Gasturbinhoj = JETeskoj!

Det är en ZX45, rätt vanlig kinafräs med eftermonterad digitalutrustning. Även den kinatillverkad köpt på Ebay för lite och ingenting.

Sparken ser stenhård ut :yoparty
Cylindrisk fastlåsning tål inte värme.

blir en intressant start, måste de startas samtidigt, har du testat konceptet med gemensamt utblås..?
startar du den ena först kommer den andra att snurra baklänges... :hihi

Sparken ser stenhård ut :yoparty
Cylindrisk fastlåsning tål inte värme.

Den jag använde tål 120 grader enligt spec. och då sätet är kylt av oljan bör tempen inte bli så hög.

blir en intressant start, måste de startas samtidigt, har du testat konceptet med gemensamt utblås..?
startar du den ena först kommer den andra att snurra baklänges... :hihi

Jag vet faktiskt inte hur dom kommer bete sig om man startar turbinerna en och en, vi kommer bygga så båda turbiner ska gå starta samtidigt med tryckluft så vi kommer kunna testa båda sätt.

Litet reportage eller vad man ska kalla det om hojen på build-treads.com nu, jag mailade in några bilder på bygget och det verkar blivit uppskattat.

Just when I think I’ve seen it all, when I think I can’t possibly be surprised at what pops up in my inbox, along comes Anders with his gas-turbined powered motorbike. When I actually figured out what I was looking at, all I could do is sit back and laugh in amazement. (…)

http://www.build-threads.com/build-threads/jet-powered-land-speed-motorbike/

Den jag använde tål 120 grader enligt spec. och då sätet är kylt av oljan bör tempen inte bli så hög.

Jag vet faktiskt inte hur dom kommer bete sig om man startar turbinerna en och en, vi kommer bygga så båda turbiner ska gå starta samtidigt med tryckluft så vi kommer kunna testa båda sätt.

Å fan. Jag trodde det skulle bli några hundra grader där.

Å fan. Jag trodde det skulle bli några hundra grader där.

Det är ju i och för sig svårt att sia om då det kommer krypa värme från turbinhjulet efter att motorn stannats, så jag får ta för vana att köra oljepumpen en stund efter att motorn stängts av för att kyla ner axeln.

Äntligen lite tid att plocka ihop motorn! Ni lär väl ha sett det här ett tiotal gånger tidigare men i brist på annat att visa så tänkte jag plåga er med ännu fler ihopsättningsbilder.:)

Nya axiallagret på plats.

För att kunna momentdra kompressorhuset lite smidigt så fräste jag ut en jigg för att skruva fast lagerhuset i ett skruvstycke, tidigare har jag kilat fast motorn i naveln och tjurhållt den samtidigt som jag med andra handen dragit momentnyckeln. Inte speciellt praktiskt kanske...

Sådär ja, varför har jag inte gjort en sån jigg tidigare?:gnissla

Med lagerhus och kompressorhus ihopsatta kunde jag trådlåsa lite skruvskallar.

Med hjälp av rundmatningsbordet kunde jag spänna fast motorn för att momentdra turbinhusets skruvar, dom sitter dessutom med Nordlockbrickor för att inte kunna skramla loss.

Och så här står motorn nu, jag kom precis på att jag glömde trådlåsa skruvarna till oljesumpen så påminn mig gärna efter nästa bilduppdatering så jag inte glömmer bort det, kan bli generalras om en skruv lossnar och letar sig in i turbinhjulet...:gnissla

Tjillevipp!:)

En halv dag till lagd på sparkbygget, fem veckor till tävlingen så det gäller att ligga i! Kamrat Olov torrkör lite i väntan på att kaffevattnet ska koka.

Kan inte pek göra en instruktionsvideo för oss idioter till denna dära dubbelsnurrisnurr kälken?:tuttar

Har inte medlemmarna av Mobacken racing någonsin slagit sig på nåt av era herrejössesbyggen? Jag tycker att det borde vara rätt farligt med såna udda skapelser. Inte sagt som nån slags moralpredikan, bara undrar. Det är fortfarande riktigt fräckt.

Har inte medlemmarna av Mobacken racing någonsin slagit sig på nåt av era herrejössesbyggen? Jag tycker att det borde vara rätt farligt med såna udda skapelser. Inte sagt som nån slags moralpredikan, bara undrar. Det är fortfarande riktigt fräckt.

Inte direkt, Olov brände benet rätt rejält när EBK:n på gamla sparken sprack under en körning men annars så är vi skadefria.

Brännmärken fulla underarmarna och skärsår av svarvspån och kapskivor lite överallt på kroppen har man förstås men det är ju mest ett tecken på att man levt ett normalt liv och inte bara snurrat på en kontorsstol.

Tamejfan kom jag inte ihåg trådlåsningen, isär med motorn igen och gör om gör rätt. På grund av platsbrist fick det bli en enkel låsning, huvudsaken att skruvarna inte kan gänga ut sig.

Dit med turbinaxeln och på med kompressorhjulet, notera renrumsprincipen när såna här precisionsgrejor ska sättas ihop. Inte ett endaste dammkorn får finnas i lokalen vilket är branchpraxis för oss i gasturbinsvängen.:mattias

Med kompressormuttern vinkeldragen och hus och hölje ditsatta var motorn klar, nu ska jag ta mig an växellådan och bygga om den till torrsump så jag slipper pyssla med det i sommar när jag ska ut och göra vägarna osäkra runt Lit. Växellådan plockades ut ur ramen och för skojs skull ställde jag ihop hela motorpaketet på arbetsbänken.

Svårt att begripa att för fyra år sedan ganska precis gjordes första frässkäret i ett aluminiumblock som sedan skulle bli kompressorhuset, det har runnit lite vatten under broarna sedan dess. :)

Tjo!:)

Det är är galet :D På ett bra sett alltså! :Bugar

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP