Gasturbinhoj = JETeskoj!

och ett lätt tryck nedåt eller låter du den dra sig ner själv?

Exakt, jag håller ett lätt tryck på tappen.

Jag har gjort en liten specialpinne med en kona i ena änden och ett hål i andra som gängtapparna passar emot, den sätts i fräschucken/spännhylsan. En sån är nödvändig för att tapparna ska hålla sig centrerade.
 
Ser jäkligt bra ut som vanligt.
I styrda maskiner som är öppna, så är det klokt att handgänga riktigt dyra enstycksbitar på detta vis.

"Houston, we have a problem. Your'e new rocket engine won't be launched in time beacuse there's an thread tap broken in the turbinehousing"

Btw. Dina tillgängliga verkstadsutrustning har gått från att ha varit 3% av min, till 300% av min, utan att du köpt en enda pryl:huvet
 
Ser jäkligt bra ut som vanligt.
I styrda maskiner som är öppna, så är det klokt att handgänga riktigt dyra enstycksbitar på detta vis.

"Houston, we have a problem. Your'e new rocket engine won't be launched in time beacuse there's an thread tap broken in the turbinehousing"

Btw. Dina tillgängliga verkstadsutrustning har gått från att ha varit 3% av min, till 300% av min, utan att du köpt en enda pryl:huvet

Trist att du blivit av med hobbyverkstaden din, hoppas det löser sig på något vis.

Inte helt lätt val att skaffa billiga kinaprylar heller när du är van att jobba med riktiga grejor...:gnissla
 
Jag blir gång på gång pinsamt medveten om hur lite jag vet om hojmotorer.

En snabb titt i Haynesboken till busan gav att sista växeln har ganska precis 1:1 utväxling, och med ett maxvarv på 10.500rpm förutsatte jag att framdrevet då snurrade med dryga 10.000rpm på fullt varv.

Hade jag tänkt i ungefär två sekunder på hjulomkrets och drevning så hade jag nog knäckt gåtan själv, men nu blev jag tipsad av min australienske vän att det är en nedväxling mellan veven och kopplingen på ungefär 2:1 så det är inte mer än 5000rpm på utgående drivaxel...:huvet

Detta är lite surt av den anledningen att jag nu måste bygga ett växelhus före vinkelväxeln eftersom jag kommer behöva ett växelförhållande på 6:1 istället för 3:1 som jag trodde tidigare. Nåja, det blir kul att prova på att bygga en växellåda själv.
 
Jag blir gång på gång pinsamt medveten om hur lite jag vet om hojmotorer.

En snabb titt i Haynesboken till busan gav att sista växeln har ganska precis 1:1 utväxling, och med ett maxvarv på 10.500rpm förutsatte jag att framdrevet då snurrade med dryga 10.000rpm på fullt varv.

Hade jag tänkt i ungefär två sekunder på hjulomkrets och drevning så hade jag nog knäckt gåtan själv, men nu blev jag tipsad av min australienske vän att det är en nedväxling mellan veven och kopplingen på ungefär 2:1 så det är inte mer än 5000rpm på utgående drivaxel...:huvet

Detta är lite surt av den anledningen att jag nu måste bygga ett växelhus före vinkelväxeln eftersom jag kommer behöva ett växelförhållande på 6:1 istället för 3:1 som jag trodde tidigare. Nåja, det blir kul att prova på att bygga en växellåda själv.


Liten tumregel jag skapade mig då jag höll på med bänken är

1000 RPM på bakhjulet per 100km/h GROVT räknat
 
Liten tumregel jag skapade mig då jag höll på med bänken är

1000 RPM på bakhjulet per 100km/h GROVT räknat

Med min hjuldiameter ger 1000rpm på hjulet 120km/h, en "normal" drevning ger ca 2500rpm på drivaxeln vid samma hastighet.

Jag vill bygga drivlinan för att varva ut vid 200mph (320km/h) så med tanke på att kraftturbinen varvar 30.000rpm och en vanlig utväxling i ett båtmotordrev är 1.8:1 måste jag bygga en primärutväxling med 2.5:1 ratio för att hamna rätt.
 
glödstift till gasblandningen,funkar det?funderade i banorna att sätta ett tändstift och ett nc blinkrelä och en potientiometer så jag kan ställa gnistfrekvensen genom att variera resistansen.
en likströmsmotor fungerar som en generator när den inte får ström efter ett visst varvtal btw.
 
glödstift till gasblandningen,funkar det?funderade i banorna att sätta ett tändstift och ett nc blinkrelä och en potientiometer så jag kan ställa gnistfrekvensen genom att variera resistansen.
en likströmsmotor fungerar som en generator när den inte får ström efter ett visst varvtal btw.

Har inte provat än faktiskt, tändstift och blinkrelä funkar i alla fall bra. Vi fortsätter diskussionen via PM istället för att inte fylla byggtråden med oväsentligheter.:)
 
precis sträckläst hela tråden. riktigt imponerande bygge.
bara lite besviken att jag hittade tråden nu och inte 2013 eller så. Då hade jag inte behövt gå in och kolla varge dag efter uppdateringar =P
 
precis sträckläst hela tråden. riktigt imponerande bygge.
bara lite besviken att jag hittade tråden nu och inte 2013 eller så. Då hade jag inte behövt gå in och kolla varge dag efter uppdateringar =P

Bättre att du läser tråden nu innan jag hunnit till provkörningsfasen, risken är stor att det inte blir lika kvittrande glada inlägg från min sida då när fjärde turbinhjulet runnit ut genom kraftturbinen och mitt svårodlade skägg brunnit upp.:D
 
Bättre att du läser tråden nu innan jag hunnit till provkörningsfasen, risken är stor att det inte blir lika kvittrande glada inlägg från min sida då när fjärde turbinhjulet runnit ut genom kraftturbinen och mitt svårodlade skägg brunnit upp.:D

:hihi
 
Jag var ner två timmar igår och gjorde den sista inslipningen av kompressorhöljet, och idag har jag köpt tre ark Svedoitpackning i olika tjocklekar. Dom ska ligga mellan kompressorhöljet och diffusorplattan dels för att täta och dels för att ge rätt frigång till kompressorhjulet.

Frigången mellan vingarna och höljet ska gå från 0.5mm vid inloppet och snävas åt till 0.25mm vid exducern, så det är inte gjort på en pisskvart direkt att få till rätt glapp...:gnissla

På söndag är tanken att jag ska ner och göra ett ryck igen, då kanske det har hänt såpass mycket att det är värt en uppdatering med bilder.
 
ganska modigt att ligga på turbinen :hihi

Jo det kanske kan anses som lite smått idiotiskt.:)

Det är mest av den anledningen som jag tänkt försöka skaffa ett färdigt kraftturbinhjul från en Allison C20 istället för att bygga mitt eget, ett hemmabyggt blir aldrig lika stryktåligt och riskerar att släppa ett blad eller två pga utmattning i roten ifall det varvas lite väl hårt.

Jag tror allt det är värt väntan när man ser fjunen fatta eld!

På sin höjd kanske det skulle gå klippa ihop en Best Of Mobackengaraget-rulle med alla gamla klassiker, t.ex. Tre Sönsterskurna Fingrar På Svarvspån, Rombo Sätter Eld På Sina Kalsonger Med Migsvetsen, Man Ska Inte Fräsa Utan Att Ha Skruvat Fast Rundmatningsbordet, Hur Man Inte Får Loss En Ihoprostad DAF66-motor Med Ett Järnspett På Fyra Timmar mfl mfl.

Meeeemories...:D
 
Jo det kanske kan anses som lite smått idiotiskt.:)

Det är mest av den anledningen som jag tänkt försöka skaffa ett färdigt kraftturbinhjul från en Allison C20 istället för att bygga mitt eget, ett hemmabyggt blir aldrig lika stryktåligt och riskerar att släppa ett blad eller två pga utmattning i roten ifall det varvas lite väl hårt.

och de lär väl ta lite väl lång tid att jämna ut bladen till perfektion o balansera de?:va
 
och de lär väl ta lite väl lång tid att jämna ut bladen till perfektion o balansera de?:va

Jo, speciellt när jag inte har möjlighet att balansera hjulet dynamiskt utan bara statiskt.

Det går ju göra, inget snack om det. Rätt som det är så får jag inte tag i något köpe-hjul så jag måste göra ett eget ändå, funkar ändå fast jag kommer få begränsa varvtalet lite.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top