Gasturbinhoj = JETeskoj!

Tack som fan!:tummenupp



Det sköt iväg rätt bra, betydligt mer än jag hade trott med tanke på att jag som mest var uppe i 1.3bar av de 2.8-3.0bar jag har som max.

Jämfört med motorn i jetutförande så beter den sig lite konstigt, med jetdysa var den väldigt konsekvent med en stabil temp på tomgång som ökar proportionellt med gaspådraget. Frågan är om det är NGV:n som är för snäv ändå, kan ju förklara en del. Annars kanske motorn stryps av luftburken men jag tycker inte det ska märkas så tydligt på låga varv och låga massflöden.

Det syns på filmen att tempen sjönk mot 700°C när jag höll jämn gas på "hög" fart, så det känns som att den gillar fartvind och ett roterande kraftturbinhjul. Jag ska testa att köra med en rörböj utan dysa istället för kraftturbinen senare för att se hur tempen ligger när motorn går obelastad.

/Anders


en rörböj accelererar gaserna i sidled och ger åckså ett mottryck som beror på flödet...
bäste flåset blir nog med bara ett kort rakt rör och en v formad plåt för att inte grilla bakdäcket.
om du vill testa med maximalt med överskottsluft.
 
btw, testen på väg är otroligt imponerande, hur uppskattar du axet? är jämförbart med en vanlig hoj?
 
en rörböj accelererar gaserna i sidled och ger åckså ett mottryck som beror på flödet...
bäste flåset blir nog med bara ett kort rakt rör och en v formad plåt för att inte grilla bakdäcket.
om du vill testa med maximalt med överskottsluft.

Det har du rätt i, då slipper jag dessutom bygga en krök. :)

btw, testen på väg är otroligt imponerande, hur uppskattar du axet? är jämförbart med en vanlig hoj?

Svårt att säga då jag bara körde på knappt halvgas, men den går helt klart över förväntan. Jag ska dreva om hojen lite så jag inte spränger kraftturbinen över 200km/h och när jag fått bukt med tempen ska jag göra lite mer tester vid högre laddtryck.

Om man ser till bänkkörningarna så är det efter 2 bar som det börjar hända grejor så jag lär nog inte bli besviken. :)
 
så jäkla imponerande att se, och accelerationen verkar det inte vara något fel på iaf :)

hur betedde sig chassit det lilla du kört den? och hur var det med stel bakram?
 
Har följt detta underhållande bygge en tid och det är roligt att se moppen äntligen rulla. Vilken klass i Bonneville är det du har tänkt dej och vad är gällande rekordet där?
 
Fan vad häftigt.

Man märker att den är sjukt högljud när den lät lika högt när kameran var bredvid och 20 meter bort.

Starkt jobbat.
Du är min Idol Johansson :Bugar
 
tror att temperaturen kommer att följa vridmomentet på kraftturbinen...
temperaturen är alltså i mitten längst ned. det ser ut att gå ganska bra att gasa på lagom så att inte den sticker iväg...kanske en bra med en röd lampa i nyllet.
sen en idé för version II...
att koppla på ett till kompressorsteg på motorns axel och ist låta den leverera luft till kraftturbinen.
den skulle ta lika mycket energi från motorn som nu men då skulle inte avgasflödet påverkas,
kanske t.o.m. underlättas om man drar ihop utloppen fiffigt...
och den turbinen skulle man kunna strypa helt med kraftturbinen.

liknande princip används i turbofanmotorer och de är mycket effektivare.
 
Grattis!!
Följt hela tråden men nu är det dags att skriva...

Tack! Kul att se en ny själ skriva i tråden.:tummenupp

Har följt detta underhållande bygge en tid och det är roligt att se moppen äntligen rulla. Vilken klass i Bonneville är det du har tänkt dej och vad är gällande rekordet där?

APS/Omega heter klassen, det är Special Constructions för mc och el/turbin/ånga som motorval. Elhojarna är vassa så 349km/h är klassrekordet på...:gnissla

Förbaskat bra jobbat. :banana:banana:banana:banana:banana:banana

Tack!:)

Fan vad häftigt.

