Gemensam ekonomi, fungerar det?

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Som rubriken lyder, fungerar det med gemensam ekonomi?

Jag blev ställd inför frågan av min sambo.
Hon frågade vad jag ansåg om det.
Jag visste inte vad jag skulle svara, har inte ens funderat på det.
Hon tjänar betydligt mindre än mig men i gengäld betalar jag mer än henne när det gäller våra gemensamma räkningar.

Vad finns det för för- och nackdelar ?
Hur gör ni??

bissmark skrev:
2603193 Som rubriken lyder, fungerar det med gemensam ekonomi?

Jag blev ställd inför frågan av min sambo.
Hon frågade vad jag ansåg om det.
Jag visste inte vad jag skulle svara, har inte ens funderat på det.
Hon tjänar betydligt mindre än mig men i gengäld betalar jag mer än henne när det gäller våra gemensamma räkningar.

Vad finns det för för- och nackdelar ?
Hur gör ni??
Vi har löst det som så att vi har ett gemensamt konto där vi sätter in 6.000:- var varje månad, därifrån betalar vi boende och gemensamma räkningar. Maten sparar vi alla kvitton och delar lika. Mer gemensamt än så kan det inte bli. Får man en slant över efter det så får man spendera den lite som man vill ;).
Att lägga undan 12.000:- varje månaden till räkningar och boende är ganska mycket (IAF i skogen) så det bli ju att det ligger kvar massa pengar där varje månad som kommer gå till ett gemensamt sparkonto sedan så att vi kan spara till lite upprustning i huset och sådant.
Så nog tycker jag det funkar. Räkningar, mat och sådant ska man betala lika, sedan om du som tjänar mer är schysst och bjussar lite på mat och sådana saker så är ju det en bonus men jag tycker man ska betala lika mycket och sådan får var och en göra det den vill med sina pengar som blir över.

Hinkas skrev:
2603200 Vi har löst det som så att vi har...

Ingen dum idé alls.

Vad jag tror att hon är ute efter är att vi ska betala procentuellt av vad vi tjänar. Men så är det ju i stort sett redan, dock vill hon nog ha det lite mer "på pränt"/bekräftat eller liknande.
Eller vet jag vad hon är ute efter!?

Varför ska man ha gemensam ekonomi? jag kan inte se en enda fördel i detta..

Jag sjävlklart så delar man på alla räkningar rakt av eller någon tar lite mer om man tjänar mera pengar eller handlar lite mera mat. mena annars då? den jag bor i hop med ska väl skita vad jag gör med mina pengar och hur mycket jag tjänar??

bissmark skrev:
2603218 Ingen dum idé alls.

Vad jag tror att hon är ute efter är att vi ska betala procentuellt av vad vi tjänar. Men så är det ju i stort sett redan, dock vill hon nog ha det lite mer "på pränt"/bekräftat eller liknande.
Eller vet jag vad hon är ute efter!?

Jag och tjejen har gemensam ekonomi. Vi har ett konto där våra löner kommer in och varsett visa kort bundet till det. Innan hade vi varsitt konto och delade hyra, mat m.m. men jag tycker bättre om det vi har nu. Mindre bråk, hålla reda på kvitto hit och dit. Visst jag tjänar några tusenlappar mer i månaden. Men allt som jag innan köpte för "mina" pengar använder vi båda ändå. Tjejen har inget emot om jag vill köpa en mc eller nåt bara vi har råd med det och att hon får använda det också.

Hinkas skrev:
2603200 Vi har löst det som så att vi har ett gemensamt konto där vi sätter in 6.000:- var varje månad, därifrån betalar vi boende och gemensamma räkningar. .... Får man en slant över efter det så får man spendera den lite som man vill ;).

Wörd! :tummenupp Precis

Kan rekomendera ICA-kort för vardagliga bestyr och räkningar å sådant. Sen kan man använda Ikanobanken om man vill lägga undan ett par hundralappar i månaden men ändå vill kunna ta ut dem snabbt..

Mheel skrev:
2603229 . Vi har ett konto där våra löner kommer in och varsett visa kort bundet till det.

