Gasturbinhoj = JETeskoj!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fyfasen så gött! Grattis! Ett steg närmare saltöknen :) Låter riktigt fint. Tur att den inte hoppade ner från bocken ;-)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det gick fan inte hålla sig, så jag rullade ut hojen för två timmar sedan och gjorde ett startförsök innan jäntorna skulle lägga sig. Vädret var bra och beredskapstelefonen var tyst så förhållandena var optimala för en provstart!



Se och njut, det lär jag göra en sisådär 15 gånger innan jag lägger mig ikväll med ett fett flin i ansiktet. :)

http://youtu.be/NXu9UKZCVW4

Det gick ju fint det där! Lite hög avgastemp som borde kunna sänkas genom att öppna upp arean mellan ledskenorna till kraftturbinen, det har i alla fall blivit lite bättre färg på motorn nu. :)



Blev av med lite fett från kedjan också, vore kul att veta vilket varv kraftturbinen var uppe i. Nog läge att fixa varvräknaren tills nästa test...



Tjoho!:banana

Jippie! Vad är det för gnistor som kommer farande ur utblåset? Såg lite oroväckande ut.

I övrigt är den förvånade tyst. Eller är det något med just denna kamera?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fyfan vad awesome!!!!!! :yoparty :banana :tummenupp :kär Grattis som fan! :Bugar

Vilket rappt gassvar den har förresten! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack ska ni ha! Känns rejält skönt att det verkar funka med lagringen i både gasproducern och växellådan, blev väl lite av ett stresstest för kraftturbinen och det verkar den ju ha tålt.:D

Gnistorna är antagligen bitar av den keramiska coatingen i turbinhuset som släpper, den gillade nog inte 1000 grader inloppstemp in i gasproducerns turbinhus...:rolleyes:
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tack ska ni ha! Känns rejält skönt att det verkar funka med lagringen i både gasproducern och växellådan, blev väl lite av ett stresstest för kraftturbinen och det verkar den ju ha tålt.:D

Gnistorna är antagligen bitar av den keramiska coatingen i turbinhuset som släpper, den gillade nog inte 1000 grader
inloppstemp in i gasproducerns turbinhus...:rolleyes:


Fan vad jobbigt om bakhjulet hade snurrat på fel håll :D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Atjoo:banana

Jäligt imponerande att ha kommit så här långt.
Hatten av:yoparty

Dags för den förstörande provningen. He He
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Väldigt coolt.

Gick den varm förut med när du provat eller är det något nytt?
 
Last edited:

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Tack ska ni ha! Känns rejält skönt att det verkar funka med lagringen i både gasproducern och växellådan, blev väl lite av ett stresstest för kraftturbinen och det verkar den ju ha tålt.:D

Gnistorna är antagligen bitar av den keramiska coatingen i turbinhuset som släpper, den gillade nog inte 1000 grader inloppstemp in i gasproducerns turbinhus...:rolleyes:

grattis till en lyckad provstart... :banana
gissar att temperaturökningen är proportionell mot uttaget vridmoment...
ju högre vrid man tar ut desto mera motstånd i kraftturbinen och som ger mindre kylande luftöverskott..
det vore intressant att veta vilekn temperatur du haft helt utan kraftturbin med bara ledskenor?
om den vore låg då vet man att temperaturen beror på varvtalet hos kraftturbinen.
att ändra i ledskenorna minskar vridet permanent vid höga varvtal.
tror att det är bättre att begränsa gaspådraget mot temperaturen ut från gasproducern...
så att man inte kan ge full gas vid typ stillastående, det kan grilla motorn..
men då turbinen får snurr minskar motståndet och man kan öka på gasen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Atjoo:banana

Jäligt imponerande att ha kommit så här långt.
Hatten av:yoparty

Dags för den förstörande provningen. He He

Tackar! Känns som att det är förstörande provning jag hållit på med de senaste åren, så nu får det gärna hålla ihop...:)

Nu hålls alla tummar för att mästerverket håller!!

Håll tårna också.:)

Väldigt coolt.

Gick den varm förut med när du provat eller är det något nytt?

Njäää, det är som att jag vill minnas att jag såg lägre tomgångstemp sist innan kolvringstätningen skar ihop. Jag har hittat några luftläckage som jag ska åtgärda och sen köra en gång till för att se om det hjälpte.

grattis till en lyckad provstart... :banana
gissar att temperaturökningen är proportionell mot uttaget vridmoment...
ju högre vrid man tar ut desto mera motstånd i kraftturbinen och som ger mindre kylande luftöverskott..
det vore intressant att veta vilekn temperatur du haft helt utan kraftturbin med bara ledskenor?
om den vore låg då vet man att temperaturen beror på varvtalet hos kraftturbinen.
att ändra i ledskenorna minskar vridet permanent vid höga varvtal.
tror att det är bättre att begränsa gaspådraget mot temperaturen ut från gasproducern...
så att man inte kan ge full gas vid typ stillastående, det kan grilla motorn..
men då turbinen får snurr minskar motståndet och man kan öka på gasen.

Tack!:)

Jag har diskuterat flitigt senaste kvällarna med min polare i Australien, han har räknat på ledskenorna och kommit fram till att dom är rätt dimentionerade utifrån de värden motorn gett under tidigare körningar.

Som jag skrev till Nikel så läcker det en del luft förbi O-ringen till motorhöljet, någon *host* glömde att sätta dit en spacer bakom O-ringen så när excenterspännena på höljet spänns missformas sätesytan i höljet till O-ringen lite och kan läcka laddluft.

En enkel fix då jag inte ens behöver ta ut motorn ur ramen, när jag liks håller på ska jag linjera upp V-bandsflänsen mellan gasproducer och kraftturbin lite bättre och lägga i en Grafexpackning då det läckte lite där med. Syns på filmen som lite rök.

Hjälper inte det så ska jag plocka bort kraftturbinen och som du säger testa med bara NGV-huset på plats, jag tvivlar ändå på att det är turbinhjulet som är boven då tempen var lika hög när bakhjulet snurrade fritt.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Måste gratulera till lyckad provsnurr.
När blir det provkörning på väg med förare då?
Ser fram emot leendet efter den turen.

Förresten. Kamrat Olov, kan det vara sparkpojken jag träffade på Omron-kursen för några veckor sedan?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Grattis å skål på detta:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tårna hålls krampaktigt när jag kollar videon :)

Fint det!:D

Måste gratulera till lyckad provsnurr.
När blir det provkörning på väg med förare då?
Ser fram emot leendet efter den turen.

Förresten. Kamrat Olov, kan det vara sparkpojken jag träffade på Omron-kursen för några veckor sedan?

Det blir när det blir, måste få bukt med tempen först. Omron-kurs, vad är det? Hade det inte med självbindare eller timmergripar att göra lär det inte varit Olov du träffat.:)

Grattis å skål på detta:tummenupp

Ska förbi och köpa en semesterplatta Norrlands Dynamit ikväll så jag skålar tillbaka inom kort!:fyllisar
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Omron tillverkat elektronik produkter. T.ex. riktigt bra plug-in reläer. :)
Samt typ tusen andra saker.
Om det inte finns mer än ett Omron iofs. Vilket är mkt möjligt...
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Fint det!:D



Det blir när det blir, måste få bukt med tempen först.
Det var precis sån't som mitt program skulle vara till för. Där kan du ju t.ex. se vad det "kostar" att öppna upp ledskenorna för att åstadkomma önskad tempsänkning.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top