Gena i mötande väghalva, tänk efter!

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Vaxholm
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Efter att ha lugnat ner mig ett dygn så vill jag skriva om det här med att vissa har en så hög fart och felaktigt spårval att man har apex i mötande vägbana. Detta ämne har varit uppe förut, men är ändå aktuellt.

Jag var ute en sväng i Södra Roslagen i går kväll och eftersom det var onsdag igår så var det extra mycket hojar ute, och det är ju kul. På väg hem mot Vaxholm så tog jag Bogesundsvägen vid 21:00 tiden. Mycket motorcyklar som sagt så jag tog det extra lugnt.

Vid träsket så går en dubbel S-kurva uppför en backe och jag är på väg från en vänster till en höger kurva uppför backen när jag ser den första lampan komma dånande nedför backen med 10-15 stycken i tät följd.

Jag lägger mig på den högra kantlinjen i högerkurvan och sänker farten så fort jag kan. Jag kör sedan i styrfart tills ni hade passerat, och tuffade sedan hemåt. Alternativet hade varit att parkera i ett träd.

Dom flesta hade jag ca en meter i avstånd sidledes, men några var så nära att det kändes som att backspeglarna tog i (observera att jag körde på kantlinjen).

Det kom ett gäng efter tätklungan som höll ett mer anpassat tempo, och ni får ursäkta att jag inte hälsade. Jag blev så jäkla arg.

Hade jag hållt samma tempo som ni så hade vi frontalkrockat mitt i esset. Dom kvällstidningsrubrikerna hade jag velat se. "15 sportmotorcyklar i dödskrasch på dödens väg" eller något liknande.

Tänk er för!!!

Om någon härifrån känner igen sig från igår, jag s****r i vilka ni är. Ett stort :finger

Den griniga gubben på Rettan
 
Finns tyvärr mycket stolpskott med förmycket cc ,ingen hjärna,och som tror dom är rossi!
 
Tur att du gick åt sidan, jag fattar inte varför endel ska köra som dom gör, håll er på rätt sida om mittsträcket. Om en bilist kör så eller gör en vänstersväng när någon mc kommer alldeles för fort då djävlar blir det liv på många och bilisten är en idiot men ransaka er själva innan ni dömer andra. Ta det lungt på vägarna så vi sliper mista fler hoj bröder.
 
Jag vet inte hur många gånger jag kört på bogan
då med bilen, och hållt på att få en hoj i grillen...

ska man gasa så får man åtminstone försöka hålla sig på
sin sida av vägen, trots att spårvalet då inte alltid blir det bästa...
men det är bättre än att sätta oskyldiga människors liv på spel!

:hej
 
Personligen har jag absolut inget emot ett bra tempo på småvägar, det blir liksom roligare då.

En sak sitter dock stenhårt i huvudet:
Se till att du klarar kurvan i din egen körfil
Om man sen skär lite för kul skull, så se till att du har uppsikt genom HELA kurvan. Är det en kul väg så är du garanterat inte ensam på den.

Skall man köra så fort att man måste använda hela vägen så går det för fort. Kör på bana istället.
 
amullo skrev:
Personligen har jag absolut inget emot ett bra tempo på småvägar, det blir liksom roligare då.

En sak sitter dock stenhårt i huvudet:
Se till att du klarar kurvan i din egen körfil
Om man sen skär lite för kul skull, så se till att du har uppsikt genom HELA kurvan. Är det en kul väg så är du garanterat inte ensam på den.

Skall man köra så fort att man måste använda hela vägen så går det för fort. Kör på bana istället.

:fakta :tummenupp
 
Nu ska jag inte agera moraltant men jag blev faktiskt lite skärrad under samma kväll.

Jag, Oljekyld och Anciol(?) hade varit ute på en trevlig sväng längs Frestavägen och sen till Bogesund/Vaxholm. På vägen hem så ligger vi väl i ytterfil runt ~130 på Norrtäljevägen när det börjar vråla om Potatisfolk på tamejfan ALLA satans sidor.

Efter den första höll jag på att slå på blinkersen och lägga mig i högerfil för att släppa förbi dom när det kommer 5 hojar i uppskattningsvis 150 och kör om mellan mig och bilarna i högerfilen. Ser även en packe folk som drar om bilarna ute på vägrenen i samma 'nätta' hastighet.

