Generation D (D som i Dum)

Född -83 ja... :rolleyes:
Född -79 ja.. :rolleyes: Du som är mycket äldre och visare än mig kanske kan ge en anledning till varför man skulle behöva veta vad en ingenjör gör.

Som om alla ingenjörer har grovt samma arbetsuppgifter gemensamt.
Anledningen till att folk inte vet lär hänga ihop med att yrket inte associeras med en specifik uppgift.

Det är inte så svårt att veta vad till exempel en korvstoppare eller ostmästare gör på jobbet.

Men visst finns det ett svar på frågan, det gör det. Men det är som att ställa frågan "Hur gör djur?"
Jo jag vet, det är därför jag tycker det är löjligt att bli helt till sig för att folk på stan inte vet vad en ingenjör gör. För det kan troligtvis inte vanligt folk svara på för vanligt folk bryr sig inte.

Last edited:
Född -79 ja.. :rolleyes: Du som är mycket äldre och visare än mig kanske kan ge en anledning till varför man skulle behöva veta vad en ingenjör gör.

Jo jag vet, det är därför jag tycker det är löjligt att bli helt till sig för att folk på stan inte vet vad en ingenjör gör. För det kan troligtvis inte vanligt folk svara på för vanligt folk bryr sig inte.

Menar du allvar ??
som sagt Generation D...

Det är väl lite det som är grejen? Att folk inte ens vet det du just skrev, att ingenjörer inte har en specifik arbetsuppgift.

Klart det är grejen. Eller så är det inte grejen.
Det kan tolkas hur det vill, och förmodligen å det senare sättet.
Känns inte helt rätt att hoppa på folk på stan med en svårdefinierad fråga och hänga ut dem när de blir konfunderade.

Jo jag vet, det är därför jag tycker det är löjligt att bli helt till sig för att folk på stan inte vet vad en ingenjör gör.

Instämmer.

Edit: Som editerat i tidigare inlägg, nu såg jag hela filmen och förstod att det var KTH som ville ha något sagt. Hej & hå, så kan det gå. :hihi

Last edited:
Jag har jobbat ihop med en hel del ingenjörer... och det har varit allt från IT-konsulter till säljare till chefer inom dylika områden... vet även en som jobbar som taxichaffis.

Civ. Ing. är en titel man förtjänat för att läst böcker i några år... men det följer inte med något arbetsbeskrivning på det hela utan det handlar om vad man gör sen.

Jag är civilingenjör men det vete tusan vad vi egentligen sysslar med. Finns så mycket olika arbeten och titlar man kan få och tyvärr så är det ofta att det vi läst inte kommer till användning.

Det är mer en "kvalitetsstämpel" att vi klarar av att lära oss någonting snabbt och effektivt. Sen om det duger till någonting praktiskt användning är helt individuellt.

Last edited:
Jag är civilingenjör men det vete tusan vad vi egentligen sysslar med. Finns så mycket olika arbeten och titlar man kan få och tyvärr så är det ofta att det vi läst inte kommer till användning.

Det är mer en "kvalitetsstämpel" att vi klarar av att lära oss någonting snabbt och effektivt. Sen om det duger till någonting praktiskt användning är helt individuellt.

Fast det där med att lära sig snabbt och effektivt är väl ändå en sanning med modifikation? Jag har en kompis som pluggar på Chalmers och det går varken fort eller är effektivt, om det inte är alkohol inblandat i det hela...
Jag skulle också vilja en kvalitetsstämpel på att jag är kunnig inom vissa områden, det blir ju litegrann som ett gesällbrev. Men varför måste man behöva plugga så satans länge :(

Fast det där med att lära sig snabbt och effektivt är väl ändå en sanning med modifikation? Jag har en kompis som pluggar på Chalmers och det går varken fort eller är effektivt, om det inte är alkohol inblandat i det hela...
Jag skulle också vilja en kvalitetsstämpel på att jag är kunnig inom vissa områden, det blir ju litegrann som ett gesällbrev. Men varför måste man behöva plugga så satans länge :(

Det är stor skillnad på vad man läser och hur många timmar du måste lägga ned på pluggandet. Det finns flumkurser och det finns grymt svåra teknikkurser där man är glad ifall 20% av de som skriver klarar av tentan.

Många fler än man tror klarar inte att ta ut examen överhuvudtaget.

Skulle vara skönt att ha typ gesällbrev där du vet att du kan fixa praktiskt det du lärt dig men eftersom många jobbar inom produktutveckling där du ska ligga i framkant i teknikutvecklingen och komma med nya ideér på saker som inte finns ännu på marknaden så är det lite svårt.

Det är stor skillnad på vad man läser och hur många timmar du måste lägga ned på pluggandet. Det finns flumkurser och det finns grymt svåra teknikkurser där man är glad ifall 20% av de som skriver klarar av tentan.

Många fler än man tror klarar inte att ta ut examen överhuvudtaget.

