Gasturbinhoj = JETeskoj!

Nu är jag visserligen erkänt dum i huvudet så frågan är normal.
Vinkelväxeln skall vinkelväxla vaddå?
Hurdan blir drivningen till bakdäcket?
Jag gissar Gasturbin->kraftturbin->vinkelväxel->växellåda?
 
AHA , Å du plocka sönder den Direkt:gnissla

Nä, den kom i delar. Tydligen var det ett enormt projekt för tyskarna att sätta ihop lådan så jag bad dom skicka upp den oihopsatt så jag skulle få den fortare. Trots det tog det två veckor för dom att skicka paketet från tyskland till Upplands-Väsby, inte konstigt att kineserna vinner mark när europeer har sån strålande service...:gnissla

någon verkar glad? :va

Jamen vafan tror du, jag har ju inte kunnat gjort något på bygget på ett drygt kvartal just på grund av att jag saknat en vinkelväxel.

Nu är jag visserligen erkänt dum i huvudet så frågan är normal.
Vinkelväxeln skall vinkelväxla vaddå?
Hurdan blir drivningen till bakdäcket?
Jag gissar Gasturbin->kraftturbin->vinkelväxel->växellåda?

Gasturbin - kraftturbin - vinkelväxel - framdrev

Växellåda blir det ingen, nog mycket strul utan en.:D
 
Nä, den kom i delar. Tydligen var det ett enormt projekt för tyskarna att sätta ihop lådan så jag bad dom skicka upp den oihopsatt så jag skulle få den fortare. Trots det tog det två veckor för dom att skicka paketet från tyskland till Upplands-Väsby, inte konstigt att kineserna vinner mark när europeer har sån strålande service...:gnissla



Jamen vafan tror du, jag har ju inte kunnat gjort något på bygget på ett drygt kvartal just på grund av att jag saknat en vinkelväxel.



Gasturbin - kraftturbin - vinkelväxel - framdrev

Växellåda blir det ingen, nog mycket strul utan en.:D

Tack för det. Man är inte alldeles väck således.
 
Nä, den kom i delar. Tydligen var det ett enormt projekt för tyskarna att sätta ihop lådan så jag bad dom skicka upp den oihopsatt så jag skulle få den fortare. Trots det tog det två veckor för dom att skicka paketet från tyskland till Upplands-Väsby, inte konstigt att kineserna vinner mark när europeer har sån strålande service...:gnissla

Du skall väl ändå sätta dit lite oljespridare, returledningar och grejor?
Har du någon koll på vad kuggspel och sådant skall vara?
 
Lapplänning i exil.

Det förklarar saken.:)

Du skall väl ändå sätta dit lite oljespridare, returledningar och grejor?
Har du någon koll på vad kuggspel och sådant skall vara?

Oh ja, det ska bli torrsump med tvångssmörjning av kuggingreppet och keramiska lager på ingående axeln. Jag ska kolla upp med säljare vilka kuggspel som rekommenderas, det kan bli lite generösare spel än vanligt med tanke på temperaturerna och varvtalen.
 
Jo som sagt det krävs lite eftertanke för att det ska bli bra.

5 kg lustgas är fyllt nu i en 15 liters dykartub, jag ville inte fylla mer då tuben saknar sprängbleck.:gnissla


Vad ger det för tryck?
För lat för att börja räkna själv....

En 200 bar flaska eller?
 
Vad ger det för tryck?
För lat för att börja räkna själv....

En 200 bar flaska eller?

Nitrogen_Oxide_Vapor_Pressure-1.gif


Jäpp, 200 bar.
 
Well lite så är det ju men bara en någelunda rak kanal har ju inte den effekten.
Behövs ju en luftburk där ett övertryck kan skapas innan det gör någon nytta.
Är ju så en luffarturbo funkar.

Kan inte korta breda kanaler direkt från sidorna motverka just de bieffekter du nämner och vara mumma för motorn.
Spånar bara vilt för att eventuellt på något sätt hjälpa till att du lyckas så jävla bra som det bara går !:tummenupp

Bra att du spånar fram idéer, det är oftast när man har en 3-4 olika upplägg som man kan räkna ut vad som kommer funka bäst.:tummenupp

Jag kommer bygga drivlinan klart först för att se hur pass lång den blir, först då vet jag hur mycket plats jag har över för luftkanalerna framför insuget och kan börja skissa på dom så det är inget som jag ska börja med till veckan direkt.
 
