Gasturbinhoj = JETeskoj!

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Mycket imponerad av ditt bygge, bygga JET från grunden är fan inte kattskit.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack! Riktigt tillfredsställande känsla att smiska moderna literhojar med en hemmabyggd motor. :)

Idag blev det inte mycket gjort, men det räcker till en snabb uppdatering då det är lite nya funderingar. Som ni ser så skruvade jag i alla fall fast PWM-boxen på hojen, transistorn skruvades fast direkt i plåten för bästa kylning.



Jag använde ju en 12V fläkt till att testa PWM:en med, den fläkten använde jag under bänktestandets tid till att trycka luft genom motorn under förvärmningen och för att kyla den efter en körning. Nu när luftburken är väck har jag plötsligt plats över för att montera fläkten på hojen i samma syfte som tidigare.



Jag caddade lite raskt upp en fäste till fläkten och nu står 3D-skrivaren och tuggar, det lär vara klart någon gång i natt så jag får kolla hur det vart i morgon bitti.



Ska bli skitbra om det funkar som det är tänkt, jag tänker koppla fläkten via ett relä mot gashandtagets mikrobrytare så att så fort huvudströmmen är på och gasen är släppt så blåser fläkten. Då har jag både luftflöde till gasolförvärmningen och kylluft efter att jag stängt av motorn, klockrent lixom! :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar!:)

Den här stod och väntade på mig i skrivaren i morse, presspassning för fläkten precis som det var tänkt.:tummenupp



Tjo!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du förresten någon "Loud pipes saves lives"-klibba nånstans på den där hojen? Apropå att smiska moderna literklubbor. :hihi
Den lär ju låta en hel del mer, och manligare, än de med.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej!
Du kanske redan har varit i kontakt med Christer Söderhäll om inte så är han en klippa på mindre JET turbiner för rc-flyg. Tänkte mest på möjligheten att byta erfarenheter för Er som bygger JET.
http://www.csturbine.se/se/

Mvh
Magnus
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej!
Du kanske redan har varit i kontakt med Christer Söderhäll om inte så är han en klippa på mindre JET turbiner för rc-flyg. Tänkte mest på möjligheten att byta erfarenheter för Er som bygger JET.
http://www.csturbine.se/se/

Mvh
Magnus

Tack för tipset, honom har jag inte hört talas om tidigare faktiskt. Det finns tyvärr inte så mycket att prata om då en RC-turbin och mina motorer är lite som päron och bananer, jag har glidlager och inga vikt- eller utrymmesbegränsningar medan en RC-turbin är kullagrad, så lätt det bara går och ska helst rymmas i arslet på en domherre.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har under några kvällars tid tillverkat ett fäste för 12V-fläkten så den blåser in i kompressorinloppet, detta för att dra luft genom motorn under tiden förvärmningen brinner och för att kyla motorn efter en körning.



När jag skulle prova det ville gasolen inte tända, blåser det för klent ändå? Det visade sig till slut inte alls vara fläktens fel utan tändningens, när jag hade schimsat ut tändstiftet en millimeter med en kopparbricka tänder den förvärmningen så fint så med en liten knall.



Första tändningen efter att jag fixat gnistan small det så jag var rädd att lysrören skulle ramla ner... :)



Som ni ser så sitter det numer en laddtrycksmätare god för 4 bar, i överkant nu för JU-01 men sjukt nog för lite för nya JU-02 på full makaron. Den ska enligt beräkningarna kunna pumpa ur sig 5 bar... *ondskefullt flin*

Sen har jag kommit på att hojens 10W40 halvsyntetolja kan vara en bidragande orsak till att jag har såna problem att hålla oljetrycket stabilt, om regulatorn är justerad så den ger 4kg oljetryck med varm olja är trycket nästan 6kg när oljan är kall och då låter inte oljepumpen speciellt snyggt.



Så, ut med det gamla och in med det nya! 8 liter Mobil1 0W30 är beställt och lär dyka upp om några dagar, ska bli spännande att se vad det gör för skillnad med oljetrycket.:tummenupp

Tjo!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ikväll var det dags att se om min PWM-controller till bränslepumpen skulle funka eller, mest troligt, släppa ur sig lite magisk rök på grund av någon felkoppling.



