Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jag köpte en flaska Arcticlean Acid Clean Gel idag, det ska visst vara jävligt bra.

Efter några timmars skruvande och youtubande efter tips så fick jag loss drevet från båten, för att kunna ta ut motorn behöver drivaxeln bort och den sitter på Penta-drevet. Satt så innehelvete så jag fick ta trimhydrauliken till hjälp för att pressa loss det från pinnbultarna.

20260714_224343.jpg

Sen silverlödde jag bränsleplenumet då jag äntligen fått de 0.4mm 3D-printermunstyckena som jag beställt. Provar med gasol för att se så alla 18 spridare flödar lika mycket.

20260714_223732.jpg

Tjo!

Last edited:
Gjöt en bit idag, blev helt ok.

View attachment 528996

View attachment 528995

Tanken är att jag ska designa och bygga en 500+hk turboshaft-motor som ska baxas ner i en sportbåt, typ Daycruiser eller liknande. Kan bli en kul glassätarjolle, planen är sjösättning när jag fyller 50, dvs fem år bort.

Fem år bort… jag tycker tempot signalerar att du är klar innan semestern är slut.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det gäller att hålla lite styrfart så grejorna inte rostar bort innan man är klar.

Nu blir det lite paus på motorfronten dock då vi ska hålla SM i IPSC handgun nästa helg här uppe i Östersund, så det finns lite annat att stå i till helgen/veckan. Jag ligger ändå bra till i schemat, tanken var från början att dra igång motorbygget efter One Mile i September... 😁

Vad använder man en sån till när man inte använder den som startmotor för jetmotorer? :va Lätt nyfiken på vilka andra applikationer man kan tänkas behöva 60000 varv per minut till... :skrämd
Kollade upp detta.
Borstlösa motorer som används till dragracing och speed trials med r/c fordon.
Johanssons morot är ett veritabelt as till borstlös motor.
Varv utläses som antal rpm/ volt.
Skulle tro att detta as till motor pallar ca 300- 400 ampere.
Seriösa grejor....👍😁😁👍

Kollade upp detta.
Borstlösa motorer som används till dragracing och speed trials med r/c fordon.
Johanssons morot är ett veritabelt as till borstlös motor.
Varv utläses som antal rpm/ volt.
Skulle tro att detta as till motor pallar ca 300- 400 ampere.
Seriösa grejor....👍😁😁👍
Jo det ska visst vara bra fjång i den.

Jobbar du eller har semester nu? Jag passerar troligtvis nån gång första halvan av v31? Min plan är att åka hoj till Sundsvall men då genom Norge och starta nästa onsdag och sen stanna hos frugans kusin nära Trondheim nån dag sen åka mot Geiranger och vidare mot Sundsvall via Östersund. Dock är ju detta lite väderberoende men tanken är i alla fall att vara i Sundsvall 1 augusti då flickan fyller år.

Vore intressant att se på motorn i verkligheten samt att få kolla in CNC-fräsen vilken jag är intresserad av då jag jobbade med CNC-maskiner för dyrga 20 år sen, dock har jag nog vid det här laget glömt en hel del av vad jag kunde då. Minns att man då kunde "se fräsning" av att bara läsa koden, lär knappast funka idag.

Hade också varit intressant att se IPSC skyttet i verkligheten inte för att jag tror att det är nåt jag ska slå mig på jag håller mig till ISSF luft och korthåll.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back