Gasturbinhoj = JETeskoj!

Fyfasen så gött! Grattis! Ett steg närmare saltöknen :-) Låter riktigt fint. Tur att den inte hoppade ner från bocken ;-)
 
Det gick fan inte hålla sig, så jag rullade ut hojen för två timmar sedan och gjorde ett startförsök innan jäntorna skulle lägga sig. Vädret var bra och beredskapstelefonen var tyst så förhållandena var optimala för en provstart!



Se och njut, det lär jag göra en sisådär 15 gånger innan jag lägger mig ikväll med ett fett flin i ansiktet. :)

http://youtu.be/NXu9UKZCVW4

Det gick ju fint det där! Lite hög avgastemp som borde kunna sänkas genom att öppna upp arean mellan ledskenorna till kraftturbinen, det har i alla fall blivit lite bättre färg på motorn nu. :)



Blev av med lite fett från kedjan också, vore kul att veta vilket varv kraftturbinen var uppe i. Nog läge att fixa varvräknaren tills nästa test...



Tjoho!:banana

Jippie! Vad är det för gnistor som kommer farande ur utblåset? Såg lite oroväckande ut.

I övrigt är den förvånade tyst. Eller är det något med just denna kamera?
 
Fyfan vad awesome!!!!!! :yoparty :banana :tummenupp :kär Grattis som fan! :Bugar

Vilket rappt gassvar den har förresten! :tummenupp
 
Tack ska ni ha! Känns rejält skönt att det verkar funka med lagringen i både gasproducern och växellådan, blev väl lite av ett stresstest för kraftturbinen och det verkar den ju ha tålt.:D

Gnistorna är antagligen bitar av den keramiska coatingen i turbinhuset som släpper, den gillade nog inte 1000 grader inloppstemp in i gasproducerns turbinhus...:rolleyes:
 
Tack ska ni ha! Känns rejält skönt att det verkar funka med lagringen i både gasproducern och växellådan, blev väl lite av ett stresstest för kraftturbinen och det verkar den ju ha tålt.:D

Gnistorna är antagligen bitar av den keramiska coatingen i turbinhuset som släpper, den gillade nog inte 1000 grader
inloppstemp in i gasproducerns turbinhus...:rolleyes:


Fan vad jobbigt om bakhjulet hade snurrat på fel håll :D
 
Atjoo:banana

Jäligt imponerande att ha kommit så här långt.
Hatten av:yoparty

Dags för den förstörande provningen. He He
 
Väldigt coolt.

Gick den varm förut med när du provat eller är det något nytt?
 
Last edited:
Tack ska ni ha! Känns rejält skönt att det verkar funka med lagringen i både gasproducern och växellådan, blev väl lite av ett stresstest för kraftturbinen och det verkar den ju ha tålt.:D

Gnistorna är antagligen bitar av den keramiska coatingen i turbinhuset som släpper, den gillade nog inte 1000 grader inloppstemp in i gasproducerns turbinhus...:rolleyes:

grattis till en lyckad provstart... :banana
gissar att temperaturökningen är proportionell mot uttaget vridmoment...
ju högre vrid man tar ut desto mera motstånd i kraftturbinen och som ger mindre kylande luftöverskott..
det vore intressant att veta vilekn temperatur du haft helt utan kraftturbin med bara ledskenor?
om den vore låg då vet man att temperaturen beror på varvtalet hos kraftturbinen.
att ändra i ledskenorna minskar vridet permanent vid höga varvtal.
tror att det är bättre att begränsa gaspådraget mot temperaturen ut från gasproducern...
så att man inte kan ge full gas vid typ stillastående, det kan grilla motorn..
men då turbinen får snurr minskar motståndet och man kan öka på gasen.
 
Atjoo:banana

Jäligt imponerande att ha kommit så här långt.
Hatten av:yoparty

Dags för den förstörande provningen. He He

Tackar! Känns som att det är förstörande provning jag hållit på med de senaste åren, så nu får det gärna hålla ihop...:)

Nu hålls alla tummar för att mästerverket håller!!

Håll tårna också.:)

Väldigt coolt.

Gick den varm förut med när du provat eller är det något nytt?

Njäää, det är som att jag vill minnas att jag såg lägre tomgångstemp sist innan kolvringstätningen skar ihop. Jag har hittat några luftläckage som jag ska åtgärda och sen köra en gång till för att se om det hjälpte.

grattis till en lyckad provstart... :banana
gissar att temperaturökningen är proportionell mot uttaget vridmoment...
ju högre vrid man tar ut desto mera motstånd i kraftturbinen och som ger mindre kylande luftöverskott..
det vore intressant att veta vilekn temperatur du haft helt utan kraftturbin med bara ledskenor?
om den vore låg då vet man att temperaturen beror på varvtalet hos kraftturbinen.
att ändra i ledskenorna minskar vridet permanent vid höga varvtal.
tror att det är bättre att begränsa gaspådraget mot temperaturen ut från gasproducern...
så att man inte kan ge full gas vid typ stillastående, det kan grilla motorn..
men då turbinen får snurr minskar motståndet och man kan öka på gasen.

Tack!:)

Jag har diskuterat flitigt senaste kvällarna med min polare i Australien, han har räknat på ledskenorna och kommit fram till att dom är rätt dimentionerade utifrån de värden motorn gett under tidigare körningar.

Som jag skrev till Nikel så läcker det en del luft förbi O-ringen till motorhöljet, någon *host* glömde att sätta dit en spacer bakom O-ringen så när excenterspännena på höljet spänns missformas sätesytan i höljet till O-ringen lite och kan läcka laddluft.

En enkel fix då jag inte ens behöver ta ut motorn ur ramen, när jag liks håller på ska jag linjera upp V-bandsflänsen mellan gasproducer och kraftturbin lite bättre och lägga i en Grafexpackning då det läckte lite där med. Syns på filmen som lite rök.

Hjälper inte det så ska jag plocka bort kraftturbinen och som du säger testa med bara NGV-huset på plats, jag tvivlar ändå på att det är turbinhjulet som är boven då tempen var lika hög när bakhjulet snurrade fritt.
 
Måste gratulera till lyckad provsnurr.
När blir det provkörning på väg med förare då?
Ser fram emot leendet efter den turen.

Förresten. Kamrat Olov, kan det vara sparkpojken jag träffade på Omron-kursen för några veckor sedan?
 
Grattis å skål på detta:tummenupp
 
Tårna hålls krampaktigt när jag kollar videon :)

Fint det!:D

Måste gratulera till lyckad provsnurr.
När blir det provkörning på väg med förare då?
Ser fram emot leendet efter den turen.

Förresten. Kamrat Olov, kan det vara sparkpojken jag träffade på Omron-kursen för några veckor sedan?

Det blir när det blir, måste få bukt med tempen först. Omron-kurs, vad är det? Hade det inte med självbindare eller timmergripar att göra lär det inte varit Olov du träffat.:)

Grattis å skål på detta:tummenupp

Ska förbi och köpa en semesterplatta Norrlands Dynamit ikväll så jag skålar tillbaka inom kort!:fyllisar
 
Omron tillverkat elektronik produkter. T.ex. riktigt bra plug-in reläer. :-)
Samt typ tusen andra saker.
Om det inte finns mer än ett Omron iofs. Vilket är mkt möjligt...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top