Skulle aldrig dela konto rakt av.. jag tjänar mer och sätter därför in lite mer på det gemensamma kontot. Men lönen hamnar på MITT konto och allt som blir kvar efter att jag gjort insättningen på det gemensamma och betalat mina egna räkningar har jag till mina intressen. OCh på samma sätt kan hon köpa skor och handväskor för de pengar hon har kvar... Att dela rakt av på ett enda konto är att tigga om problem. Det kommer garanterat en dag då hon inte vill betala dina bromsskivor eller du ledsnar på att betala hennes pedikyrbehandlingar.

Last edited:
Mheel skrev:
2603229 Jag och tjejen har gemensam ekonomi. Vi har ett konto där våra löner kommer in och varsett visa kort bundet till det.
Osv...

Det skilljer mer än någon tusenlapp på våra löner...
Svårt val.

korvgubbe skrev:
2603231Det kommer garanterat en dag då hon inte vill betala dina bromsskivor eller du ledsnar på att betala hennes pedikyrbehandlingar.

Det är nog något man måste ha i åtanke

Last edited:
Mheel skrev:
2603229 Jag och tjejen har gemensam ekonomi. Vi har ett konto där våra löner kommer in och varsett visa kort bundet till det. Innan hade vi varsitt konto och delade hyra, mat m.m. men jag tycker bättre om det vi har nu. Mindre bråk, hålla reda på kvitto hit och dit. Visst jag tjänar några tusenlappar mer i månaden. Men allt som jag innan köpte för "mina" pengar använder vi båda ändå. Tjejen har inget emot om jag vill köpa en mc eller nåt bara vi har råd med det och att hon får använda det också.

Jösses. Har ni likadana träningsoveraller också?

korvgubbe skrev:
2603231 Wörd! :tummenupp Precis

Kan rekomendera ICA-kort för vardagliga bestyr och räkningar å sådant. Sen kan man använda Ikanobanken om man vill lägga undan ett par hundralappar i månaden men ändå vill kunna ta ut dem snabbt..

Skulle aldrig dela konto rakt av.. jag tjänar mer och sätter därför in lite mer på det gemensamma kontot. Men lönen hamnar på MITT konto och allt som blir kvar efter att jag gjort insättningen på det gemensamma och betalat mina egna räkningar har jag till mina intressen. OCh på samma sätt kan hon köpa skor och handväskor för de pengar hon har kvar... Att dela rakt av på ett enda konto är att tigga om problem. Det kommer garanterat en dag då hon inte vill betala dina bromsskivor eller du ledsnar på att betala hennes pedikyrbehandlingar.

Det beror helt på vad man har för tjej kommer aldrig få det problemet med min tjej. Kanske ska klargöra att idag tjänar jag ca 6-8 tusen mer än min tjej i månaden men om kanske 5 år är det troligen tvärtom. Har aldrig haft några problem om jag vill köpa en ny "leksak". Så länge vi har råd så är det lugnt.

Hos oss är det jag som betalar boendekostnader etc medan hon står för inredning osv osv. Dyrare inköp delar vi på.

Det går inte att hålla på och räkna hundralappar när man bor ihop. Har man dessutom lite heder i kroppen så vet man ju med sig när det är ens egen tur att betala nånting. Fungerar bra, men inköpen kanske borde dokumenteras på något sätt så att man får klarhet i hur mycket man egentligen betalar.

korvgubbe skrev:
2603231 Wörd! :tummenupp Precis

Ja, ICA/konsum-kort ska vi fixa och lägga över pengar på/knyta till samma konto som vi lägger över pengarna till. Bara att pyttsa in lite mer pengar var varje månad och handla allt med det kortet.

Jag tror inte heller det är någon hit att dela ALLA pengar. Jag skulle defenitivt bli sur på att hon köper massa gamla 80-tals barnfilmer (hon är sammlare) med mina pengar och hon lär säkert lessna på att jag köper massor av spel eller datorgrejer ;). Neh, kolla ungefär vad ni har för kostnad varje månad, sätt in lika mycket var, så får var och en använda sina egna pengar sedan. Som sagt, känner du dig generös kan du ju sätta in 1.000-2.000:- mer än henne i månaden så får ni kanske lika mycket varje månad var att spendera individuellt.

