Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För att optimera flödet genom turbinens ledskenor måste jag få bort turbulensen nedströms skenorna, på JU-01 har jag i princip obearbetade ledskenor och det är inte tokbra så nu vill jag försöka göra det lite bättre.

En fräsjigg tillverkades så alla ledskenor blir likadana, då 18 st ska fräsas går det inte göra på frihand. På undersidan sitter en ställskruv så jag kan justera vinkeln på jiggen innan den dras fast i maskinskruvstycket.



Ready for some fräsning!:yoparty



Fräsning completed!



Sen blev det så klart en del handpåläggning med bandputs och fil för att städa av skägg och sånt.



Så här flott blir det i alla fall när dom sitter på plats. Dom ska svetsas fast senare när jag gjort en del andra moment på plattorna, hålen för förångningsrören ska borras osv.



Nä, nu är det dags för sängen. Tjo på er!:tummenupp
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det blev en söndag i gasturbinens tecken, sista dan som gräsänkling så det gäller att ta vara på timmarna.

För att hålla värmen borta från turbinaxeln borrar jag hål som tryckluften pyser in genom och kyler baksidan av turbinhjulet.



Sen fräste jag kanaler för luften på baksidan.



Efter lite avstädning blev det så här, det här är sidan mot lagerhuset.



Och andra sidan där turbinhjulet sitter.



Sen svarvade jag en radie på ledskeneplattans kant där gaserna ska passera in mot turbinen.



Och det blev så här.



Sen var det dags att ta tag i lagerhuset, här fräser jag ett hål för oljereturen från det bakre glidlagret.



Sen gängade jag för en M12 plugg, kanalen ska nämligen gå inuti lagerhuset så jag måste blockera den yttersta biten av hålet.



Borrning av returkanalen längsefter lagerhuset.



Så här blev det efter lite portningsjobb med Dremeln.



Tjo!:tummenupp
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Grymt kul att du är igång igen, otroligt roligt att följa :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu verkar styrfarten på motorbygget ha infunnit sig, efter att ha diskat och fått jäntorna i säng kilade jag ut och började borra den yttre ledskeneplattan för pinnbultar och förångningsrör.



Sen måttade jag in och punktade fast ledskenorna med tigsvetsen.



Efter lite finslipande passade den yttre plattan ihop med ledskenorna, det är några sista justeringar innan jag kan svetsa ihop hela NGV-huset så jag nöjer mig med en provpassning ikväll. Ett par förångningsrör kilade jag dit också för skojs skull.



Lite snett underifrån så ni ser inloppet till ledskenorna/NGV:n/statorn eller vad mer det kallas beroende på vem man frågar...:gnissla



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Äntligen en ledig dag med fint väder! Förrutom att ha kärrat ut en kubik grus på gården och haft kul med jäntorna fick jag lite gjort på motorbygget på lediga stunder, efter att ha filat till de sista skavankerna på ledskenorna svetsade jag fast locket på ledskenorna.



Sen spände jag upp huset i svarven för att renskära de viktiga ytorna, rostfritt har ju som bekant en förmåga att slå sig lite vid svetsning så jag fick ta bort några tiondelar innan allt var plant och fint igen.



Jag slipade även en kant där brännkammarens inre vägg ska styra, då brännkammaren blir väldigt varm kommer den öka i längd så utan plats att växa axiellt kommer plåten att knövla sig.:gnissla



Det blev ju inte så tokigt det här!



Turbinhjul och en del förångningsrör på plats.



Nästa potatis blir att svarva ett hölje till turbinhjulet, kamrat Olov hittade den här klumpen i en braåha-låda som vi köpt från kamrat Lars-E´s jobb för några år sedan. Först trodde jag att jag kunde använda ett rostfritt ämnesrör som jag hade hemma men efter att ha rensvarvat NGV-huset blev hålet några tiondelar för stort.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För att få glidlagren att hålla sig på plats används låsringar i lagerhuset, sen läggs de dit schims tills man får rätt lagerglapp.



