Gasturbinhoj = JETeskoj!

Fira födeldan med att springa mara? Vill du inte bli äldre?:)
Finns det nån klass på Bonneville för galningar som vill speedspringa i skinnställ? :hihi
Grattis i efterskott .
 
Då jag monterade tändningen på hojen istället för att ha den löstagbar fick jag en Neutrik snabbkontakt över som bara har suttit och sett moloken ut på instrumentpanelen, ikväll fick jag den briljanta idén att använda den till batteriladdaren!:tummenupp



Efter lite kabeldragning så var saken biff, nu slipper jag pillra fram laddhandsken genom glipan mellan sadeln och bakkåpan varenda gång jag ska ladda batteriet.



Sen har det börjat trilla in lite prylar till vatteninsprutningen, en pump och ett par rostfria spraymunstycken har kommit hittills. Jag kopplade ihop dom lite snabbt för att se så pumpen funkar och för att kunna mäta upp flödet och sprayvinkeln inför placeringen av munstycket i luftburken. Jag återkommer till det senare.

Tjo!:)
 
Liten fundering bara angående den kommande turbinen som är 3d-printad...

Finns det någon beräkning bakom vinklarna på diffusorskenorna? Just nu ser de ut att vara i princip tangentiella med rotorn, men rent principiellt borde dom inte vara det enligt vad jag lärt mig (läser turbo-machinery i skolan nu :tungan).

Sen en annan sak. Är det inte bättre att krympa det radiella avståndet där flödet blir axiellt i diffusorn, så att du kan göra skenorna smalare och på så vis minska ner vak-arean efter skenorna?
 
Liten fundering bara angående den kommande turbinen som är 3d-printad...

Finns det någon beräkning bakom vinklarna på diffusorskenorna? Just nu ser de ut att vara i princip tangentiella med rotorn, men rent principiellt borde dom inte vara det enligt vad jag lärt mig (läser turbo-machinery i skolan nu :tungan).

Sen en annan sak. Är det inte bättre att krympa det radiella avståndet där flödet blir axiellt i diffusorn, så att du kan göra skenorna smalare och på så vis minska ner vak-arean efter skenorna?

Det finns både beräkningar och erfarenhet bakom vinklarna på diffusorkilarna, det är min vän i Australien som hållit i miniräknaren så jag har inga uträkningar jag kan visa dig men de skiljer sig inte mycket från de jag räknade fram till motorn som jag kör med nu.

Jag förstår hur du tänker med "vak-arean", men för att få maximal diffusion på luften måste tvärsnittsarean öka linjärt från inlopp till utlopp och då blir det svårt att smalna av dom i slutet. De breda kilarna har även en funktion som styrningar för höljet och rör till både olja och bränsle ska dras igenom dom så det vill till att det är lite material i dom.
 
I see, att du inte vill smala av skenorna av praktiska skäl är jag med på. Men det jag menade var att för att kompensera för den då ickelinjära ökningen av arean, som blir när man smalar av skenorna, så minskar man successivt den radiella öppningen så att areaökningen blir linjär ändå.

Vinklarna; grejer är ju den att man få ju räkna med både radiella och tangentiella hastigheten om skenorna ska matcha utflödet, men det kanske inte är meningen att skenorna ska vara helt i linje med flödet?

I normala fallet är de ju ändå inga skenor alls ut ur en radialkompressor (inte turbin, kom jag på nu :D), men rent principiellt som sagt :) In däremot i francisturbiner etc är de ju ganska petigt
 
Last edited:
I see, att du inte vill smala av skenorna av praktiska skäl är jag med på. Men det jag menade var att för att kompensera för den då ickelinjära ökningen av arean, som blir när man smalar av skenorna, så minskar man successivt den radiella öppningen så att areaökningen blir linjär ändå.

Vinklarna; grejer är ju den att man få ju räkna med både radiella och tangentiella hastigheten om skenorna ska matcha utflödet, men det kanske inte är meningen att skenorna ska vara helt i linje med flödet?

I normala fallet är de ju ändå inga skenor alls ut ur en radialkompressor (inte turbin, kom jag på nu :D), men rent principiellt som sagt :) In däremot i francisturbiner etc är de ju ganska petigt

Det är rätt så mycket kompromissande med vinklarna då man måste hitta en snittvinkel som funkar på både låga och höga varv, avviker den för mycket från luftvinkeln börjar det bygga värme. Hade man haft möjlighet att ha ett snigelhus som på en turbo skulle det varit mycket enklare.
 
Det är rätt så mycket kompromissande med vinklarna då man måste hitta en snittvinkel som funkar på både låga och höga varv, avviker den för mycket från luftvinkeln börjar det bygga värme. Hade man haft möjlighet att ha ett snigelhus som på en turbo skulle det varit mycket enklare.

Ja de är sant. Var helt inne på att man designar efter arbetsförhållandena men de fungerar väl inte särskilt bra för din motor och dess applikationer
 
Jag startade hojen i eftermiddags för att se om ombyggnaden av lagringen skulle göra någon skillnad på motortempen, resultatet blev lite drygt 100°C lägre tomgångstemp och sjukt mycket lättare att varva upp rotorn med tryckluft!:banana

https://youtu.be/YcqlQdS-u_M

Tjo!:tummenupp
 
Grymt!
Hur mycket gör det på effekt/toppfart tror du?
 
Inte en blekaste, mest troligt inte så mycket då det är på låga varv som den minskade lagerfriktionen gör mest nytta. På full makaron är rotorvridet så högt att det bromsande axiallagret knappast orkar hålla emot märkbart, oljetempen lär i alla fall bli lägre på grund av detta.
 
Inte en blekaste, mest troligt inte så mycket då det är på låga varv som den minskade lagerfriktionen gör mest nytta. På full makaron är rotorvridet så högt att det bromsande axiallagret knappast orkar hålla emot märkbart, oljetempen lär i alla fall bli lägre på grund av detta.

Jag kanske missuppfattade, men gjorde inte felet att axiallagret pressades hårdare ju högre effektuttaget var?
 
Jag har nog aldrig trott att jag skulle nå så långt i hojbygget att jag mest kunde gå runt och finula på småsaker att förbättra, men nu är jag där. I väntan på nya motorbygget i alla fall, sen lär det bli ett par år med motorskrotningar och totala ombyggnationer igen...



För att bättra på luftflödet in i motorn lite svetsade jag på ett par radier på luftburkens insug, tidigare var det en tvärkant som bör ha skapat en hel del turbulens.



Sen gjorde jag en strålningssköld till tempsonden så den inte luras av värmestrålningen från turbinhjulet, avgastempmätaren visar lite misstänkt höga temperaturer under drift vilket jag är rätt säker är ett mätfel.



Det sista projektet är rätt litet men löser ett stort bekymmer, nämligen att jag måste ha bakhjulet i luften när jag startar hojen. Om jag kunde låsa bakbromsen skulle jag slippa risken att jag spränger bakdäcket vid ett eventuellt gashäng vid start, och jag har räknat ut att en liten nylonflärp som kilas fast i handtaget borde funka.



Jag ska sätta mig och cadda fram en bit nu och köra igång 3D-skrivaren innan jag lägger mig så kan jag testa om det funkar i morgon. Tjo!:tummenupp
 
Nu slipper Jim oroa sig för att jag ska köra iväg med depåstödet någon fler gång, jag har printat ut klossen som ska låsa bakbromsgreppet nämligen.



Funka verkar det göra också, bra det så jag slapp lägga pengar på ett bromshandtag från en skoter som har en låsfunktion i sig.



Sitter den på nödstoppslinan kan jag varken tappa bort den eller glömma att lossa den när jag ska köra, tur det då jag tenderar att bli rätt glömsk när hojen är igång och det ska till att tävlas...



