Gasturbinhoj = JETeskoj!

Verkar ju gå bra jäkligt på att svetsa alu trotts (p.g.a?) öl intag..

Snyggt!:tummenupp

Tackar, jag har inte hållit på svetsa jättemycket alu innan det här bygget men det börjar så sakteliga likna något.:tummenupp

Svetsarna ser jäkligt bra ut!
Vibrerande spunna metalslangar är jätte elakt mot aluminium..
Men det vet du nog

Bra påpekat, jag har tänkt leta nån sorts transparent krympslang att dra över slangen där den ligger emot tankarna eller insuget. Lär förmodligen bli eltejp i slutändan.:)
 
Fifan så fint! Knüllputs på samtliga helaludelar anbefalles så att du kan blända motståndarna där på saltplätten!:banana :D Kom igen, gör't! :D
 
Angående slangskydd så kolla med specma, dunlop hiflex eller hydroscand

Slangen som finns på sidan 6 i denna katalogen verkar vara rätt bra:
http://www.hydroscand.se/MediaBinar...-6df41d1d874f&MediaArchive_ForceDownload=true

Kanontips! Jag har mycket att göra med Dunlop Hiflex genom jobbet så jag ska höra med karln där vad som finns. Alla slangar och kabelstammar i närheten av kraftturbinen måste skyddas mot värmestrålning så det kan bli perfekt med sånt slangskydd över.:tummenupp
 
Efter drygt en vecka borta på jobb hade jag äntligen tid att göra ett ryck med hojen igen! Denna gång med en nyfylld Argontub och ett sprillans nytt gaslins-kit till tighandtaget, det ska tydligen ge ett jämnare flöde av skyddsgas eller nåt sånt.



Två aluminiumbitar sågades till så dom kunde bli de främre bränsletanksfästena.



Patienten sövd och lagd på operationsbritsen!:)



Klet klet med tigen, verkar ju funka fint att svetsa med gaslins.



Och här var det färdigsvetsat och under avkylning.



Sen var det dags att göra motsvarande fästen till ramen, som alla vet så är den enda parfym en karl behöver doften av varmkörda kapskivor så nu luktar jag äntligen gott igen! Hålborrning på G på bilden.



Uppriggning inför svetsning, snart ska den sista remmen bort!:tummenupp



Och där hänger tanken för egen maskin, inte mycket jobb kvar på tankarna nu inte. Ett par tre fästen för att hålla sugslangen från oljetanken på plats och en oljeretur uppepå oljetanken mitt under växellådan pga torrsumpskonverteringen.



Tjo!:)
 
Sen jag skaffade gaslins har jag aldrig sett några svetsmoment där inte gaslins är bättre. Hushåller med gasen och tillåter mer utstick på elektroden.
 
Jag svetsade 3 mm alu med 5-6 liter för ett par veckor sedan. Jag är ju bara hobbysvetsare, men jag tycker att gasflödet beror på strömstyrkan. Dvs godstjockleken och fogtypen. Gaslinsen ger ju en mer laminär gasström. Så den når längre innan turbulensen drar in luft i argonstrålen.
 
Nåt jag verkligen vill ha är ett sånt där tighandtag med ställbart huvud, man kan lossa det med en ställskruv och vrida det 360 grader runt. Sjukt smidigt om man behöver komma åt på något lurigt ställe.

Ett wp-9 handtag vore heller inte dumt, med en kort gaslins på kommer man ju åt bra inuti rör och sånt. Frågan är bara hur länge det går svetsa med ett sånt luftkylt handtag vid 100A innan det måste få vila och kyla ner sig?
 
Efter att ha ätit mig halvt fördärvad på hemlagad rostbiff hos en polare lyckades jag masa mig ut till verkstaden och jobba bort lite av matkomat. Först på listan var att fästa batteriet i ramen på något vis.



Jag kapade till och svetsade fast två 1/2" stag för batterilådan, resten spar jag så jag hinner tänka igenom det lite mer och undvika ett sårarsle. Risken är nämligen annars att jag bygger fast växellådan inuti ramen så jag måste göra ett löstagbart batterifäste på något vis, rejält värmeskyddat dessutom så jag inte spränger batteriet av värmestrålningen från utblåset.



Nästa projekt var att fästa rutan så jag kan måtta till instrumentpanelen, jag borrade ett antal 2.5mm hål längst den nedre kanten på rutan och lika många 4mm hål i kåpan mitt för ruthålen. Sen krökte jag till en svetstråd som var tänkt sitta på insidan kåpan som jag kan dra buntband runt.



Lite kryptisk förklaring kanske jag tror ni fattar. Buntbanden går ner genom 4mm hålen i kåpan, runt svetstråden och upp igen genom samma hål. Då kan jag dra fast rutan hårt utan att riskera att spräcka glasfiberkåpan, en sträng med byggsilicon runt rutkanten senare och det blir tätt som ett grodarsle! :)



Innan jag gjorde kväll började jag dessutom på med sträckarna till kedjan, men mer om det i nästa uppdatering när nu det blir.



Tjo!:tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top