Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du får nog vara ledig längre än under den här sommaren om du tänkt vänta ut en provkörning, nästa gång motorn startas är när hojen är körbar med aluminiumtankar och hela faderullan byggda så jag skulle tro att det sker tidigast sommaren 2014.

Äsch då, jag som hade hoppats på jetgrillparty med säckpipa och nyckelharpa... :(
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ju längre tråden är destå bättre, jag bävar inför den dagen när det här projektet avslutas. Å andra sidan vill jag se en fungerande hoj NU!

Äsch då, jag som hade hoppats på jetgrillparty med säckpipa och nyckelharpa... :(

Så länge spelemännen bara spelar när motorn är igång så låter det som en ok kombination. :hihi
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det går alldeles utmärkt att rita i 3D i AutoCAD och har du ritat det i 2D så är en stor del av jobbet gjort.

Jag har Ironcad på datorn så det finns egentligen inga ursäkter till varför jag inte ids testa, mer än att jag inte orkar lägga energi på det då den enda ritning som jag egentligen använder finns i huvudet mitt.

Cadda gör jag mest för att bolla ideer fram och tillbaka och få en humm om hur mycket plats det kommer ta, sen när jag vet hur jag ska göra bygger jag på frihand med massa nerkluddade mått och skisser på ett ritblock.:)

Äsch då, jag som hade hoppats på jetgrillparty med säckpipa och nyckelharpa... :(

Och surströmming, glöm för bövelen inte surströmmingen!:kär

Ju längre tråden är destå bättre, jag bävar inför den dagen när det här projektet avslutas. Å andra sidan vill jag se en fungerande hoj NU!

Så länge spelemännen bara spelar när motorn är igång så låter det som en ok kombination. :hihi

Oroa dig inte, bergen lär ha malts till grus och haven torkat ut innan det här bygget är riktigt klart. Sen när jag tagit ut allt som finns att ge ur hojen blir det ju till att sätta sig och skissa på en större motor så jag lär nog nöta på ett bra tag till...:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
jag skulle rekommendera turbo cad!
det finns demo att tanka ner och det är dessutom lät att lära sig (3d).
mycket bättre än auto cad
jag använder det själv nästan dagligen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ikväll blev det äntligen lite grovsmide igen, känns som det var ett tag sedan nu. Jag hittade en rostfri kona som efter lite övertalning medelst rondell kanske kan funka som avgashus till kraftturbinen, fint att ha massa bråte liggandes ibland!:tummenupp

JU-01819.jpg


Tårtbits-urkapning förberedd!

JU-01820.jpg


Och här var det kapat och klart, jag måste göra så för att få ner den till rätt diameter för att passa mot min 4" v-bandsfläns.

JU-01821.jpg


Lite brytande senare så började biten passa hyfsat.

JU-01822.jpg


Den är långt ifrån klar men nu har jag i alla fall grovjobbet gjort, jag punktsvetsade ihop den och sen ska den riktas upp med hammare och städ. Funkar det här har jag sparat mig en hel massa jobb på att rulla ihop en 2mm rostfri kona vilket skulle vara ett smärre helvete.:gnissla

JU-01823.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Snyggt :tummenupp Väldigt fina och raka snitt. 1,2 mm kapskiva och inga öl?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Tack för länken! Rent skitsnack låter det som, bla bla bla twice as fuel efficient as any off the shelf engine bla bla we will double that number bla bla...

Jo men tjenamoss att en motor en bunt studenter knackat ihop kan bli fyra gånger så bränsleeffektiv som vilken annan vanlig jetmotor med enstegs centrifugalkompresor, enda sättet att förbättra TSFC är genom att öka kompressionen av laddluften och jag såg ingen 14 stegs axialkompressor på den motorn.:dummer

Det låter som helt vanligt säljsnack för att lura sponsorer att ösa in pengar i deras, förvisso jäkligt balla, projekt.
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Tack för länken! Rent skitsnack låter det som, bla bla bla twice as fuel efficient as any off the shelf engine bla bla we will double that number bla bla...

