Efter att fått vara med om en av Johanssons provstarter av jethojen så kan jag säga att det var en upplevelse. Skulle gärna också velat vara med vid denna provstart.
Du är mer än välkommen hit igen Bosse, lite väl långt att sträckköra från Överkalix dock...
Jag testade att få snurr på motorn i eftermiddags men det var något som skrapade i under uppstart så jag avbröt och lät allt svalna över middagen.
Det visade sig att jag varit lite snål på frigången runt kompressorinsuget och mellan turbin och ledskenor, så jag löste det med tigersåg och en insexnyckel.
Så allt är i ordning för ett nytt uppstartsförsök imorgon, det här är en fas i motorbyggandet jag verkligen njuter av och även om det jävlas kopiöst ibland så är det ändå kul på något självspäkande sätt.
Nu när turbinsidan är fixad och flödar som den ska så verkar det som att kompressorn inte lägre hänger med, den har dessutom en del wobbel pga ett valsat plåtlock som gör det omöjligt att få till en fungerande tätning runt den.
En kort film på en av testkörningarna idag, det är fortfarande något som tar i kompressorn men det stora problemet är att motorn inte verkar få den luft den behöver.
Jag har rivit motorn och börjar klura på att bygga om kompressorsidan lite, det hade jag ändå tänkt göra framöver så lika bra att jag fick en anledning att ta tag i det. Som sagt, det här är jävligt intressant så inga sura miner här inte.