Men du, MiG29:an hade ju stängningsbara luftintag. När de var stängda tog de in luft ovanpå vingen. Detta utvecklades för start genom hinder (fågelflockar, ökenstarter etc.) om jag inte minns fel. Ingen källa på det nu men kollar man bilder på planets ovansida så ser man intagen i vingens framkant.
Med detta sagt så menar jag att det går nog att få fart på equipaget även med "feldimensionerade" luftintag. Nu har du ju ingen EBK iofs :gnissla
 
Lite sent påtänkt men 16 tums framhjul (eller ännu mindre?) + navstyrning hade öppnat upp möjlighet för ett riktigt fett och optimalt luftintag. Så jag slår härmed fast tesen "kan man bygga en jet-motor kan man bygga en navstyrning!". :rolleyes:

Bimota-Tesi-Millenium1-small.jpg
 
Minimal frontarea är ju/väl det som gäller med tanke på topphastighetssyfte = feta sidointag inte bra. En klurig multikanalig toppkåpa vore grejjen. Men räcker inte det luftflödet får det ju fyllas på från sidorna &så förstås.

Läste just ut boken "Land Speed Duel" som beskriver framför allt Craig Breedloves och Art Arfons jetbilskörningar i Saltöknen i Bonneville. De räknade helt bort luftintagens betydelse för luftmotståndet eftersom bilen "äter" sig fram genom luften, den behöver inte "putta undan" luften framför luftintagen. Deras slutsats, strömlinjeform är överskattat på en landspeedrecord-kärra. OK, hjul och så ska kläs in men motorn ska ha allt den vill ha!
Och om de tänkte rätt då borde det gälla även idag....
 

Bifogat

  • green monster.jpg
    green monster.jpg
    8.6 KB · Visningar: 121
Läste just ut boken "Land Speed Duel" som beskriver framför allt Craig Breedloves och Art Arfons jetbilskörningar i Saltöknen i Bonneville. De räknade helt bort luftintagens betydelse för luftmotståndet eftersom bilen "äter" sig fram genom luften, den behöver inte "putta undan" luften framför luftintagen. Deras slutsats, strömlinjeform är överskattat på en landspeedrecord-kärra. OK, hjul och så ska kläs in men motorn ska ha allt den vill ha!
Och om de tänkte rätt då borde det gälla även idag....

Helt rätt, ..om jag korrigerar/kompletterar mig lite:
Minimal frontarea, utöver den ämnad åt (för motorn optimal storlek på) luftintag, är det som gäller.
Dvs, allt luftmotstånd/frontarea, som inte kan gagna motorns effekt mer än bromseffekten den orsakar är inte bra. :)
 
Helt rätt, ..om jag korrigerar/kompletterar mig lite:
Minimal frontarea, utöver den ämnad åt (för motorn optimal storlek på) luftintag, är det som gäller.
Dvs, allt luftmotstånd/frontarea, som inte kan gagna motorns effekt mer än bromseffekten den orsakar är inte bra. :)

Då är vi överens juh!:tummenupp
 
Navstyrning vore fint som snus, rätt mycket jobb bara.:)

Jag monterade ihop växellådan lite provisoriskt ikväll, ingenting är inshimsat utan den är bara ihopsatt för att jag ska kunna måtta ut hur resten av drivlinan ska byggas.

JU-01898.jpg


Ingående drevet på plats!

JU-01896.jpg


Båda axlarna på plats i växelhuset.

JU-01899.jpg


Lådan ihopsatt!

JU-01900.jpg


Med lådan på plats i ramen vinglades kraftturbinen upp så jag kunde se hur det kommer sitta ihop, gott om plats över i ramen och den utgående axeln linjerar finfint med bakdrevet så det känns som det här kommer bli bra.:tummenupp

JU-01901.jpg


Närmare.

JU-01902.jpg


Framifrån.

JU-01903.jpg


Tjo!
 
Navstyrning vore fint som snus, rätt mycket jobb bara.:)

Jag monterade ihop växellådan lite provisoriskt ikväll, ingenting är inshimsat utan den är bara ihopsatt för att jag ska kunna måtta ut hur resten av drivlinan ska byggas.



Med lådan på plats i ramen vinglades kraftturbinen upp så jag kunde se hur det kommer sitta ihop, gott om plats över i ramen och den utgående axeln linjerar finfint med bakdrevet så det känns som det här kommer bli bra.:tummenupp

Tjo!

Varthän dumpar du avgaserna?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top