Vill fan itne ens tänka tanken på vad som hänt om jag hade sväng in i högerfilen. Jag hade fått en packe R1:or och GSXR1000 i nacken och där ska dom fan inte vara.

Kör med insidan på skallen för helvete!
 
1) Goines: Kan inte ha varit Potatoes. Klubben gör aldrig sånt. Och om det var dom iaf, så åkte var och en på eget ansvar, så skäll inte på klubben för det !

2) Hela hojen m förare ska vara i högerfilen, inte bara däckets anläggningspunkt. Hoj m nedlägg är bred.

3) Noterat precis samma konstiga fenomen på bike.se; Om en bilist sägs ha plantat sig så ylar alla unisont om basebollträn etc, men det blir väldigt tyst om en hojåkare tabbat sig.

/u
 
PMC gör alltid fel och alla andra alltid rätt......

Alla blondiner är som Linda (från BB)....

Alla som kör sporthoj kör alltid lagligt och rätt.....

Sporthojsåkare är inga hycklare....

En del kan inte ha rätt och en del kan inte ha fel.....

Vi sporthojåkare måste ha samma åsikt om allt....


P.S Eftersom allt som skrivs uppfattas åt ca 300 olika håll så är jag alltså tvungen att skriva det här då en del inte kommer uppfatta det hela

Det är skrivet med IRONI
_____________________

Dock är detta medhåll under inte av ironi utan mycket bra att tänka på från Amullo

Se till att du klarar kurvan i din egen körfil
Om man sen skär lite för kul skull, så se till att du har uppsikt genom HELA kurvan. Är det en kul väg så är du garanterat inte ensam på den.
 
Goines:

Menar du på fullaste allvar att vi potatisar kör på det sättet? Jisses, oj oj oj, det ska jag genast ta upp i högsta ledningen.

:D :D :D :D
 
Mitt inlägg innan är lite av tankarna som man fått av mer rutinerade förare inom Svenska DucatiKlubben.

Är man ute och åker så kan det ju hända misstag.
Jag själv är naturligtvis inte ofelbar och det har hänt att man kommit lite för snabbt i en kurva och tvingats skära fel, men varje gång så blir jag urförbannad på mig själv och tänker samma sak.

J*vla URpucko! tänk om det kommit en lastbil där!

Det hände mig en gång. Då var det tur att reaktionerna var de rätta, annars hade jag nog varit en blöt fläck på vägen. Det har hänt tillräkligt med olyckor i sommar.

Ta´re lugnt och behåll kontrollen. Både på fart och temperament.

Försök inte "köra ikapp" polare som kör snabbare än dig på småvägarna, det väntar alltid någon i nästa korsning

Håll dig (MED NEDLÄGG) i din körfil

HA DET J*VLIGT KUL!
:tummenupp
 
Varför finns det ledig plats till höger om vissa förare har jag alltid undrat ... håll så mycket höger som det går när ni är ute och tourar !
 
Mr B skrev:
Varför finns det ledig plats till höger om vissa förare har jag alltid undrat ... håll så mycket höger som det går när ni är ute och tourar !

Om bilarna ligger i högerfil i 90 - 100 och man själv kommer i 130 så känns det kanske inte så motiverat att lägga sig i högerfil såfort det blir en lucka eftersom man ändå får byta fil igen efter 100m. Sen är det ju klart man flyttar på sig om det kommer folk som kör fortare bakom en. Men det förutsätter ju att det inte kommer folk i samma hastighet i högerfilen. Blir liksom lite svårt att säkert byta fil då.
 
EBS, det är mycket roligare om man svänger när man är ute och åker hoj. Gärna en kombo med bakhjulsåkning ... ;)

Mattias, nä det är ju klart det är ju dig vi skyller på. Du är tätnissen han klagar på ... fan Mattias !
 
Mr B skrev:
EBS, det är mycket roligare om man svänger när man är ute och åker hoj. Gärna en kombo med bakhjulsåkning ... ;)

Mattias, nä det är ju klart det är ju dig vi skyller på. Du är tätnissen han klagar på ... fan Mattias !

Det är därför jag undviker vägar med 2 eller fler filer. ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top