Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Min ursprungliga idé med en tudelad oljeretur (för att kunna få ut röret genom motorhöljet) som ni ser här nedanför blev både krånglig och osäker i det att man inte kan veta säkert om rörkopplingen glidit ihop till 100% eller inte.



Alltså blev det till att tänka om lite.



Den flotta O-ringskopplingen kapades bort och åkte i skrotbingen, sen förlängde jag returröret en bit som ni ser och tillverkade ett litet fästöra som skruvas fast mot baksidan av kompressorhuset.



Tanken är att jag ska göra en slimmad hylsa som passar utanpå detta rör med en O-ring inuti, det blir en betydligt stabilare koppling än den förra och jag kommer kunna se att bitarna passar ihop som dom ska när jag monterar ihop motorn.

Jag ska senare kapa ur brännkammaren för att tillåta en aning expansion vid uppvärmning utan att den tar i returröret.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har funderat rätt mycket över motorhöljet till JU-02, eller närmare bestämt infästningen av det. Med 4 bar laddtryck innanför höljet är det en bra bit över ett ton som vill pressa isär motorn, så det gäller att bygga stabilt.



På något vis måste jag alltså fästa motorhöljet i framkant, den gängse metoden är att skruva fast höljet i kompressorkåpan med en massa skruvar runtom men jag är inte helt bekväm med det då det bland annat inte går borra speciellt djupt innan jag borrar genom in till luftkanalerna.

Ett alternativ är att bygga någon sorts löstagbara spännen, men jag ska klura lite mer innan jag bestämmer mig för nåt och fortsätter bygget med att svetsa ihop motorhöljet med bakplattan!



Den utstickande kanten på höljet ska senare skydda kopparrörsringen med bränslespridare från att bli kantstött.



Nu står motorn på avkylning efter svetsning, ska masa mig ut i morgon bitti och ta loss höljet för att se om det slagit sig något.



Gokväll på er!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jorå, höljet gick ta loss så inget har slagit sig under svetsningen.:tummenupp



Bränsleplenumet är ditlagt bara för att se hur det passar, jag lär väl gå på det med Scotchbrite-duken senare för att få bort lite oxid och fluss från silverlodet. Lacka törs jag inte ifall det skulle behövas lödas om någon gång, mekvänlighet går före utseende.:)

Gokväll!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vissa dagar går det bättre än man tänkt, jag masade mig ut i verkstaden för att försöka räkna ut hur jag skulle lösa problemet med att bygga en anslutning till oljereturen som håller tätt både för olja och laddtryck. Gick in nån timme senare och hade fått till en lösning som vart mycket bättre än jag vågat hoppas på.



En gängad stos svarvades till och svetsades fast på returröret.



En ruta skars ut ur motorhöljet med plasmaskäraren och en rostfri passbit kapades till och borrades till 16.5mm precis så den gängade anslutningen går igenom.



Sen lade jag en tunn kopparbricka mellan som shims, skruvade fast passbiten och punktade dit den.



Sen helsvetsades biten, väl medveten om att motorhöljet kommer slå sig och behöva lite massage med hammare efteråt.



Slanganslutningen ditskruvad.



En provpassning med innanmatet på plats, allt passar fint så nu är ett av de mer gruvsamma jobben avklarat! (motorn är upp och ner på bilden ifall ni undrar)



Tjo! :)
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ska du ha en packning ovanför gängan med?

Jag kan lägga in en tätning där om jag märker att det behövs, men håller det tätt utan så är jag nöjd. Mindre som kan jävlas på så vis, speciellt då det kommer krypa en hel del värme dit från motorn efter en körning.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag kan lägga in en tätning där om jag märker att det behövs, men håller det tätt utan så är jag nöjd. Mindre som kan jävlas på så vis, speciellt då det kommer krypa en hel del värme dit från motorn efter en körning.
Loctite bör ju ha en högtemps gängtätning i sortimentet annars. Säkert nåt ni använder till vardags på verket?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Loctite bör ju ha en högtemps gängtätning i sortimentet annars. Säkert nåt ni använder till vardags på verket?