Jag gjorde ett specialsvarvstål för att skära låsringsspåren till min gamla hojmotor så det var bara att blåsa dammet av det och sätta igång!:)



Låsringar och schims på plats, lagerspelet är inte alls så noga just här utan det räcker med några tiondelar på varje sida så glidlagret kan rotera fritt utan att nypa. Här är en bild på det bakre lagret, ni ser hålet som dränerar oljan som rinner ut mellan lagret och turbinhjulet.



Här är det främre lagret på plats med den bakre axiallagerbrickan där den ska vara. En lite intressant detalj om såna här glidlager är att lagret roterar med ungefär halva axelvarvtalet under drift, så om axeln roterar 70.000rpm så snurrar axeln 35.000rpm inuti lagret och lagret snurrar i sin tur med 35.000rpm inuti lagerhuset. Det är av den anledningen som det är så noga att ha rätt lagerspel.



Sen gjorde jag en insats med oljedränaget, då oljan kommer pressas bakåt av g-krafterna under körning vill jag ha dräneringen så långt bak i lagerhuset som möjligt.



Ett säte för en o-ring frästes så det inte kommer läcka någon olja.



Jag måste dra dränageledningen så tätt mot lagerhuset som det bara går då brännkammaren kommer att sitta precis utanför den, annars hade jag kunnat bygga ledningen med snofsiga böjar och kopplingar. Nu blir det ett 15mm rostfritt rör.



Ungefär så här blir det, jag måste gjuta höljet till kompressordiffusorn först innan jag kan dra klart dränageledningen.



Tjo!:tummenupp
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För att göra den nya motorn betydligt mer lättservad än den nuvarande hojmotorn tänkte jag bygga ett externt bränslesystem. På JU-01 har jag ett bränsleplenum inuti motorn med silverlödda nålspridare, det funkar fint men det är en jävla massa skruvande om jag ska ta isär det för att kolla så inte spridarna satt igen.



För att kunna kolla spridarna med motorn kvar i hojen tänkte jag bygga ett utanpåliggande bränslesystem på JU-02, en ring med 18st spridare skruvas fast i bakgaveln på motorhöljet och sprutar in fotogenet i brännkammaren.



Här har jag prexis borrat hålen för de 6 pinnbultar som håller fast höljet och 18 hål som ska gängas för M8x1.0 banjobult som jag ska löda fast spridarna i.



Innanför den gaveln ska turbinhöljet klämmas fast, en rejäl knul som ska följa turbinhjulets vingprofil och ha ett spår för en V-bandklämma i bakkant så jag kan skruva fast motorn i avgaskanalen som leder till kraftturbinen.



Här ovanför ser ni en av de mer avancerade motorritningarna, bortsett från de viktigaste måtten och vinklarna gör jag det mesta på motorn på frihand, stundens ingivelse är bästa ritningen. :)



Svarvningen in progress, lär ta några timmar att gröpa ur den här klumpen. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ungefär samtidigt som det började planeras för tantkväll hos oss med schlagerfinal bestämde jag mig för att spendera kvällen i verkstaden, nu var det hög tid att svarva klart turbinhöljet!:banana



Efter att ha svarvat upp hålet till rätt mått spände jag upp turbinaxeln i den andra svarven och mätte upp vingprofilen i 1mm steg med indikatorklockan, här ser ni mätvärdena nedkluddade.



Sen var det bara att grovsvarva radien efter måtten.



En dryg timme lades på att slipa radien jämn och fin med tryckluftslipen.



Blankt som ett par halvblanka hundballar, när allt är klart ska jag lägga ett lager keramisk coating på höljet så jag lär rugga upp ytan lite så keramiken fäster bättre.



Men passar det dååååå? Jovars.:tummenupp



Höljet följer vinkradien helt ok.



Här mäter jag upp den axiella frigången mellan turbinhjul och höljet, 0.55mm är precis vad jag ville ha.



Sen var det dags att vända på steken och svarva sätet för motorhöljet och en v-bandsfläns för att fästa jetpipan.



