Gasturbinhoj = JETeskoj!

Ska bli spännande att läsa om de aerodynamiska egenskaperna hos en jetdriven verktygsbänk...:D
 
Är det dags för mer gas den här gången om allt verkar stämma?
 
Som tur är så har en granne ett fat flygfotogen ståendes som han använder för att sätta eld på lövräfs med, det lät inte omöjligt att jag skulle få köpa en skvätt av honom.

Sen känner jag en kille som kanske kan komma över dränerat bränsle ur helikoptrar, jag hoppas den dealen går igenom för då har jag soppa så det räcker och blir över ett bra tag framöver.:tummenupp

Min morfahade varv och sjömack. Vi hade länge en stor tank med traktortex som användes för att bränna ur stockkanoter och tända skogsrester med . Tyvärr slut sen ett par år och tanken har blivit en vält för tennisplanen.

Härlig tråd och ser fram mot "Full patte" testet. Har du förberett någon dragkraftsmätning ?
 
Igår var det provkörning igen, tyvärr strulade varvräknaren så jag fick köra utan så den måste vi lägga lite mer krut på senare. Jag bottnade bränslepumpen vid 2.6 bar laddtryck och redan vid 2.2 bar gav den 45kg dragkraft och började välta testbänken så det finns gott med mos i motorn!:banana

http://youtu.be/gLYInPTrdaU
 
Hehe , Lite tokig infästning utav linan kanske

Påminner om då jag försökte baxa in bilen i garaget med hjälp utav svarven , Lindade linan runt chucken

Tyvär var inte svarven bultad i golvet ( höll på gå illa )


Hursom Kul att det verkar funka för er , Snart dags å stoppa den i hojen då??
 
Jo, det blev lite snedbelastning men vi vågade inte fästa spännbandet för nära jetstrålen då risken fanns att det skulle brinna av.:brinnerup

Nu ska motorn in i hojramen så jag kan börja skissa på kraftturbinsdelen, riktigt kul att få börja bygga igen efter allt testande!:tummenupp
 
Underbar metod för dragkraftsmätningen!
Du bjuder oss på mycket spänning och underhållning!
 
Nu ska motorn in i hojramen så jag kan börja skissa på kraftturbinsdelen, riktigt kul att få börja bygga igen efter allt testande!:tummenupp

Inget test på fullvarv/med en fetare bränslepump?
Du räknar alltså med att det går att få den att funka i sin nuvarande skepnad utan större designändringar.

Hur tror du motorn kommer påverkas av att ha kraftturbinen att jobba mot?
 
Inget test på fullvarv/med en fetare bränslepump?
Du räknar alltså med att det går att få den att funka i sin nuvarande skepnad utan större designändringar.

Hur tror du motorn kommer påverkas av att ha kraftturbinen att jobba mot?

Inte i nuläget, det är egentligen inte så värst intressant heller för eftersom den funkar så här långt upp i varv kommer det funka vid maxvarv också. Mer soppa = mer varv.:tummenupp

Nu när jag vet vilken diameter på jetpipan som ger en lämplig avgastemperatur kan jag räkna ut vilken storlek på ledskenorna till kraftturbinen jag ska ha för att få samma temp. Om kraftturbinen släpper igenom lika mycket avgaser som jetdysan känner inte grundmotorn någon skillnad alls och alla värden blir desamma.
 
Inte i nuläget, det är egentligen inte så värst intressant heller för eftersom den funkar så här långt upp i varv kommer det funka vid maxvarv också. Mer soppa = mer varv.:tummenupp

Nu när jag vet vilken diameter på jetpipan som ger en lämplig avgastemperatur kan jag räkna ut vilken storlek på ledskenorna till kraftturbinen jag ska ha för att få samma temp. Om kraftturbinen släpper igenom lika mycket avgaser som jetdysan känner inte grundmotorn någon skillnad alls och alla värden blir desamma.

Men med mer sås och högre varv kommer väl även högre avgastemp?

Kraftturbinen lär väl variera i motstånd beroende på dess (dvs hojens) hastighet?
Det kanske är marginellt iofs.
 
Skriver de igen. Låter så jävla häftigt när du startar den med tryckluften och tänder till :yoparty:yoparty:yoparty

Den är ju så jävla grym så du skulle ju kunna ha den bara stå och starta och köra den lite ibland precis som den är :hihi
 
Men med mer sås och högre varv kommer väl även högre avgastemp?

Kraftturbinen lär väl variera i motstånd beroende på dess (dvs hojens) hastighet?
Det kanske är marginellt iofs.

Lite högre blir den allt, kanske närmare 750°C vilket är helt ok.

Det är inte själva kraftturbinen som stryper utan styrskenorna (Nozzle Guide Vanes), klart att avgastempen blir lite högre om jag varvar upp motorn med en stillastående kraftturbin eftersom avgaserna måste leta sig runt turbinbladen istället för att flöda "rätt igenom" dom men det finns ingen anledning att göra i landracing.

Skriver de igen. Låter så jävla häftigt när du startar den med tryckluften och tänder till :yoparty:yoparty:yoparty

Den är ju så jävla grym så du skulle ju kunna ha den bara stå och starta och köra den lite ibland precis som den är :hihi

Tackar tackar! Tryckluftsstarten fungerar över förväntan, jag vet många som jävlas på med dyra och mekaniskt krångliga el-startmotorer och deras gasturbiner är betydligt mer trögstartade än min.:)
 
Vad är fördelen med flygfotogen?

Rent spontant så kändes det som att motorn svarade bättre på gasen med fotogen istället för diesel, den kändes gå renare helt enkelt.

Det blir flygfotogen framöver också med andra ord, måste bara få tag i ett halvfat eftersom motorn vill ha en del sås. På den här korta körningen sög den i sig 5 liter.:gnissla
 
Det är inte själva kraftturbinen som stryper utan styrskenorna (Nozzle Guide Vanes), klart att avgastempen blir lite högre om jag varvar upp motorn med en stillastående kraftturbin eftersom avgaserna måste leta sig runt turbinbladen istället för att flöda "rätt igenom" dom men det finns ingen anledning att göra i landracing.

Då är jag med :tummenupp

Det bästa med den här tråden är att man lär sig något nytt varje gång man öppnar den. Synd bara att allt inte fastnar bara rakt av. Jag borde parallelbygga en motor bara för att förstå exakt hur allt funkar.
 
Jag säger som Elffors i hans Slänga-på-turbo film, kör bara!:tummenupp

Då är jag med :tummenupp

Det bästa med den här tråden är att man lär sig något nytt varje gång man öppnar den. Synd bara att allt inte fastnar bara rakt av. Jag borde parallelbygga en motor bara för att förstå exakt hur allt funkar.
 
Jag säger som Elffors i hans Slänga-på-turbo film, kör bara!:tummenupp

Jag skulle få trädgårdstadsföreningen på mig på 5 sek. Här blir grannarna sura bara man parkerar framför någon annans hus på den allmänna gatan så att starta upp en jet skulle nog inte vara så poppis. Skicka ett PM när du ska bygga en stirlingmotor så är jag på!
 
Jag skulle få trädgårdstadsföreningen på mig på 5 sek. Här blir grannarna sura bara man parkerar framför någon annans hus på den allmänna gatan så att starta upp en jet skulle nog inte vara så poppis. Skicka ett PM när du ska bygga en stirlingmotor så är jag på!

Såna tråkmånsar ska man göra livet surt för, börja bygg!:D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top