Jo, men jag hyser sund skepsis mot saker man kletar in i gängor utan att ha koll på vart slagget tar vägen vid demontage. Mest troligt är slutstationen nåt 1mm oljehål efter att ha åkt en vända runt oljesystemet...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo, men jag hyser sund skepsis mot saker man kletar in i gängor utan att ha koll på vart slagget tar vägen vid demontage. Mest troligt är slutstationen nåt 1mm oljehål efter att ha åkt en vända runt oljesystemet...
Vid demontage?
Är väl värre om man trycker in en fet snorbobba som lägger igen överallt vid start
Sen har du väl koniska gängor där, det behövs typ ett mikrogram om ens nåt för att täta.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vid demontage?
Är väl värre om man trycker in en fet snorbobba som lägger igen överallt vid start
Sen har du väl koniska gängor där, det behövs typ ett mikrogram om ens nåt för att täta.

Det är illa oavsett när det händer.:)

Nix, inga koniska gängor där inte. Egentligen är det ingen katastrof om det inte är 100% tätt heller då returpumpen drar ett undertryck i ledningen, så i värsta fall suger jag in lite luft i oljereturen. Huvudsaken det inte blir ett oljeläckage inuti motorn för då kan det bli problem.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är illa oavsett när det händer.:)

Nix, inga koniska gängor där inte. Egentligen är det ingen katastrof om det inte är 100% tätt heller då returpumpen drar ett undertryck i ledningen, så i värsta fall suger jag in lite luft i oljereturen. Huvudsaken det inte blir ett oljeläckage inuti motorn för då kan det bli problem.
Jag brukar dra loctite på rf oavsett, så minskar man risken att gängorna skär pga värmepåverkan eller bara rent oflyt. Men moly/litiumpasta borde ju funka, det blir väl inga hundratals grader utanför höljet?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag brukar dra loctite på rf oavsett, så minskar man risken att gängorna skär pga värmepåverkan eller bara rent oflyt. Men moly/litiumpasta borde ju funka, det blir väl inga hundratals grader utanför höljet?

Jag vet faktiskt inte hurpass varmt den kan bli vid den kopplingen, laddluften blir ju en bit över 100c bara av kompressionen och sen ligger en glödande brännkammare nån centimeter ifrån.

Så länge jag har oljeflöde lär det hållas rätt svalt men efter att motorn stoppat finns det risk att det kryper dit en hel del värme.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja det är ju en skitdetalj i sammanhanget som säkert är bra nog redan går mest igenom alla punkter som kan skita sig (och har skitit sig för mig) gällande rf och rörgängor.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja det är ju en skitdetalj i sammanhanget som säkert är bra nog redan går mest igenom alla punkter som kan skita sig (och har skitit sig för mig) gällande rf och rörgängor.

Rostfritt gängat mot rostfritt är opålitligt, jag ska ha en slangkoppling i annat material för att undvika att det skär i gängen.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Men, men är du inte rädd att ebk'n ska smälta bakdäcket?:va













































Tar skydd bakom soffan:crash
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är en hel del prylar som ska fästas i motorhöljet, laddtrycksuttag, motorfästen och fan vet allt. Här har jag satt fast ett dränage för att kunna tömma ut eventuellt spill i motorn.



Här nedanför håller jag på kleta fast en försänkt mutter till glödstiftet. Testar samtidigt en gaslins i Pyrex, rätt fränt att kunna se rätt genom den. :)



Jag har tänkt om lite och modifierat min fotogenförvärmare så den funkar med gasol istället, tanken är att ha en liten gasolkruka typ campingkök fastsatt på hojen som jag förvärmer med.



En timer är köpt på Ebay som jag ska använda till att styra förvärmningen med, glödkroppen behöver förvärmas 10-15s innan gasolen släpps på för att den ska tända. Här sitter förvärmningen nergängad i muttern jag svetsade fast tidigare, rikligt med grafitfett i gängen för att den inte ska skära. (rostfritt+rostfritt=strul)



Här ser ni hur förvärmaren sticker in i motorn, jag ska borra ett hål i brännkammarens vägg så spetsen precis sticker in.



Tjo!:tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top