Gasturbinhoj = JETeskoj!

Å andra sidan blev du frånåkt av en Opel Kadett kombi... :P

:hihi

Men jävlar du vilken prestation att åka 200mph med en dragracing-Kadett! Den hjulbasen, fetslicks och 320+km/h är inte en kombination jag skulle vilja prova...:näsblod

306 km/h!!!!!!! Fullkomligt lysande!!!!!

Tackar! Det ser helt klart lovande ut för nymotorn när chassit är så stabilt i 300, kåporna måste vara rätt ok också då jag åker såpass fort med såpass lite effekt.:tummenupp
 
stort grattis (långtids smygtittare här sedan starten av bygget !) ville bara säga att det är en Ålänning!!!:banana på 4:e plats med sin supra :D
 
Snyggt jobbat.
Finns det någon tumregel att det t.ex. går 10 procent långsammare i saltet än på asfalt?
 
stort grattis (långtids smygtittare här sedan starten av bygget !) ville bara säga att det är en Ålänning!!!:banana på 4:e plats med sin supra :D

Tack!

Snyggt jobbat.
Finns det någon tumregel att det t.ex. går 10 procent långsammare i saltet än på asfalt?

Ingen aning, men det beror nog väldigt mycket på hur blött saltet är just när tävlingen hålls. Rent spontant borde det rulla rätt så lätt med tanke på vilka hastigheter folk har nått.
 
Tack!



Ingen aning, men det beror nog väldigt mycket på hur blött saltet är just när tävlingen hålls. Rent spontant borde det rulla rätt så lätt med tanke på vilka hastigheter folk har nått.

De som provat säger dock att det går betydligt trögare i saltet. Dessutom är det dåligt fäste, så det gäller att veta vad man gör om accelerationssträckan skall räcka.
Bonneville salt flats är ytterligare ett exempel på motorsport som är intressant att studera och sätta sig in i.
Men skittrist att titta på.
 
De som provat säger dock att det går betydligt trögare i saltet. Dessutom är det dåligt fäste, så det gäller att veta vad man gör om accelerationssträckan skall räcka.
Bonneville salt flats är ytterligare ett exempel på motorsport som är intressant att studera och sätta sig in i.
Men skittrist att titta på.

Jo, One Mile är ett betydligt mer publikvänligt format då det är kortare sträcka och fullt mos på asfalt istället för att smyga iväg för att behålla fästet på saltet.

Känns vettigast att se till att hojen kan prestera bra på en engelsk mile först och främst då det är skonsammare för plånboken att åka på tävlingar här runtomkring. Tyvärr verkar det ha blivit ett så rejält fylleslag bland de övernattande teamen på lördag kväll att tävlingsledningen bestämt sig för att inte köra nån One Mile-tävling nästa år, men det finns tävlingar även i Finland som man kan masa sig iväg på ifall hojen är körklar.
 
Jo, One Mile är ett betydligt mer publikvänligt format då det är kortare sträcka och fullt mos på asfalt istället för att smyga iväg för att behålla fästet på saltet.

Känns vettigast att se till att hojen kan prestera bra på en engelsk mile först och främst då det är skonsammare för plånboken att åka på tävlingar här runtomkring. Tyvärr verkar det ha blivit ett så rejält fylleslag bland de övernattande teamen på lördag kväll att tävlingsledningen bestämt sig för att inte köra nån One Mile-tävling nästa år, men det finns tävlingar även i Finland som man kan masa sig iväg på ifall hojen är körklar.

Du har inte kollat om det körs något på Pendine sands? Går kanske inte att köra fullfartsrepor, men det påstås att sanden skall likna salt att köra på fast sämre.
 
Du har inte kollat om det körs något på Pendine sands? Går kanske inte att köra fullfartsrepor, men det påstås att sanden skall likna salt att köra på fast sämre.

Jag har hört mig för lite om Pendine men det låter inte så lockande, verkar mest vara en stekartävling där man visar upp sina fordon. Speciellt fort verkar det i alla fall inte gå där.
 
Bara en fylletanke... Hur mycket skulle man tjäna på att inte köra via kraftturbin utan bara på "blåset" (trots att ja följt me från start e ja inte insatt). Känns som att om salt e halt måste de kompenseras för me mönster som stjäl effekt? Nu kanske de inte e realistiskt på en viss utmätt sträcka men skulle man tjäna på "readrift" om de va 10 mil salt?

F.ö e ja avis på din energi samt kunskap din kukgjutande jävel :Bugar
 
Bara en fylletanke... Hur mycket skulle man tjäna på att inte köra via kraftturbin utan bara på "blåset" (trots att ja följt me från start e ja inte insatt). Känns som att om salt e halt måste de kompenseras för me mönster som stjäl effekt? Nu kanske de inte e realistiskt på en viss utmätt sträcka men skulle man tjäna på "readrift" om de va 10 mil salt?

F.ö e ja avis på din energi samt kunskap din kukgjutande jävel :Bugar

Är du avis? Det är ju jag som är avis på dig, du som hunnit bli knall redan klockan 5 på en fredag!:D

Kort sammanfattat så är jetdrift ungefär som att elda för kråkorna jämfört med att leda effekten genom en kraftturbin bak till hjulet, jetdrift börjar bli effektivt nånstans på andra sidan ljudvallen så innan dess är det inget att ha.
 
"lättja och supande göder sjukdomar och psykiskt förfall."
 
Jag har funderat på det men tappade suget då det verkar som att många som försöker åka fort där klotar pga underlaget.:gnissla

Med tanke på historien om "BABS" som begravdes i sanden i flera tiotal år efter att ha halshuggit sin förare, så är jag böjd att hålla med. Men nu är den restaurerad och körbar!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top