Gasturbinhoj = JETeskoj!

Som sagt, det händer faktiskt lite smått och gott bakom kulisserna. Gjuteriet har uppdaterats med en vacuumstation för att suga luftbubblor ur gipset när man ska lost wax-gjuta, sen har jag skrivit ut en trave testbitar i vaxfilament som jag ska testa lite olika gjutmetoder på för att räkna ut vad som funkar bäst.



Det funkade ju kanonfint att smälta aluminium i elugnen och jag ska dessutom testa att bubbla kvävgas genom smältan för att gasa ur aluminiumen lite bättre innan gjutning.



Jag har monterat framskärmen på turbinhojen och torkat av en lite olja och kedjefett från kåporna så nu är den klar för att stå och skämmas bland alla knullputsade harleys i Norrtälje nästa helg...:gnissla



Sen har jag utvecklat en korvbrödsshållare till jäntorna, det är ett elände att varmkorvarna tippar när dom läggs ner på tallriken så jag skrev ut en prototyp i PLA på 3D-skrivaren. Testpanelen ger en ketchupkladdig tumme upp!:tummenupp



Sist men inte minst är brukshojen äntligen körklar, bakskärmen är klarlackad med tvåkomponent så nu är det nog bara att skruva på det gamla kedjeskyddet och beställa en regbesiktning! Skönt!



Tjo!:tummenupp
 
Gjutardag idag, jag skulle gjuta ett par namnskyltar till jäntorna och göra lite tester för att räkna ut vad som funkar och inte.



Ömsom vin och ömsom vatten, skyltarna blev kanon men damerna blev inget vidare.



Nederdelen blev ju bra och överdelen ser ju inte sämre ut än på valfri tvåbarnsmamma, jag tror dock att ett längre ingjut hade löst problemet genom att få avkokningen av vaxet högre upp och inte i formen.:tummenupp



Fortsättning följer...
 
Helt klart, första storsäljaren blir ett pennställ. Prototypen pryder sin plats på jobbskrivbordet nu.:)

 
Nä det är lite mer än bara lite respekt att ha den där ringen på tassen.

Lite kul att av alla hojar på träffen har både min och Elffors hamnat på Stellans blogg.:)

http://vardagsmighty.blogspot.se/

Kika gärna in i Elffors tråd och gratta, han fick köra upp på podiet han och ta emot folkets jubel!:yoparty
 
Nu är en begagnad s1000rr styrdämpare beställd från Anglosaxien, hoppas den får bukt med de otrevliga styrslagen jag hade i vintras. :gnissla
 
Ändrade du utväxlingen för styrdämparen?
Har för mig du snacka om nån tankvurpa där.'
Tack för du promota min hoj på mighty
 
Inte än, det har liksom kvittat med den gamla dämparen då den har ett vändglapp på tre centimeter...:gnissla

Det jag kan göra är att flytta ut främre fästpunkten från det förgängade hålet mitt mellan styraxel och gaffelben till ett hemmapulat fäste som nyper runt gaffelbenet, då får jag betydligt längre hävarm och kan utnyttja en större del av dämparens slaglängd.

Ingen orsak, bara kul att få bidra med lite inside information om bygget.:tummenupp
 
Nu när gräsmattan växer och det börjar närma sig tvåsiffriga temperaturer utomhus är det hög tid att lägga på sommarmackorna på fälgarna, sist bedrog snålheten visheten men nu valde jag att öppna lädret och leja bort omläggningen till Däckshopen istället.



Jag förvånades över hur mycket lättare fälgarna blev utan dubb i däcken, men det är klart att en konsumkasse med slipade M6:or med brickor och muttrar väger en del...



Jag har några små modifieringar jag vill göra innan One Mile på Fönebasen i Färila, bland annat har jag plockat bort pitotröret för tryckmätningen före kraftturbinen. Det trycket är rätt ointressant att mäta i det här läget och utan pitotröret borde flödet öka en aning och interstage-tempen sjunka lite. I teorin. Typ...



Jag har dessutom blivit tipsad om att det finns en klass för "Turbine wheel driven motorcycles" på Pendine Sands Speed Week, rekordet är 140,81 mph (226.6km/h) på en mile (1609m) med stående start.

http://straightliners-events.co.uk/event/events/pendine-sands-speed-week.html

Känns inte omöjligt att klå med tanke på att jag var uppe över 200km/h efter 1000m med isdäck, beroende på hur hojen går i Färila kanske jag siktar på att åka dit nästa sommar. :)
 
Nu när gräsmattan växer och det börjar närma sig tvåsiffriga temperaturer utomhus är det hög tid att lägga på sommarmackorna på fälgarna, sist bedrog snålheten visheten men nu valde jag att öppna lädret och leja bort omläggningen till Däckshopen istället.



Jag förvånades över hur mycket lättare fälgarna blev utan dubb i däcken, men det är klart att en konsumkasse med slipade M6:or med brickor och muttrar väger en del...



Jag har några små modifieringar jag vill göra innan One Mile på Fönebasen i Färila, bland annat har jag plockat bort pitotröret för tryckmätningen före kraftturbinen. Det trycket är rätt ointressant att mäta i det här läget och utan pitotröret borde flödet öka en aning och interstage-tempen sjunka lite. I teorin. Typ...



Jag har dessutom blivit tipsad om att det finns en klass för "Turbine wheel driven motorcycles" på Pendine Sands Speed Week, rekordet är 140,81 mph (226.6km/h) på en mile (1609m) med stående start.

http://straightliners-events.co.uk/event/events/pendine-sands-speed-week.html

Känns inte omöjligt att klå med tanke på att jag var uppe över 200km/h efter 1000m med isdäck, beroende på hur hojen går i Färila kanske jag siktar på att åka dit nästa sommar. :)
Jag har för mig att Pendine är trögrullat (mjuk sand), så 226km/h är nog inte kattskit.
Naturligtvis skall du försöka komma iväg till så klassisk mark.
Men jag tror inte att du skall ha FÖR höga förhoppningar.

Men minst lika snabbt som på is bör det gå!
 
Jag har för mig att Pendine är trögrullat (mjuk sand), så 226km/h är nog inte kattskit.
Naturligtvis skall du försöka komma iväg till så klassisk mark.
Men jag tror inte att du skall ha FÖR höga förhoppningar.

Men minst lika snabbt som på is bör det gå!

Kan tro att sand inte är det bästa underlaget för att köra tokfort, jag klipper in ett svar från en karl som är insyltad i Straightliners på något vis:

"With only one event on the sands, attended by a few who race on tarmac/concrete, the speed differences may not be statistically significant.

Terry Smith on a his Hayabusa dropped from 204 to 176 mph (a loss of about 15%).

Zef with the turbine bike did take the two sand runs very easily as he has enormous torque. He dropped from a record 233 to 141 mph (not quite a 40% drop).

Tom with the monowheel always has issues of stability and dropped from 61 to 43 mph (about a 30% drop)."


Som sagt, när jag kört på Fönebasen vet jag mer om vad hojen är kapabel till.:tummenupp
 
När är evenemanget på basen?
Om det är rätt i tiden så ska jag masa mig dit och spana in hojen din.
Det skulle vara mycket skoj att se din maskin.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top