Gasturbinhoj = JETeskoj!

Här var det lugna gatan minsann, jag har småplockat lite med hojen, varit på semester med familjen och pysslat en massa med andra intressen som inte har med jetmotorer att göra. Nu är som ni ser anmälan öppen till One Mile så jag är anmäld och klar!:tummenupp



Idag penselmålade jag dit startnumret på hojen så jag slipper skriva siffrorna med eltejp som vanligt...:gnissla



Sen kom Mobackens trivselansvarige Bjursingen själv hit med husbil och töser så imorgon har vi tänkt veva igång hojen för att testa varvräknaren och lite annat smått och gott inför tävlingen, film kommer!



Tjo!:tummenupp
 
I går kväll kletade jag och Bjursingen fast några väl valda klistermärken på hojen.



En Mobacken-logga fick också plats, inte för att jag lär tappa bort hojen på parkeringen direkt men ändå.



I morse var det dags att veva igång hojen igen och se så den är körbar inför One Mile, det gick fint att justera in tomgången men varvräknaren visade lite väl höga varvtal i förhållande till vilket laddtryck motorn gav.



Jag får väl göra som vanligt och köra utan, den höll ju för 2.5bar laddtryck i fjol så det lär väl funka i år också.

https://youtu.be/azQQ13Kzq9I

Tjo!:tummenupp
 
Alltid lika roligt att se att du är igång igen :tummenupp
Kör så det ryker!
 
Nu när Bjursingen var och hälsade på passade vi på att göra ett skarpt test med depåvagnen jag byggt till hojen, då jag mest troligt kommer slå av motorn i banslut måste hojen bogseras tillbaka till depån.



En internetvän som kör hoj på Bonneville har byggt något liknande men byggde senare om kärran så även bakhjulet står på den, det blev för vingligt annars. Nu ska jag bara dra hojen i 2km på en asfalterad väg så jag testar så här först då kärran blir väldigt kompakt och bra.



Visst, det gällde att hålla tungan rätt i mun men efter lite träning gick det riktigt bra att dra hojen i 10-15 km/h, fortare än så vill jag inte åka då det vore snopet att skrota hojen på väg tillbaka till depån...:gnissla

Tjo!:tummenupp
 
Inte ens fyra dygn kvar till One Mile, nu börjar det pirra lite i magtrakten!:banana

Jag var nyss ute i verkstaden för att montera Gopro-kameran på ett ställe där den inte är i vägen för hjälmen, jag vill verkligen få med instrumenteringen på film så jag kan kolla varv, temp och tryck i lugn och ro efter en repa.



Ur chaufförens synvinkel.



Som lite kuriosa så tog jag ett kort som visar ganska precis hur mycket av omgivningen man som hojåkare ser nerkurad bakom kåporna, tur man inte behöver se så mycket i 300 knyck...:)



Jag har även införskaffat en liten kärra att dra alla attiraljer jag behöver ha med mig till startlinjen; gasol, tryckluft, fotogen, verktyg, brandsläckare osv. I fjol fick mina stackars kamrater kånka runt på grejorna vilket nog inte var så kul.



Håll tummarna för bra väder till helgen!:tummenupp
 

Nöjd blir jag aldrig, men det går helt klart åt rätt håll. :tummenupp

I väntan på att banan skulle torka upp pratade jag mig till att få köra en lugn testrepa bara för att få känna på hojen, jag resonerade som så att om det skiter sig helt med tävlingen har jag i alla fall fått ett par kilometer i sadeln.

https://youtu.be/HgaBYYu1ofw

Som tur var så slutade det regna och tack vare vind och snabba bilar så torkade banan upp på ett par timmar, så när jag hade laddat batteriet och fyllt upp med fotogen lajnade jag upp och körde.



Tydligen så klarar inte spridarna av att flöda mer fotogen än förra året då jag inte får upp laddtrycket mer än 2.6 bar, så jag hade samma effekt som i fjol. Tack vare en bättre start och mindre luftmotstånd pga kåpjobet i vinter ökade jag den officiella toppfarten från 267km/h till 284km/h vilket jag är skitnöjd med!:tummenupp

https://youtu.be/W8N4km4TZZ0

GoProfilm med GPS-hastighet och G-kraftsmätare inlagda, avgastempen var sjukt hög men det sket jag i och höll stumt. :)

https://youtu.be/mcR_Q7AF1Eg

Till nästa år ska jag bygga klart vatteninsprutningen, då höjer jag laddtrycket lite och framförallt sänker avgastempen. Hade jag dessutom blivit avsugen skulle det varit rena rama Kinderägget!:banana

Tjo!:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top