Jo men tjenamoss att en motor en bunt studenter knackat ihop kan bli fyra gånger så bränsleeffektiv som vilken annan vanlig jetmotor med enstegs centrifugalkompresor, enda sättet att förbättra TSFC är genom att öka kompressionen av laddluften och jag såg ingen 14 stegs axialkompressor på den motorn.:dummer

Det låter som helt vanligt säljsnack för att lura sponsorer att ösa in pengar i deras, förvisso jäkligt balla, projekt.

Off the shelf för överljudsdrift kanske dem menar raketmotorer:) lr om dem klarar överljud utan ebk så kan de kanske finnas lite sanning i det...

Föresten behöver du ledskenor till din turbin?:) hittade denna i skogen:)
2012-05-19_16-57-15_358.jpg

Kanske lite stor för din turbin:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Off the shelf för överljudsdrift kanske dem menar raketmotorer:) lr om dem klarar överljud utan ebk så kan de kanske finnas lite sanning i det...

Föresten behöver du ledskenor till din turbin?:) hittade denna i skogen:)
View attachment 363418

Kanske lite stor för din turbin:D

Kanske det, hur som helst är det ett intressant projekt dom har på gång.

Något dom måste lägga rejält med energi på är designen av luftintaget till gasturbinen eftersom det måste sänka inlufthastigheten så den lokala lufthastigheten i kompressorsteget aldrig i någon punkt når mach1, gör den det går det rejält åt helvete med tryckuppbyggnaden och förmodligen stallar dom kompressorn med flygplanshaveri som följd...:gnissla

Jävlar i gatan vilket skogsfynd!:tuttar
 
Last edited:

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Kanske det, hur som helst är det ett intressant projekt dom har på gång.

Något dom måste lägga rejält med energi på är designen av luftintaget till gasturbinen eftersom det måste sänka inlufthastigheten så den lokala lufthastigheten i kompressorsteget aldrig i någon punkt når mach1, gör den det går det rejält åt helvete med tryckuppbyggnaden och förmodligen stallar dom kompressorn med flygplanshaveri som följd...:gnissla

Jävlar i gatan vilket skogsfynd!:tuttar

Fast de e ju "bara" att ha ett convergent-divergent luftintag o se till att få ljudbangen på ungefär rätt ställe...de borde ju några ingenjörer klara:) Problemet då e ju att man tappar verkningsgrad vid underljud så deras resonemang att sänka farten o använda den civilt kanske inte e de bästa.

Finns mycke stora turbin delar i finspång (Siemens industrial Turbobachinery), men blev lite förvånad själv när man hittade en sån i skogen.
Tyvärr så är det nog inte ledskenor till en gasturbin utan skulle gissa på att det är till en ångturbin, där är iaf ingen kylning av ledskenorna.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fast de e ju "bara" att ha ett convergent-divergent luftintag o se till att få ljudbangen på ungefär rätt ställe...de borde ju några ingenjörer klara:) Problemet då e ju att man tappar verkningsgrad vid underljud så deras resonemang att sänka farten o använda den civilt kanske inte e de bästa.

Finns mycke stora turbin delar i finspång (Siemens industrial Turbobachinery), men blev lite förvånad själv när man hittade en sån i skogen.
Tyvärr så är det nog inte ledskenor till en gasturbin utan skulle gissa på att det är till en ångturbin, där är iaf ingen kylning av ledskenorna.

Visst borde dom ju klara av det tycker jag, men det lär ju ändå kräva en del datasimulering innan man vågar lita på att det man knackat fram på miniräknaren verkligen stämmer.

Jag blir alltid väldigt misstänksam när någon påstår sig ha hittat på något revolutionerande, i det här fallet finns det liksom inte så mycket att förbättra då förutsättningarna är ganska fasta. Centrifugalkompressor, brännkammare och en (antar jag) enstegs axialturbin. Rätt utprovade grejor vid det här laget och jag tror inte dom gett sig på att designa egna kompressor- och turbinhjul utan kör med köpedelar.


Frän, jag önskar att man hittat en rejält stor tavla med innanmatet i en flygmotor att ha i vardagsrummet, funktionell teknik kan vara så sjukt snygg!:)

Om en timme bär det iväg till Tierp på hoj med några polare, dragracing och brännvin hela helgen!:banana
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Bilden finns i högupplöst version så du kan säkert prata med ett tryckeri och printa som väggtavla
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top