Gelleråsen - Tröskurvan byggs om

Nyteknik skrev:
Varför gjorde man inte om Velodromen till en vanlig 180-grader sväng?

:confused:

Edit: Har ett vagt minne av att farten blev "för hög" från Esset till platsen för Velodromen och att man därför helt sonika förkortade sträckan. Är problemet det samma som vid Trösen; brist på utrymme för avåkningszoner?

Velodromen i sig var inte problemet, där fanns gott om plats att bygga om.
Problemet var för hög fart efter velodromen ner i svackan och därmed risk att komma i mötande trafik från esset.

MC-Gurra skrev:
Velodromen i sig var inte problemet, där fanns gott om plats att bygga om.
Problemet var för hög fart efter velodromen ner i svackan och därmed risk att komma i mötande trafik från esset.
Exakt, fast asfalten var ju jävligt dålig också. Synd att inte pengar till restaurering fanns i början av nittiotalet; en uppåtsluttande avåkningszon, som i Bergskurvan på Sviestad, hade sannolikt löst problemet.

F1:orna, i inbjudningsloppen i mitten på sextiotalet, hade nog skaplig fart ner i svackan. :brinnerup

oFFkeFF skrev:
Full gas med nerlägg i Ejes??? Ligger du på 1000rpm och sexan då eller? Annars innebär det rejäl highsider..
Jag "brukar" ta Ejes på 2:an eller 3:an och det är ut ur Ejes med nedlägg som jag vrider fullt. Har säkert inte det perfekta varvet på motorn och därav att den går ganska "snällt".
Tänk på att jag är "bandagsåkare" och tar det ganska lugnt :)

Hur som helst gillar jag Ejes :yoparty
Jag är också förtjust i att skrapa knän fortfarande och det säger väl en del :hihi

Nyteknik skrev:
Ejes på trean? :confused:
Snabba förare på tusenkubikare brukar ha en växel högre i många kurvor, exempelvis fyran i Trösen och trean i Ejes. I just Ejes innebär ju det att man slipper växlingen strax innan svackan, där det brukar gå mycket mindre fladdrigt om man kuggar upp ett hack.

valmers skrev:
Snabba förare på tusenkubikare brukar ha en växel högre i många kurvor, exempelvis fyran i Trösen och trean i Ejes. I just Ejes innebär ju det att man slipper växlingen strax innan svackan, där det brukar gå mycket mindre fladdrigt om man kuggar upp ett hack.
Sandström är altså en snabb förare.

Nyteknik skrev:
Ejes på trean? :confused:
Jag vart tipsad av en instruktör om att köra hela banan på samma växel ett par varv för att få in flytet eller nåt sånt.
4:an passade bäst men det vart lite segt ut ur en del böjar på Åsen så då växlade jag ner till 3:an.
Annars brukar jag nog växla ner till 2:an.

Fördelen för mig att köra på 3:an istället är jag kan växla senare, ut ur svackan mot Hårnålen, istället för att behöva göra det mitt i eller precis innan svackan. :)

valmers skrev:
Hade inte läst ditt och gsxr1100rs inlägg innan jag skrev svaret ovan men nu tolkar jag det som att jag är en naturbegåvning :rolleyes: :D

sandstream skrev:
Jag vart tipsad av en instruktör om att köra hela banan på samma växel ett par varv för att få in flytet eller nåt sånt.
4:an passade bäst men det vart lite segt ut ur en del böjar på Åsen så då växlade jag ner till 3:an.
Blev en ganska lång varvstoppsvända på rakan då eller?

Keihin skrev:
Och Peter Sköld tar Ejes på ettan (se SDK-jubileumsfilm). Jag får inte ihop det alls...

/K

Ettan på en 996RS motsvarar en växel någonstans mellan ettan å tvåan på en gatlåda ..

Puttrar runt på tvåan själv. sparkar i trean när jag lägger över från höger till vänster.

/B

På min 600:a låg jag också på tvåan genom Ejes, vill minnas att jag ofta körde växeln ut till hårnålen. Men visst, då ylade det ganska rejält och varvstoppet brukade säga till strax innan det var läge att bromsa. Tyckte inte att man vann något på att gå upp till trean på den korta rakan mellan svackan och hårnålen. Man kapar ju dessutom bort en uppväxling och en nedväxling på denna sträcka, iaf för en annan som kör igenom både Ejes och hårnålen på tvåan.

Geiger skrev:
Blev en ganska lång varvstoppsvända på rakan då eller?
Nej, rakt fram kan jag köra så på rakan vart det 6:an men vid Tröset så var det fyran igen som gällde.

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa