Gasturbinhoj = JETeskoj!

Just vaccumsugningen är lite av ett aber, dels ska gipset vaccumsugas, sen ska formen vaccumsugas när gipset hällts i och sen ska man helst ha en vaccumlåda för gipsformen för att få bästa resultat under gjutningen.

Det lär väl gå bygga nån låda med siktglas på så man ser när det bubblat ifrån sig, och Jula verkar ha en vaccumpump för rätt rimliga pengar.
 
just en sån köpte jag :O)
och en halvsfärisk glasskål från IKEA att lägga över...som kanske funkar...
just glaskupor med handtag avsedda för ändamålet har jag itne hittat....
får skruva i ngn knopp....

det bubblar i gipset då vattnet i det börjar koka och det är den kokningen som ska driva ut luften...
 
Öhh, menar du att man ska värma gipset innan det stelnat?

Så vitt jag begriper så vaccumsuger man den flytande gipsblandningen tills all luft är borta, häller i gipset i gjutformen och vaccumsuger igen. Sen låter man gipset stelna ett dygn eller så innan man smälter ur vaxet/förvärmer formen upp till ca 700 grader i ett antal timmar, efter det varmhålls formen över 220 grader tills dess att gjutningen sker.
 
Är du tillräckligt nära perfekt vaccum kokar vatten vid rumstemperatur.

Och därmed har jag tillfört allt jag kan om detta ämne, dags att luta sig tillbaka och suga i sig mer allmänbildning som vanligt i denna tråd.:tummenupp
 
Hojen är äntligen i ordning inför Custom Bike Show i Norrtälje den 6:e juni, jag ska bara torka rent det mesta oljesölet och provstarta den vid tillfälle.:tummenupp



Kom gärna förbi och snacka lite skit ni som ska dit, jag och Olov ska stå som kuttersmycken bredvid Glenn Ocklund i Landracings monter.:tuttar
 
Lite lustigt faktiskt, Jag gick o funta på om en annan skulle åka till norrtälje.
Samma kväll läser jag att du ska dit.
Så då blev man ju ännu mera sugen.
Det känns dock tajt att få ihop hojen:gnissla
 
Lite lustigt faktiskt, Jag gick o funta på om en annan skulle åka till norrtälje.
Samma kväll läser jag att du ska dit.
Så då blev man ju ännu mera sugen.
Det känns dock tajt att få ihop hojen:gnissla

Vad har du kvar att göra då utseendemässigt? Jag antar det blir en trailer-queen då det blir lite drygt att köra den dit och hem.:)
 
Renovera nye förgasarn, insug till den, lacka bakskärm, fästen o stag till den,överkomplicerad vajerutväxling, etc
 
Det är en brittisk motor va? :hihi

J.K Nilsson

Frågan är om det inte är mer eller mindre standard med avluftningar på kompressorsteg för att få motorn upp till designvarv utan att hamna helt åt skogen i mappen, även nyare motorer har en eller flera sådana dumpventiler.

Det som är tur med en gammal design som Vipern är att allt är helt mekaniskt, skulle jag t.ex. fått tag i en RR Pegasus från en Harrier hade jag behövt halva flygplanets datautrustning för att över huvudtaget få liv i motorn...:gnissla
 
Det där är en flitig gosse, synd bara att det ska skrikas och gapas hela filmerna igenom.

Edit: Jetdrivna spisar är förresten inget nytt, den här byggde jag 2010. :)

 
Last edited:
Av skäl som jag inte tänker gå in på i detalj, så resulterar en Google Bild-sökning på "peeing roadracers" i att den här bilden dyker upp!!!!!!!!!!!!!! Prova själva får ni se!!!!!!

VARFÖR!!!!!!!!
 

Bifogat

  • JU-01 1903.jpg
    JU-01 1903.jpg
    445.6 KB · Visningar: 268
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top