Vi delar på räkningar och andra fasta kostnader. Lägger undan 2000 var till mat m.m. och behåller resten själva. Jag tjänar bättre än sambon men har dyrare hobbys, så det jämnar ut sig i slutet. Det blir oftast jag som betalar när vi går ut o.s.v också.
Skulle aldrig stå ut med att behöva fråga sambon om lov om jag vill köpa en ny hoj eller liknande.

Jag delar självklart min ekonomi skulle vara surt om man säger till sambon att tack nu drar jag till thailand hade ses om 3 v.

Har ett privat konto och ett slösar konto och så vidare

Hinkas skrev:
2603267 Ja, ICA/konsum-kort s

Skaffa ica-kortet med mastercard-funktion. Det är det billigaste bankkortet du kan ha. Dessutom har de en bra internetbank där du kan betala alla räkningar och sätta fasta betalningar på autogiro o.s.v.

Jar har för mig att ICA-kortet utsetts till bästa kort två år i rad eller något baserat på avgifter och vad det kostar att använda i utlandet o.s.v.

Bissmark, frågan är vad du anser om det hela.
Som sambo har du inget ansvar för att betala mer än henne.
Är du gift däremot så gäller andra regler.
Låter lite som om hon är ute efter dina stålar, prata med henne och försök få henne att förklara så det blir begripligt för dig.
Sedan är det upp till dig att bestämma.

bissmark skrev:
2603193

Varför ska du betala mer för att hon tjänar mindre än dig????? :va

När man väl hittat någon som man vet att man ska vara med resten av livet spelar konton och pengar ingen roll.

korvgubbe skrev:
2603231 Att dela rakt av på ett enda konto är att tigga om problem. Det kommer garanterat en dag då hon inte vill betala dina bromsskivor eller du ledsnar på att betala hennes pedikyrbehandlingar.

Varför skulle den dagen komma? :va Om det är mitt intresse att jag vill skaffa bromsskivor eller vad det nu kan vara så respekterar hon det. (Edit: Och nej, det spelar ingen roll om den ena partens hobby/inköp/slöseri är dyrare än den andres. Så länge man tillsammans har råd med allt som man vill ha spelar resten kvitta. ) En tvåsidig respekt för båda där man inte utnyttjar varandras pengar men inte heller drar sig för att köpa det man vill ha.

Jag förstår inte varför så många i detta landet vill ha delad ekonomi. Många (de flesta) t.o.m. efter giftermål. Är pengar det enda som betyder något i era liv?

Mheel skrev:
2603258 Det beror helt på vad man har för tjej kommer aldrig få det problemet med min tjej. Kanske ska klargöra att idag tjänar jag ca 6-8 tusen mer än min tjej i månaden men om kanske 5 år är det troligen tvärtom. Har aldrig haft några problem om jag vill köpa en ny "leksak". Så länge vi har råd så är det lugnt.

:tummenupp Jag vet precis vad du menar.

Last edited:
Efter fem års vägran med gemensam ekonomi, så funderade jag för någon månad sen över detta, jag kom till insikt att jag skulle spara mer pengar om vi hade gemensam ekonomi, och det stämmer, man är försiktigare med inköpen mm.

Isället för att bränna min 10 000 i fick pengar så sparar jag ett par 1000 i månaden nu.

Jag tjänar 2000kr mer än hon för tillfället

Sen handlar det om vilka intressen man har, en del här som skriver "hon ska skita i vad jag gör för pengarna mm" dom vill oftast slösa pengar, och en del vill spara till någon grej.

dela lika på gemensamma kostnader (hyra, mat, vatten/el m.m)

sedan är ens egna lön ens egna pengar och hennes lön tillhör henne.
(sen att bjuda på saker fram och tillbaka är frivilligt och helt klart inte fel.)

Jag personligen tycker att en helt och hållet gemensam ekonomi är lite galet.
Ha som Hinkas säger ett gemensamt konto för hyra och levnadskostnader etc.
Om man är gifta är det väl kanske lite annorlunda men det kan nog vara bra att ha egen ekonomi då med.
Mina 2 cents ekonomi...

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back