Gasturbinhoj = JETeskoj!

Ha! Precis den uppfattningen hade vi också efter att ha läst diverse jet-byggtrådar på nätet, klarar man av att ta på sig skorna på rätt fot klarar man av att bygga en optisk varvräknare till en gasturbin, ungefär.

Så var inte fallet när vi testade själva tyvärr, trots en bevisat fungerande ritning, en Olov utrustad med oscilloskop och allt annat som behövs fick vi fan inte till något som fungerade i dagsljus. Vi testade flera olika LED, IR och laserdioder men fick aldrig ut en nog skarp signal för att varvräknaren skulle kunna läsa den…:gnissla

Det vore skitbra om jag hade en varvräknare så tids nog ska det dit en, men för tillfället nöjer jag mig med att hålla mig väl under 3 bar laddtryck.

Okej, om jag tolkar dig rätt fick ni det att fungera skapligt i mörker? Inte kommer det väl in så mycket ljus i luftburken? Måla insidan svart? ;)
 
Misstänkte ju att du redan hade tänkt på det men tyckte de var konstigt att ingen nämde det iaf :)
Kan ju va värt att prova lite snabbt vid nästa start att stänga den o se hur det påverkar (lagret borde väl klara sej fint utan olja nån sekund??)

Vet ju att man går ifrån bleed på många flygplan just för att det kostar mycke effekt, tex kabintrycket är ju ofta en kompressor nu istället för bleedluft..

Det ska jag testa, enkelt att göra med en slangtång och det skadar ju inte lagringen heller i och med att jag har bakhjulet låst. Bra tips, tack för det!:tummenupp
 
Okej, om jag tolkar dig rätt fick ni det att fungera skapligt i mörker? Inte kommer det väl in så mycket ljus i luftburken? Måla insidan svart? ;)

Jo det var dagsljuset som ställde till det. Ska testa lite mer framöver för att se om jag kan få ihop något som funkar, det kommer dröja ändå innan jag monterar in det i hojen eftersom det kräver att jag gör en del ingrepp i motorn.
 
fyfn vilken härlig vy med ombordkameran, kan nog knappt ens börja föreställa mig det krampaktiga leendet innanför hjälmen i den stunden :D
Grattis !
 
Men fy faan vad stort.
Stort grattis!

Hur gick det med temp/hastighet osv. Inga bränder?
 
Woohoohoo-hooo!
Kollade på en söt turbin från stridsvagn 103 idag och då tänkte jag på dig, sedan finns detta klart när man nyäten och däst kollar av SH.
Grattis igen!
 
Faen vad stoort!!
Grattis:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 
Tack! Den pinnade på som fan även på 1/3 gas, tempen är fortfarande lite hög så jag ska forska lite mer i det sen. Ingen fara för motorn i alla fall för den såg fin ut inuti när jag plockade isär den igår kväll.



Det tog bara två timmar att ta ut motorn ur ramen, lossa på höljet, sätta ihop den och tillbaka i ramen. I och för sig har jag gjort det några gånger nu...:D



Jag testade att blocka bleedluften som Micke944 föreslog och det gjorde en skillnad på kanske 10-15°C uppskattningsvis, inte där felet ligger med andra ord. Bra tips ändå, nu kan jag stryka det från listan. (och jo jag öppnade bleeden igen innan jag körde hojen)



Tjo dubbeltjo!:rock
 
Häftigt!! Kändes det någon knuff i ryggen då du "blippade" med gasen under körningen? Sjunker tempen när du gasar lite? Det kan ju vara så på maskiner med såpass låga tryckförhållanden, att tempminimum ligger en bit ovan för tomgång.
 
Faen vad stoort!!
Grattis:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Fy fan vad grymt!

Fantastiskt stort! :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Tack som fan!:tummenupp

Häftigt!! Kändes det någon knuff i ryggen då du "blippade" med gasen under körningen? Sjunker tempen när du gasar lite? Det kan ju vara så på maskiner med såpass låga tryckförhållanden, att tempminimum ligger en bit ovan för tomgång.

Det sköt iväg rätt bra, betydligt mer än jag hade trott med tanke på att jag som mest var uppe i 1.3bar av de 2.8-3.0bar jag har som max.

Jämfört med motorn i jetutförande så beter den sig lite konstigt, med jetdysa var den väldigt konsekvent med en stabil temp på tomgång som ökar proportionellt med gaspådraget. Frågan är om det är NGV:n som är för snäv ändå, kan ju förklara en del. Annars kanske motorn stryps av luftburken men jag tycker inte det ska märkas så tydligt på låga varv och låga massflöden.

Det syns på filmen att tempen sjönk mot 700°C när jag höll jämn gas på "hög" fart, så det känns som att den gillar fartvind och ett roterande kraftturbinhjul. Jag ska testa att köra med en rörböj utan dysa istället för kraftturbinen senare för att se hur tempen ligger när motorn går obelastad.

/Anders
 
Last edited:
Haha! Fyfan va häftigt, grattis!!
Vilken syn att möta den där ute på vischan!

Nu får vi öppna ett donationskonto så du tar dig till Bonneville!
 
Last edited:
Grymt skönt, fram tills nyss har det varit "provkör-skruva ett halvår-provkör-skruva ett halvår-osv osv" så det känns fint att jag äntligen börjar få fason på motorn.:tummenupp

Sen förutsätter jag att det ändå kommer bli en massa modifieringar framöver, men det hör liksom till.:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top