så har han tur.

Men som en vis tjej i denna tråd sa; Fyfan vilket jävla tjatter! Värre än de värsta kärringarna.
Så utan ingående kunskaper om förbränningsmotorns funktion så kan inte en människa utan instruktionsbok byta ut en del mot en likadan, lukta på en vätska och leta reda på ett påfyllningshål som luktar likadant, inse att vätskan borde sträva neråt, leta reda på vilket pluggat hål som är placerat längst ner, tappa ur vätskan och (slutligen) påfylla motsvarnde mängd vätska?

Så utan ingående kunskaper om förbränningsmotorns funktion så kan inte en människa utan instruktionsbok byta ut en del mot en likadan, lukta på en vätska och leta reda på ett påfyllningshål som luktar likadant, inse att vätskan borde sträva neråt, leta reda på vilket pluggat hål som är placerat längst ner, tappa ur vätskan och (slutligen) påfylla motsvarnde mängd vätska?

Du har minsann inte träffat min styvsyster, det hör jag det. Hon vet inte ens hur man öppnar motorhuven på sin egen bil.

Du har minsann inte träffat min styvsyster, det hör jag det. Hon vet inte ens hur man öppnar motorhuven på sin egen bil.

Men hur dum gör inte det dig då som inte visar henne :va (skrivet med glimten i ögat).

Kunskap ska man dela med sig av, alltid kul att hjälpa någon, tycker jag personligen i alla fall), även om man börjar undra vad hon har bil till, vet hon vart ratt(arna)en sitter :gnissla

Beläst=kunna genom läst kunskap kunna utföra en uppgift.

Intelligent=kunna genom läst kunskap hitta en ny bättre lösning på uppgiften.

Ta bort instruktionen,vad har du kvar?

Henrik

Men hur dum gör inte det dig då som inte visar henne :va (skrivet med glimten i ögat).

Kunskap ska man dela med sig av, alltid kul att hjälpa någon, tycker jag personligen i alla fall), även om man börjar undra vad hon har bil till, vet hon vart ratt(arna)en sitter :gnissla

Ja för de första är det en pöl med vatten emellan oss som kallas östersjön och det var min far som plågat berättade att hon ringt i panik när hon skulle fylla på spolarvätska och inte fått upp huven när hon fått så bra förklarat för sig på macken vilken behållare spolarvätskan skulle i. Hon ville inte gå in igen för att verka dum (harkel). Min styvsyster och jag pratar med varandra 1 gång om året ungefär, slår man upp ordet dum i ett lexikon finns hon på bild.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT