Gasturbinhoj = JETeskoj!

Kewlt, ser fram emot provkörning :)
 
Jo det ska bli riktigt intressant, med relativt lågt förbränningstryck och 25% vatten blandat i metanolen borde tempen inuti motorn hålla sig nere såpass att aluminiumen inte smälter.

Så länge motorn tänder kommer det bli en intressant film oavsett om motorn överlever eller inte.:)
 
Vad är riskfaktorn vid provkörningen? Kan man "blanda fel" eller på annat sätt skicka hela alltet åt fanders eller är det mer en fråga om huruvida motorn ens tänder eller inte? Finns det en risk den exploderar, eller är det mest dramatiska felet att tändning uteblir? Vore kul att veta mer om vilka krafter det är herrn laborerar med :)
 
Det finns helt klart en risk att hela skiten exploderar, skulle det av någon anledning uppstå en tryckskillnad mellan tankarna kan ett intressant scenario uppstå där det råkar tryckas över ett par liter flytande lustgas till metanoltanken. När en sån blandning når motorn lär man få mittbena på rövhåret...:näsblod

Jag har övervägt att använda backventiler på trycksidan men det skulle ställa till det med lustgaspåfyllningen.
 
Kan man inte ha en mindre tank emellan? Tank->backventil->mindre tank-> förbränning. Eller har jag bommat ngt?
 
Njä, ju mer finesser och krångligheter desto större är risken att nåt faktiskt går åt helvete. Håll det så enkelt som möjligt och ha ett splitterskydd mellan förare och motor är nog ett vinnande koncept.:tummenupp
 
Njä, ju mer finesser och krångligheter desto större är risken att nåt faktiskt går åt helvete. Håll det så enkelt som möjligt och ha ett splitterskydd mellan förare och motor är nog ett vinnande koncept.:tummenupp

Som du säkert redan tänkt på, så gäller det att rikta flammor, tryckvåg och splitter åt ett ofarligt håll.
Uppåt till exempel.
Kapsla in helt är sämre.
 
Attans!:)

Allvarligt, tack ska du ha. Blir det tight i vinter med tillverkningen så kanske jag hör av mig om någon liten legofräsning. Hade du tillgång till NC-fräs sa du?:brynad

Det är lugnt. Bara kul att kunna hjälpa till ibland :tummenupp
Förhoppningen är att jag och några andra ska få lite utbildning och access till en ganska schysst NC-fräs den här hösten ja. Hoppashoppashoppas :gnissla
 
Som du säkert redan tänkt på, så gäller det att rikta flammor, tryckvåg och splitter åt ett ofarligt håll.
Uppåt till exempel.
Kapsla in helt är sämre.

Hitåt kanske?

1278422732.jpg
 
Byggde en liten kanon idag när jag hade en timme över, rätt bra tryck i den. Laddas med en polsk FP3 smällare och en svarvad stålcylinder som kula. När jag får tid ska jag testa hur tjockt virke den orkar skjuta igenom, betyligt mer än en tunn plywood i alla fall.:)

http://youtu.be/plPHkqFmWnA
 
Rikta inte mot FI, då måste jag ju hoppas att motorn sprängs

Har du inte gjort lumpen pojk!!?????

Man skall Alltid alltid sikta mot den lede FI..
Vår major höll långa brandtal om den hemske FI som fanns till vänster, ....förlåt jag menar öster.
 
Så sant! Det är även viktigt att vara redo NÄR kriget kommer, inte OM kriget kommer. :-)
 
Det finns helt klart en risk att hela skiten exploderar, skulle det av någon anledning uppstå en tryckskillnad mellan tankarna kan ett intressant scenario uppstå där det råkar tryckas över ett par liter flytande lustgas till metanoltanken. När en sån blandning når motorn lär man få mittbena på rövhåret...:näsblod

Jag har övervägt att använda backventiler på trycksidan men det skulle ställa till det med lustgaspåfyllningen.

Det låter obehagligt...:näsblod

Herrn får vara rädd om sig helt enkelt, vi vill inte se några olyckor:tummenupp
 
Det ska vara lite spännande ibland.:)

Ska du provstarta raketmotorn före eller efter gjutningen av växellådshuset? :D Skämt åsido, var försiktig pöjk :rolleyes: Du vet säkert att det kan smälla nåttsåinihelvete när gaser expanderar å det grövsta, men en påminnelse är aldrig fel :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top