Strömmatningen drogs fram och fick en snabbkontakt pålödd, likaså matningen från PWM till bränslepump. För att kunna testa utan att ha oljepumpen igång var jag tvungen att bygla oljetrycksvakten, detta med lite knip i magen då jag och Olov har dåliga erfarenheter av byglade oljetrycksvakter... *host*sparkhaveri*host*

https://youtu.be/G-KUR4kqPaU

Det gick ju fint det där, kanske lite omprogrammering av tomgångspotentiometern då det var de sista 1/3 som pumpen började rotera men annars funkar det klockrent!

Nästa potatis att skala har med varvräknaren att göra, jag fick ju faktiskt den att funka med ett par optiska dioder så jag ska cadda upp en skyddshuv till dioderna dels för att skydda dom från yttre våld och dels för att skärma bort så mycket solljus som möjligt som kan fucka upp varvläsningen.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är det 8 liter Mobil1 0W30 i hojen, batteriet var halvtomt men det märktes ändå att oljetrycket med kall olja är betydligt lägre nu än tidigare. Det ska bli intressant att se hur oljetrycket beter sig under drift.



Trevlig helg på er!:tummenupp
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
I värsta fall så får ni väl göra som bl a i formel 1; Förvärma oljan. Jag såg när Richard Hammond körde någon F1:a på Top Gear, om jag minns rätt så gick inte bilen om inte oljan var minst 70 grader.

Kanske bygga in ett par doppvärmare i oljetanken? Eller om man vill ha något mer seriöst så ett par anslutningar på oljetanken för en extern värmare.

Mvh,
Ingvar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I värsta fall så får ni väl göra som bl a i formel 1; Förvärma oljan. Jag såg när Richard Hammond körde någon F1:a på Top Gear, om jag minns rätt så gick inte bilen om inte oljan var minst 70 grader.

Kanske bygga in ett par doppvärmare i oljetanken? Eller om man vill ha något mer seriöst så ett par anslutningar på oljetanken för en extern värmare.

Mvh,
Ingvar

Tanken har faktiskt slagit mig att montera en sån självhäftande oljetrågsvärmare, behövs ju inte så mycket effekt då det är på sommarn jag kör.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Då den LED-baserade varvräknaren verkade fungera bestämde jag mig för att tillverka ett både snyggare och stryktåligare fäste till dioderna, så några timmar lades på att rita upp och skriva ut ett litet sött diodhölje i PLA-plast. Sen bröt jag ihop ett rostfritt fäste som kan skruvas fast i motorinsuget.



Dioderna monterades i höljet, löddes fast och sen epoxylimmade jag fast höljet i det rostfria fästet. Allt väl så långt.



Nu var det ju bara att montera bitarna och konstatera att allt funkar perfekt. Eller kanske inte...

Det visade sig ganska fort att den gamla diodplaceringen var 100% ren flax, om inte dioderna linjerar helt perfekt med både varandra och reflexytan på kompressormuttern så ger varvräknaren inget utslag. Efter en halvtimmes testande tröttnade jag och rev bort skiten, nu tog jag till och med bort panelmätaren så jag absolut inte skulle få för mig att lägga mer tid på varvräknarhelvetet...

Såååå, nu hade jag ett hål i instrumentbrädan som kunde fyllas med något vettigare. En tempmätare för laddlufttempen vore inte dumt, jag hade redan en trådgivare monterad i en av diffusorkanalerna så det var bara att cadda och printa ut en passbit för den aningen mindre mätaren och montera den på instrumentbrädan.



Sen drog jag fast växellådans varvräknare med två bredskallade skruvar (titelbilden) så den sitter fast ordentligt, den skallrade loss och trillade ut rätt omgående under One Mile i somras nämligen.



Gokväll!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hojen är i det stora hela klar för att provstartas men det får vänta tills vädret blir lite trevligare, så jag pysslar på med nya motorbygget så länge.

Jag hade sist kommit fram till momentet när brännkammaren skulle sättas fast medelst skruv, så en handfull rostfria fästen med M5 gängade hål snajdades till och svetsades fast med låne-TIG:en.



Sen borrades motsvarande skruvhål i brännkammarväggen och konturerna ritades av för att kapa bort överflödig plåt.



Kap kap & slip slip, typ. Så här vart det i alla fall.



Och ihopsatt.



Tjo!:tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top