Gasturbinhoj = JETeskoj!

Här uppe i periferin köper man ju bara skotrar och hembränt för pengarna, så oron är i högsta grad befogad.
 
Här uppe i periferin köper man ju bara skotrar och hembränt för pengarna, så oron är i högsta grad befogad.

Min högst professionella syn på det hela är att Östersundare är desamma som rakettekniker med ADHD :D
Jag har inte sett en enda Skåter däremot har jag sett filmer och bilder på...


Ett styck Jetdriven spark.
Ett styck Pulsjetdriven spark
En Jetbil
En Jetdriven parkbänk
En Jetdriven Arbetsbänk.
En Hemmabyggd raket alternativt en bomb.

:7peta:7peta

Skoter.. Pfff
 
Snart har herr _johansson_ "store satan" i hälara, de tror säkert karlen tänker flyga till månen och motbevisa deras landning.:hihi
 
Min högst professionella syn på det hela är att Östersundare är desamma som rakettekniker med ADHD :D
Jag har inte sett en enda Skåter däremot har jag sett filmer och bilder på...


Ett styck Jetdriven spark.
Ett styck Pulsjetdriven spark
En Jetbil
En Jetdriven parkbänk
En Jetdriven Arbetsbänk.
En Hemmabyggd raket alternativt en bomb.

:7peta:7peta

Skoter.. Pfff

Jäpp, såna är vi jämtar. Gasturbinutställningar på stortorget varje torsdag klockan 5 och kommunalråden åker atomdriven scramjet-kälke till verksamhetsplaneringsdagarna. :yoparty
 
Är du ute och dricker moonshine på sparken dagarna i ända nu när snön fallit där uppe? För någon raketforskning verkar inte försiggå, iallafall inte som tillkännages här på sporthoj. Eller är det så jäkligt att du fått problem med konkurrensverket då du inkräktar på den andra nordsvenska raketstationen Esrange som ligger granngårds?
 
Är du ute och dricker moonshine på sparken dagarna i ända nu när snön fallit där uppe? För någon raketforskning verkar inte försiggå, iallafall inte som tillkännages här på sporthoj. Eller är det så jäkligt att du fått problem med konkurrensverket då du inkräktar på den andra nordsvenska raketstationen Esrange som ligger granngårds?

Lite ditt och datt, jag ska fylla lustgas nu i veckan och bygga tändningen så förhoppningsvis kommer vi kunna provköra raketmotorn inom några veckor.:tummenupp

Så fort vinkelväxeln dyker upp kan jag börja bygga drivlinan till kraftturbinen, det leveransdatum jag fick var den 16:e oktober så den borde trilla in snart nu kan tyckas.
 
Wohoo, idag ringde en trevlig dam och meddelade att vinkelväxeln äntligen landat i Upplands-Väsby och ska skickas norrut omedelbums!:banana
 
Trevligt! :tummenupp

Men du fabbro lapp... Blire nå växelhus gjutet eller?:gnissla Glöm inte lägga till en diskret liten pillesnopp så alla blir nöjda:hihi
 
Trevligt! :tummenupp

Men du fabbro lapp... Blire nå växelhus gjutet eller?:gnissla Glöm inte lägga till en diskret liten pillesnopp så alla blir nöjda:hihi

Men vafan tror du jag skiter mekartid eller?:)

Lär hinna med en gjutning framöver, nu ligger prio på raketbygget för att hinna klart till Orsa i mitten av februari. :bråttombråttom

Å ja som trodde han skulle komma ner å hämta den personligen , Finbesök alltså

Hade gärna gjort det men jag har lite svårt att ta ledigt framöver i och med att jag byter jobb på torsdag, tror inte det är läge att be om kompledigt det första jag gör. Helgerna går åt till svärföräldrabesök och raketskruvning så dötid är en bristvara för tillfället...

Nu är i alla fall 5 kilo lustgas under påfyllning och jag har fixat lite mer med testriggen, motorn är fastbultat med 4xM12...

MR-1000146.jpg


...en tändning är fixad...

MR-1000147.jpg


...alla mätinstrument är samlade på ett ställe för videologgning...

MR-1000148.jpg


...och en 200kg lastcell är monterad på testriggen. En polare håller på skriva ett program så dragkraften loggas på en tidsaxel i en laptop, väldigt viktigt att kunna få exakta dragkraftsdata för att räkna fram motorns specifika impuls senare.

MR-1000149.jpg


Så här står riggen nu i väntan på lite mer småpyssel.

MR-1000150.jpg


Go kväll!:)
 
Men vafan tror du jag skiter mekartid eller?:)

Lär hinna med en gjutning framöver, nu ligger prio på raketbygget för att hinna klart till Orsa i mitten av februari. :bråttombråttom

Ja, du sa ju att snön börjat falla så jag antog att du var insnöad i verkstan :D

Jag tycker att bägge (alla tre) projekten är ytterst intressanta så så länge det byggs på något av dem är jag helnöjd. Bara tyckte att det blev väldigt tyst plötsligt i den andra tråden :)
 
Ja, du sa ju att snön börjat falla så jag antog att du var insnöad i verkstan :D

Jag tycker att bägge (alla tre) projekten är ytterst intressanta så så länge det byggs på något av dem är jag helnöjd. Bara tyckte att det blev väldigt tyst plötsligt i den andra tråden :)

Jag tog faktiskt det första spadtaget i morse på väg till bilen, lär bli en halvtimmes snöskottning efter jobbet. Bra det, gräsklippning och snöskottning är den enda motion jag får och ser till att jag håller nere min luftmotståndscoefficient inför framtida farttävlingar.:tummenupp

Ska göra klart frigolitformen och försöka hinna med en gjutning nån helg framöver, det ska bli jäkligt intressant att se hur det funkar att gjuta utan gipset.
 
Skulle bli rätt vingligt antar jag...:)

Tanken är att bygga glidskenor längs sidorna på vagnen så det enda riktning den kan fara är mot lastcellen, den ska provköras på flaket på en hövagn så det går skruva fast skenorna direkt i golvet.
 
Ursäkta om jag kommer och stör den intressanta vändningen tråden har tagit men tänkte på en grej angående luftintag på jetmotorcykeln, va ju ett tag sen det togs upp i tråden så det problemet kanske redan är löst men tänkte att istället för att göra nåt gigantiskt intag ovanförframhjulet skulle man väl kunna ha 2 rätt rejäla på var sin sida.
Ingefär som på CBR F4
http://http://www.motorsports-network.com/honda/new99/60frnt2.jpg
Fast längre ner utmed sidan förstås, och MYCKET störrre. Styrningen blir ju lite lidande men antar att svängradie inte är högprio. Har man ett lite mer inkapslat framhjul och drar fram intagen längre fram på sidan borde man slippa grusskvätt.
 
Last edited:
Skulle bli rätt vingligt antar jag...:)

Tanken är att bygga glidskenor längs sidorna på vagnen så det enda riktning den kan fara är mot lastcellen, den ska provköras på flaket på en hövagn så det går skruva fast skenorna direkt i golvet.

Jag får bara inre bilder av att motorn drar lite snett och hela vagnen ger sig iväg i valfri riktning, men ni kanske tjudrar den i nåt bakifrån också för säkerhets skull? :crash
 
Ursäkta om jag kommer och stör den intressanta vändningen tråden har tagit men tänkte på en grej angående luftintag på jetmotorcykeln, va ju ett tag sen det togs upp i tråden så det problemet kanske redan är löst men tänkte att istället för att göra nåt gigantiskt intag ovanförframhjulet skulle man väl kunna ha 2 rätt rejäla på var sin sida.
Ingefär som på CBR F4
http://http://www.motorsports-network.com/honda/new99/60frnt2.jpg
Fast längre ner utmed sidan förstås, och MYCKET störrre. Styrningen blir ju lite lidande men antar att svängradie inte är högprio. Har man ett lite mer inkapslat framhjul och drar fram intagen längre fram på sidan borde man slippa grusskvätt.

Det är faktiskt något i den stilen jag har funderat på den senaste tiden, det kommer vara ogörbart att dra ett tillräckligt grovt luftintag runt gaffelbenen så det enda vettiga är att dra ut ett luftintag på varje sida om framgaffeln.

Problemet med uppsprutande is, grus och salt är ändå rätt stort, det vore dessutom fint om insugen satt så det inte sugs in massa skit i motorn ifall hojen skulle läggas på sidan vid en ikullkörning. Kommer kräva en hel del testande innan det funkar som det ska.
 
Hitta en kille helt i din smak.
Vad man inte skulle kunna tro var visst att opelar e Real mean speed machines:hihi
1929_Opel_Rocket_motorcycle.jpgGrundaren av opel himself:banana (tror jag)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top