Tjo!:tummenupp
 
Nu har proppen släppt lite med bygget av nya motorn till hojen, jag har börjat rita upp motordelarna som ska skäras ut i CNC-plasma och igår snickrade jag ihop ett par lagom stora träflaskor till sandgjutningen.



Kvällens potatis blev alltså att se om det går använda de 3D-utskrivna gjutformarna. Jag siktade sanden närmast gjutformen för att undvika klumpar och sen packade jag sanden i omgångar med en trästör.



Så här långt har jag testat tidigare, men nu beger jag mig ut i obanad terräng. Kopparrör används för att forma gjutkanalen i mitten och de två avluftningskanalerna på sidorna, det är viktigt att få inloppet där biten är som tjockast så att avstelningen sker där sist. Annars blir det lätt porer och gropar när det stelnar.



Ni ser att jag pudrat delningsplanet med talk för att inte de två flaskornas sand ska fastna ihop. Mer sand, bankande, sand, bankande och sen kunde jag dra ut rören och lossa på den övre flaskan. Med pungen rätt i brallan lyfte jag ut gjutformen ur sanden med hjälp av ett par träskruvar och lätt knackande med baksidan av en mejsel.



Bättre än sist helt klart! Några små flisor har gått men det går lätt att fila till när biten är gjuten. Nästa form till rakning!



Tror ni inte på fan att den släppte också, betydligt lättare än jag kunnat tro. Ni kan se avluftningshålen som har fått ett par kanaler ditkrafsade så den smälta aluminiumen kan ta sig ut.



Nu står den färdiga sandformen och väntar på att min pannberedskap ska ta slut så jag kan värma upp smältugnen, jag törs inte ge mig på något sånt när jag när som helst kan bli inringd till jobbet för att laga nån bottenasktransportör som smullit av. På fredag är jag ledig så då bär det till! Håll tummarna.:tummenupp
 
Nu har proppen släppt lite med bygget av nya motorn till hojen, jag har börjat rita upp motordelarna som ska skäras ut i CNC-plasma och igår snickrade jag ihop ett par lagom stora träflaskor till sandgjutningen.



Kvällens potatis blev alltså att se om det går använda de 3D-utskrivna gjutformarna. Jag siktade sanden närmast gjutformen för att undvika klumpar och sen packade jag sanden i omgångar med en trästör.



Så här långt har jag testat tidigare, men nu beger jag mig ut i obanad terräng. Kopparrör används för att forma gjutkanalen i mitten och de två avluftningskanalerna på sidorna, det är viktigt att få inloppet där biten är som tjockast så att avstelningen sker där sist. Annars blir det lätt porer och gropar när det stelnar.



Ni ser att jag pudrat delningsplanet med talk för att inte de två flaskornas sand ska fastna ihop. Mer sand, bankande, sand, bankande och sen kunde jag dra ut rören och lossa på den övre flaskan. Med pungen rätt i brallan lyfte jag ut gjutformen ur sanden med hjälp av ett par träskruvar och lätt knackande med baksidan av en mejsel.



Bättre än sist helt klart! Några små flisor har gått men det går lätt att fila till när biten är gjuten. Nästa form till rakning!



Tror ni inte på fan att den släppte också, betydligt lättare än jag kunnat tro. Ni kan se avluftningshålen som har fått ett par kanaler ditkrafsade så den smälta aluminiumen kan ta sig ut.



Nu står den färdiga sandformen och väntar på att min pannberedskap ska ta slut så jag kan värma upp smältugnen, jag törs inte ge mig på något sånt när jag när som helst kan bli inringd till jobbet för att laga nån bottenasktransportör som smullit av. På fredag är jag ledig så då bär det till! Håll tummarna.:tummenupp
Vad blir det för material du häller i? Gamla volvo kolvar eller ska du lyxa till det och köpa nytt?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top