Här är det gjort, då det alltid blir kompromisser när man köper färdiga v-bandsflänsar så gör jag min egen efter exakt det mått jag vill ha.:)



Äntligen kunde jag borsta av mig slipdammet och pillra ur öronpropparna, nu var det dags att se om bitarna passar ihop!



Som ni ser har jag svarvat en 15mm hög kant som bakgaveln till motorhöljet ska vila mot, här ligger bakgaveln på plats.



Här ser ni mellanrummet där laddluften ska kunna pysa in till förångningsrören, jag har kilat dit ett förångningsrör så det är lite enklare att se. Runt förångningsrören ska det som bekant sitta en rätt stor brännkammare så det blir bra fullt inuti motorn.



Tjo!:tummenupp
 

pawthrick

xs-fanatiker
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
-81 Yamaha xs 650 'in a box' - Trackerprojekt. -72 xs-2 Chopper
Bra tempo på bygget av JU-02 kan jag tycka. Antar att det beror på att du har viss rutin på gasturbintjofräset nu. Klar till Föne? :)

Det låter overkligt, men detta får mig att önska att det var mer schlager på tv...

Carry on!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bra tempo på bygget av JU-02 kan jag tycka. Antar att det beror på att du har viss rutin på gasturbintjofräset nu. Klar till Föne? :)

Det låter overkligt, men detta får mig att önska att det var mer schlager på tv...

Carry on!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tja Patrik! (vild gissning med tanke på nicket...)

Det underlättar när jag har byggt en liknande motor redan, nu gäller det bara att bygga större och förbättra de saker som inte blev 100% med JU-01.

Nja, Föne lär köras med gamla motorn. :)

Det låter overkligt, men detta får mig att önska att det var mer schlager på tv...

:skrämd
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
På den gamla hojmotorn sitter bränslespridarna med all rördragning innanför motorhöljet, fördelen med det är att det går bygga systemet både kompakt och enkelt då allt silverlöds ihop. Nackdelarna överväger tyvärr då de tunna spridarnålarna har en förmåga att koksa igen när fotogenet koksar av värmespridningen efter att motorn stängs av.



Det är en jäkla massa skruvande för att ens kunna se om spridarna är igensatta eller inte, jag måste plocka ur motorn ur ramen och riva den fullständigt vilket tar en par tre timmar och inte är något man gör i depån på en utbredd filt direkt...:gnissla



Lösningen på detta är att bygga ett utanpåliggande bränslesystem med spridare som går ta loss för inspektion när motorn sitter kvar i hojen, i bilderna ovanför ser ni när jag drar gängor i bakgaveln till motorhöljet för de 18 spridarna.



Spridarna görs av munstycken till 3D-skrivare som borras ur för 0.7mm nålspridare och gängas in i banjobultarna, detta så jag kan ta isär spridarna för rengöring på ett enkelt sätt. Nedanför ser ni linjeringen av spridarna mot förångningsrören, nålspridarna kommer sticka in i förångningsrören och ha en liten böj i änden så fotogenet sprutar mot rörväggen.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I fredags fortsatte jag med att bygga bränslesystemet till motorn, egentligen är det väl bland det sista man gör men i väntan på reservdelarna till 3D-skrivaren (som jag fick idag så nu funkar den igen!!!) så jag kan skriva ut gjutpluggen till kompressorhöljet gatt jag ju pyssla med nåt.



Jag kapade av banjokropparna och borrade upp dom för att löda fast en kort stump tunt kopparrör, sen rullade jag ett bränsleplenum av ett aningen grövre kopparrör och finulade ihop en AN4 stålanslutning som bränsleslangen från pumpen ska skruvas fast på.



Sen var det dags att silverlöda fast alla spridare i bränsleringen, tyvärr är min handhållna gasolbrännare lite för klen då kopparringen leder bort så mycket värme så jag måste låna gas att löda med i veckan.



Tjo!:tummenupp
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top