Skulle vara skönt att ha typ gesällbrev där du vet att du kan fixa praktiskt det du lärt dig men eftersom många jobbar inom produktutveckling där du ska ligga i framkant i teknikutvecklingen och komma med nya ideér på saker som inte finns ännu på marknaden så är det lite svårt.

Det är ju ett välfyllt/välljuget CV som är ingenjörens gesällbrev antar jag... Hade jag inte varit så jävla trött på plugget efter gymnasiet så hade jag nog pluggat vidare, men nu när man är 27 så är det ju försent för länge sen, inte långt kvar till döden knappt :näsblod

Det är ju ett välfyllt/välljuget CV som är ingenjörens gesällbrev antar jag... Hade jag inte varit så jävla trött på plugget efter gymnasiet så hade jag nog pluggat vidare, men nu när man är 27 så är det ju försent för länge sen, inte långt kvar till döden knappt :näsblod

Snickeliding struntsnack, sade Vargen.

Kontakter, kontakter, kontakter. Nämde jag kontakter? Slår (nästan) vilket CV som helst.

Det är inte försent för dig men räkna inte med att det lönar sig ekonomisk totalt sett på din livstid om du har en massa svartjobb som elektriker nu istället.

Edit: du var väl elektriker?

Kontakter, kontakter, kontakter. Nämde jag kontakter? Slår (nästan) vilket CV som helst.

Det är inte försent för dig men räkna inte med att det lönar sig ekonomisk totalt sett på din livstid om du har en massa svartjobb som elektriker nu istället.

Han e plattsättare, jag är elektriker ;)

(lärling)

Man blir ju(h) mörkrädd! Ingenjörer som inte vet vad deras yrke är! Här finns det utrymme för grov förolämpning kan jag säga.

Ni löser tekniska problem!

Sen om det handlar om vägar, hus, bits&bytes eller plaster spelar mindre roll.

Vartenda allmänbildad person vet att en ingenjör löser tekninska problem och bygger grejer på ett eller annat sätt. Ingenjörer är killarna/tjejerna som får folk att ta sig till månen eller borra olja hundratals meter under vatten. Ingenjörer är de som uppfann internet, datorn, förbränningsmotorn, starkström, silikonrattar, höghastighetsdäck, Java, osv osv osv.

Hade en person som pluggat till elektroingenjör inte vetat detta hade jag aldrig anställt personen ifråga. Aldrig.

Jösses..

Frågan är lika svår som vad en doktor, jurist eller politiker gör.

Jag har jobbat ihop med en hel del ingenjörer... och det har varit allt från IT-konsulter till säljare till chefer inom dylika områden... vet även en som jobbar som taxichaffis.

Civ. Ing. är en titel man förtjänat för att läst böcker i några år... men det följer inte med något arbetsbeskrivning på det hela utan det handlar om vad man gör sen.

Det var nog det absolut dummaste jag hört denna sidan av Jul.

Last edited:
Man blir ju(h) mörkrädd! Ingenjörer som inte vet vad deras yrke är! Här finns det utrymme för grov förolämpning kan jag säga.

Ni löser tekniska problem!

Sen om det handlar om vägar, hus, bits&bytes eller plaster spelar mindre roll.

Vartenda allmänbildad person vet att en ingenjör löser tekninska problem och bygger grejer på ett eller annat sätt. Ingenjörer är killarna/tjejerna som får folk att ta sig till månen eller borra olja hundratals meter under vatten. Ingenjörer är de som uppfann internet, datorn, förbränningsmotorn, starkström, silikonrattar, höghastighetsdäck, Java, osv osv osv.

Hade en person som pluggat till elektroingenjör inte vetat detta hade jag aldrig anställt personen ifråga. Aldrig.

Jösses..

Frågan är lika svår som vad en doktor, jurist eller politiker gör.

Det var nog det absolut dummaste jag hört denna sidan av Jul.
Vad gör en doktor?

Är varken plattsättare eller elektriker på papper (iofs lite elektriker på papper) utan jag är nätverkstekniker på gymnasienivå= Inte ett skit typ.
Men jag är inte orolig över att sakna jobb då jag kan många olika områden etc men det vore ju kul att ha en utbildning och jobba med något lite mer avancerat.

Och alla ingenjörer är inte till för att lösa tekniska problem, inte i min värld åtminstone.

Jag är otroligt allvarlig. Kan du svara på frågan istället så jag blir upplyst och smart som alla andra.

Smart lär du inte bli av att jag svarar,det har liksom inte med varandra att göra, upplyst kanske.

Om frågan är "varför är det viktigt att bland annat veta vad en ingenjör gör ?"
så är mitt svar:

Det tillhör allmänbildning att vara någorlunda medveten om sin omvärld.
En titel som så många har är något som man borde ha lite allmänbildning om.
likså är det faktiskt en generellt sett viktig tjänst ingenjörerna genomför.
Allt från att rita och designa rymdraketer till kemikalier till elektroniken som finns i datorerna som gör att du kan läsa detta. Att inte veta något om denna breda titel är faktiskt ganska dåligt. även för någon som är mindre intelligent.
Jag förstår att alla inte har samma intressen men det hjälper faktiskt inte.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT