Gasturbinhoj = JETeskoj!

Nej, det är bara det att EGT är en kolvmotorterm så TOT är i princip samma sak fast en gasturbinterm.:)

Jag är ganska jättesäker på att EGT är en term som nyttjas angående turbinmotorer också. :)

Förmodligen för att det var vanligare med centrifugalturbiner förr i tiden innan annulärbrännarna slagit igenom. En gissning i alla fall.

Kanske det :)

Har faktiskt inte bestämt mig än, det vore praktiskt att slippa oroa sig för att batterierna ska ta slut men en generator stjäl ju effekt vilket inte är bra. Möjligtvis att det går bygga någon sorts frikoppling på generatordrivningen så den går koppla ifrån när det ska köras, men det blir ett senare problem.
Du hade en del att försörja där såg jag.

Ingen anledning att vara avundsjuk, det är bara att börja bygga själv!:tummenupp

Om man ändå hade kunskap, plats, tid och råd så. För närvarande får jag nöja med att njuta av din täta uppdateringar :tungan



Hur skulle drivningen uppnås nu då?
Direktdrift från kraftturbinen eller med växellåda och koppling?
 
Jag är ganska jättesäker på att EGT är en term som nyttjas angående turbinmotorer också. :)

Hmm, det kanske är så. Jajja, skit samma!:)

Om man ändå hade kunskap, plats, tid och råd så. För närvarande får jag nöja med att njuta av din täta uppdateringar :tungan

Låter inte så dumt, jag kan skicka en kasse med svarvspånor till dig så du kan få en mer autentisk upplevelse av bygget.

Hur skulle drivningen uppnås nu då?
Direktdrift från kraftturbinen eller med växellåda och koppling?

Det blir direktdrift, men turbinvarvalet måste växlas ner till ca 10.000rpm max för att drevningen på hojen ska passa. Alltså en fast nedväxling och ingen växellåda som sådan.
 
Hmm, det kanske är så. Jajja, skit samma!:)



Låter inte så dumt, jag kan skicka en kasse med svarvspånor till dig så du kan få en mer autentisk upplevelse av bygget.



Det blir direktdrift, men turbinvarvalet måste växlas ner till ca 10.000rpm max för att drevningen på hojen ska passa. Alltså en fast nedväxling och ingen växellåda som sådan.

Spånet låter lockande men jag tror jag står över, tack ändå :D

Direktdrift utan koppling alltså?
Att du bara bromsar ner kraftturbinen för att stanna?

Om man då ska ha oljepump etc har du tänkt driva det mha kompressor/turbin-axeln eller siktar du på en "twin spool"-kraftturbin?
För att driva oljepumpen av kraftturbinen som du i så fall skulle ha stillastående när du inte kör hojen känns... vågat :-p
 
Direktdrift utan koppling alltså?
Att du bara bromsar ner kraftturbinen för att stanna?

Japp.

Om man då ska ha oljepump etc har du tänkt driva det mha kompressor/turbin-axeln eller siktar du på en "twin spool"-kraftturbin?
För att driva oljepumpen av kraftturbinen som du i så fall skulle ha stillastående när du inte kör hojen känns... vågat :-p

Oljepumpen är en 12V Flojet-pump så den är inte mekanisk, samma gäller bränslepumparna som är Bosch insprutningspumpar. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "twin spool" dock.
 
Jag har skissat lite mer på ramen och gjort en skalenlig Anders-streckgubbe för att se hur arm- och benvinklar kommer bli, det ser faktiskt ut att kunna funka även om det inte blir speciellt bekvämt.

Ramen-1.jpg
 
Jag har skissat lite mer på ramen och gjort en skalenlig Anders-streckgubbe för att se hur arm- och benvinklar kommer bli, det ser faktiskt ut att kunna funka även om det inte blir speciellt bekvämt.

Ramen-1.jpg

se till att skaffa ordentlig ölmage innan du kör bara, så du slipper lägga din vikt på picken :D



Edit, vad har du för program när du ritar?
 
se till att skaffa ordentlig ståfräs innan du kör bara, så du slipper lägga din vikt på ölmagen :D

You´ve got it!:fulquote

Edit, vad har du för program när du ritar?

AutoCAD 2010, sanslös overkill med tanke på att jag bara ritar i 2D men det var den första versionen jag hittade på Piratebay...:D
 
Det är nog ingen fara me de.
Bara att välja rätt sadel.
horseshoe-seat.jpg

Bara att hänga ner klockspelet.
Fast du får nog linda med avgasband först.
Kan bli lite varmt annars.

Fantastisk inspirerande tråd, tack tack! :tummenupp

/e
 
Japp.



Oljepumpen är en 12V Flojet-pump så den är inte mekanisk, samma gäller bränslepumparna som är Bosch insprutningspumpar. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "twin spool" dock.

Okej, så det behövs mest en alternator då?
Är det "lätt" att få en utgående axel från kompressor/turbinaxeln?
Kanske är lättare att ha en sådan sticka fram liten istället för att göra dubbla kraftturbiner.

Ska se om jag orkar painta ihop vad min hjärncell producerade en måndagmorgon :D

Edit:
Tvärgående axel som drivs av själva motorn
http://img820.imageshack.us/img820/4605/tvrgende.png

Twinspool kraftturbiner.
Alltså att man har dubbla kraftturbiner, en som driver bakhjulet och en som driver det som bör snurra även när man står stilla
http://img688.imageshack.us/img688/4953/twinspool.png

Förlängning av "motorns" axel
http://img697.imageshack.us/img697/1264/axelfram.png

Vill bara påpeka att alla idéer bevisligen inte är bra :hihi
Men nu har jag förklarat hur hjärncellen tänkte :)
 
Last edited:
You´ve got it!:fulquote



AutoCAD 2010, sanslös overkill med tanke på att jag bara ritar i 2D men det var den första versionen jag hittade på Piratebay...:D



Oj oj

du måste hjälpa mig så jag får det till min burk

Jag kan fan inte göra nått längre med mina ritningar:)
 
Okej, så det behövs mest en alternator då?
Är det "lätt" att få en utgående axel från kompressor/turbinaxeln?
Kanske är lättare att ha en sådan sticka fram liten istället för att göra dubbla kraftturbiner.

Det går inte ha något kopplat på gasturbinens turbinaxel, dels varvar den för mycket och dels så funkar det inte med oljelagringen. Hade den varit kullagrad skulle det kunna ha gått men det har ändå varit en riskabel operation pga det höga varvet.

Enklaste är att ha generatorn kopplad direkt på drivaxeln från kraftturbinens växellåda och ha bakhjulet uppallat i depån, på tomgång roterar drivlinan tillräckligt för att driva generatorn.

Oj oj

du måste hjälpa mig så jag får det till min burk

Jag kan fan inte göra nått längre med mina ritningar:)

Oj oj, att be mig om hjälp med datorer är som att be farmor om en avsugning. Hur än det går så blir det fel...
 
Det går inte ha något kopplat på gasturbinens turbinaxel, dels varvar den för mycket och dels så funkar det inte med oljelagringen. Hade den varit kullagrad skulle det kunna ha gått men det har ändå varit en riskabel operation pga det höga varvet.

Enklaste är att ha generatorn kopplad direkt på drivaxeln från kraftturbinens växellåda och ha bakhjulet uppallat i depån, på tomgång roterar drivlinan tillräckligt för att driva generatorn.
Okej, det är alltså snedbelastningen som skulle uppstå som är obra?

Det klart att har man det eldrivet och lite batterier kan dom ju fylla i de stunder som drivningen står stilla
 
Okej, det är alltså snedbelastningen som skulle uppstå som är obra?

Det klart att har man det eldrivet och lite batterier kan dom ju fylla i de stunder som drivningen står stilla

Exakt, men det vore ju suveränt om det gick ha en startmotor permanent monterad på turbinaxeln framför kompressorhjulet som sen jobbade som generator när gasturbinen var igång.

Batterier och 12v-pumpar funkar också bra, så det får duga.:tummenupp
 
Det är nog ingen fara me de.
Bara att välja rätt sadel.
horseshoe-seat.jpg

Bara att hänga ner klockspelet.
Fast du får nog linda med avgasband först.
Kan bli lite varmt annars.

Fantastisk inspirerande tråd, tack tack! :tummenupp

/e

"Bara att hänga ner klockspelet", säger du! Hoppas det inte blir några problem med att 'lösgöra' sig från hojen vid en eventuell avåkning! :gnissla
 
Poesi i fast form. :Bugar

(Har följt tråden sen starten men inte kunnat tillföra något vettigt...)
 
Faan du, tjusigt!:tummenupp
 
hur går du tillväga när du gängar i fräsen? lätt tryck nedåt och bara kör?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top