Man märker att den är sjukt högljud när den lät lika högt när kameran var bredvid och 20 meter bort.

Starkt jobbat.
Du är min Idol Johansson :Bugar

Nog hörs den allt men en vass sugmotorhoj är inte tyst den heller, lite olika sorts oljud bara.:)

Du har idolens tillåtelse att bjuda på öl när vi råks, bara du inte skriker som en tjej på E-typekonsert.:hihi

:yoparty Snyggt jobbat !

tror att temperaturen kommer att följa vridmomentet på kraftturbinen...
temperaturen är alltså i mitten längst ned. det ser ut att gå ganska bra att gasa på lagom så att inte den sticker iväg...kanske en bra med en röd lampa i nyllet.
sen en idé för version II...
att koppla på ett till kompressorsteg på motorns axel och ist låta den leverera luft till kraftturbinen.
den skulle ta lika mycket energi från motorn som nu men då skulle inte avgasflödet påverkas,
kanske t.o.m. underlättas om man drar ihop utloppen fiffigt...
och den turbinen skulle man kunna strypa helt med kraftturbinen.

liknande princip används i turbofanmotorer och de är mycket effektivare.

Svarar på det här separat ikväll, jag hinner inte tänka igenom svaret ordentligt då jag måste diska upp efter middagen nu. :toffelhjälte
 
Fantastiskt!!!
Här sitter man å ölar framför burken, å så hittar man denna ljuvliga video.. ÄNTLIGEN!!!!! :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Man blir så glad...:fyllisar
 
tror att temperaturen kommer att följa vridmomentet på kraftturbinen...
temperaturen är alltså i mitten längst ned. det ser ut att gå ganska bra att gasa på lagom så att inte den sticker iväg...kanske en bra med en röd lampa i nyllet.

Det jag märkt under testen av gasproducern i bänk är att en alltför låg tomgång ger förhöjd avgastemp, runt 0.6-0.8 bar ligger tempen som lägst och sen stiger den sakta men säkert allt eftersom varv och laddtryck ökar.

Nu når jag 800°C redan vid 1.5 bar och det kommer inte funka då tempen kommer stiga ännu mer vid högre laddtryck.

Något jag måste testa är att kolla upp tempsonden så den inte visar fel, fick det tipset av en kille på landracing.com och den sond jag använder har hängt med ett tag och ser halvt om halvt uppbränd ut så otroligt är det inte att den visar fel.

sen en idé för version II...
att koppla på ett till kompressorsteg på motorns axel och ist låta den leverera luft till kraftturbinen.
den skulle ta lika mycket energi från motorn som nu men då skulle inte avgasflödet påverkas,
kanske t.o.m. underlättas om man drar ihop utloppen fiffigt...
och den turbinen skulle man kunna strypa helt med kraftturbinen.

liknande princip används i turbofanmotorer och de är mycket effektivare.

Okej, en extra kompressor kopplad direkt på gasproducerns axel som matar en kraftturbin med kall luft menar du? Det har jag aldrig hört talas om tidigare, borde man inte tappa mycket effekt jämfört med att göra som "vanligt"?:va
 
kanske en dålig idé
hade det funkat bra hade det funnits redan.
mäter du trycket innan kraftturbinen åckså? det trycket adderas ju till motortrycket.
rent spekulativt....kanske det trycket direkt påverkar temperaturen.
kan det vara så att motorn klarar ett maximalt tryck innan kraftturbinen, oavsett flöde?
en till tryckmätare brevid tempmätaren och se om de följs åt..
gör de INTE det = felsökning..
gör de det...
då krävs en funderare hur man minimerar temperaturen trots det.
 
Har inte heller skrivit i tråden tidigare utan förväntansfullt & fascinerat läst dina uppdateringar från första början men nu är det dags!
Grattis till denna milstolpe i projektet! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top